אישה במועצה הדתית בקצרין

לראשונה נבחרה בקצרין אישה כאחת מחמשת חברי המועצה הדתית. דנה אלמלם, 36, היא חברה בקהילת חב”ד ביישוב, גדלה והתחנכה בקצרין, שירתה בנפח, וכדבריה, “כל עצמותי רמת הגולן”. מותר לצפות שלא תהיה היחידה בעמדה חשובה זו


בחודש מרץ השנה שב נושא ייצוג נשים במועצות הדתיות לסדר היום הציבורי בישראל. קבוצת חברי כנסת הגישה לקריאה טרומית תיקון להצעת חוק שירותי הדת היהודיים, בתביעה לייצוג הולם של נשים, לפיה לפחות מחצית חברי המועצה הדתית יהיו נשים.

במקביל, שיגר סגן השר לשירותי דת הרב אליהו בן דהן, מכתב, בו הוא מורה למנות לפחות אישה אחת בכל מועצה דתית בישראל.

עד שתחזינה עינינו בהתגשמות הנפלאות הללו, הזדרזה המועצה הדתית קצרין לבחור לראשונה באישה לכהן כאחת מחמשת חבריה החדשים. בשעה טובה.

דנה אלמלם, חברה בקהילת חב”ד ביישוב, היא זו שנבחרה ונוכח הפעילות החברתית הנמרצת וחובקת הגולן של נשות קצרין, חילוניות ודתיות כאחת, מותר לצפות שלא תהיה היחידה בעמדה חשובה זו.

מאליה מתבקשת השאלה – האינטרסים של מי מקבלים עדיפות אצלך: נשים או חב”ד?

אלמלם אפילו לא מחכה לסימן השאלה בסוף המשפט, בלי ניד עפעף מתפרצת התשובה: “נשים, כמובן”. היא רואה עצמה נציגת הנשים וממהרת להוסיף את המלה “אבל”. כי – “אני נציגה של כל הקהילות הדתיות והלא דתיות בקצרין. השליחות שלי היא לעזור ולקרב את כל היהודים, אין זה משנה מה אני לובש ואיך אני נראה. אני לא נציגה מטעם חב”ד, אני אוהבת את כולם, מכבדת את כולם, אני לא בשביל מגזר כזה או אחר”.

לדנה אלמלם, 36, שורשים עמוקים בגולן, רק בגולן. היא בתם של ירדנה ומנחם מוזס ממקימי מושב שעל, מגיל שלושה חודשים התחנכה בקצרין, במעון, בגן, בבתי הספר “גמלא” ו”נופי גולן” וגם בצבא שירתה בנפח… “כל עצמותי רמת הגולן”, היא מסכמת.

אלמלם נשואה לגלעד, עובד ביקבי הגולן, היא אם לחמישה במשרה מלאה, ויחד עם כך מאוד פעילה בצרכי ציבור. אחת לשבוע היא נמצאת בכפר הולדתה שעל, מעבירה שיעור ל-15 נשים צעירות, מלווה אותן גם בנושאים כמו זוגיות וטהרת המשפחה. היא מוכרת מאוד בקרב הציבור הדתי אך גם החילוני בחלקו. היא מעבירה בקצרין שיעורי נשים, ואחראית על שיעורי “תניא בעיר”, המתקיימים אחת לשבוע. עם קבוצת נשים מכמה זרמים ביהדות היא מקיימת ערבי נשים שאליהם מגיעות כ-50 נשים, דתיות וחילוניות, מקצרין ומהיישובים. היא שותפה למיזמי צדקה וגמילות חסדים ביישוב וכמובן לקהילת חב”ד בקצרין, המונה 15 משפחות ובראשה עומד הרב אהרון אוריין, תושב קצרין. היא מעידה על עצמה כפעילה בכל הקהילות הדתיות בעיר, הן בקהילה החב”דית, הקהילה הציונית-דתית ואפילו הש”סית בעיר.

היא מחוברת לאנשים רבים, גם לא דתיים, עוסקת בצרכי ציבור כלליים, וכאשר ביקשו ממנה לנסות ולפעול ולקדם צרכים שונים בתחום עיסוק המועצה הדתית, נענתה ברצון.

התפקיד של נשות ישראל גדול מאד

את דרכם המשותפת עשו בני הזוג אלמלם מאז הכירו לראשונה במסגרת שירותם הצבאי בגולן, אך בטרם מיסדו את הקשר עשו “מעקף” בארצות הברית, שם התוודעו לבית חב”ד בטקסס. לאחר החזרה בתשובה שבו לגולן, נישאו, התגוררו בשעל כחצי שנה והחליטו להקים את ביתם בקצרין.

“בעשר השנים האחרונות אנחנו גרים בקצרין, מאוד נהנים מהקהילה, אשר תומכת מאד,” אומרת אלמלם.

מאיזו בחינה?

“למשל, כאיש מילואים ב’גבעתי’ השתתף בעלי במבצע “צוק איתן” במשך 32 ימים. הרגשתי שכל האנשים, החל מהקהילה הציונית-דתית עד לחב”ד והחילוניים, באו, עודדו ועזרו עם הילדים. אנשים הביאו אוכל, כל הזמן התקשרו לבדוק אם אנחנו מסתדרים וטוב לנו.”

אישה במועצה דתית, ניחא… אבל אישה חרדית בין גברים, אין בעיה עם זה?

“ידוע עד כמה הפליגו חז”ל במעלת נשי ישראל וזכותן, שהביאו גאולה וישועה לפרטים וגם לכלל ישראל בעיתות צרה. לכן התפקיד של נשות ישראל גדול מאד.

על פי ההלכה אין בעיה שאישה תשב עם קבוצה של גברים, כמובן בגדרי הצניעות וכשאישה יכולה לשנות דעות של גברים, היא חייבת להיות שם.

“לכל נשי חב”ד נתן הרבי מלובביץ מנחם מנדל שניאורסון ברכה, שמורה לנשים לצאת ולפעול בכל עיסוק שיש, דתי ולא דתי. במקום שאישה יכולה לצאת ולפעול בגדרי ההלכה, היא צריכה לצאת ולעשות זאת. ובזכותו אני יוצאת לפעילות, לשליחות.

“מבחינתי עיקרי העבודה במועצה הדתית הם לעסוק קודם כל בשליחות; לתת מעצמי בלי לצפות לקבל, לחזק את הקיים שחברינו הקודמים למועצה פעלו למענו, להשתדל לחזק את ענייני היהדות בעיקר לאנשים שרחוקים מתורה ומצוות, להראות להם את היופי והטוב שקיימים בתורה; לקרב לבבות ובאחדות מיוחדת ליצור קשר בין העולם הדתי לעולם החילוני. כיום יש בקצרין עשרה בתי כנסת, והמטרה מבחינתי היא לדאוג שיהיה מקום כללי שיענה על צרכי הציבור הלא דתי. בנוסף, ובעיקר לקדם את התרבות התורנית הנשית בעיר שכוללת פרטים רבים.”

למשל?

“קידום נשים בתחומי החינוך, ערבי נשים משותפים חילוניות-דתיות, חוגים לנשים, כנסים והצגות. המגמה היא לענות על הצורך – ליזום ולקיים, להנחיל ולהעמיק את התרבות והמורשת היהודית במכלול רבדי האוכלוסייה, חילוניים ודתיים, ילדים וצעירים, מבוגרים וקשישים, לפרט ולקהילה.

אפשר ליישם זאת במסגרות לימודיות כמו שיעורי תורה ברחבי העיר, מדרשות ליהדות, הרצאות בנושאים מגוונים, קיום אירועי תרבות יהודית ופעילויות ייחודיות, במהלך השנה ולקראת חגים ותאריכים מיוחדים.”

עד כאן הרוחניים, אבל יש גם צרכים טכניים שצריך לקדם, למשל נושא עזרת הנשים בבתי הכנסת בקצרין, כאשר המקום הזעיר פשוט אינו מאפשר לחילוניות להצטרף, הילדים נאלצים להתרוצץ בחוץ מחוסר מקום, כיצד תוכלי לפעול בתחום זה?

“תפקיד מועצה דתית בעיר הוא לתת שירותי דת, מדובר בבתי עלמין, מקוואות, כשרות, בתי כנסת, כל מה ששירותי דת מציעים על פי החוק במטרה לתת מענה לכל תושב בעיר, לא רק דתי. שיתוף פעולה בין המועצה הדתית למועצה המקומית יניב פירות טובים ומשובחים.

עזרות נשים הוא תחום בתי הכנסת וניתן לפעול שם. יש מקומות שאפשר להרחיב את העזרות לנשים וילדים ואם צריך – גם לשנות תכניות בנייה להגדלת העזרות. כן, אני אפעל בתחום זה, מאוד.

אני רוצה לייצר מצב, שכל חילונית שחפצה בכך תוכל למצוא את מקומה בבית הכנסת. מבחינתי זה יהיה ראשון בסדר העדיפויות.”

החלום: הקמת בית כנסת כללי, שייתן מקום לכולם

יש לך חלום, משהו מיוחד שעדיין לא היה כאן?

“כן, בית כנסת כללי, זה החלום שלי. בקצרין היום עשרה בתי כנסת, הם נותנים מענה לקהילותיהם, אבל חסר כאן המקום הכללי שייתן מקום לכולם. החיבור של האנשים הלא דתיים לעולם המסורת והתורה חשוב בעיניי לא פחות משירותי דת. זה בעצם חב”ד, חב”ד חושב על השני יותר מאשר על עצמו.”

נחזור לפתח הראיון, יהיה לך כוח לעשות שינוי, כמיעוט במועצה?

“זאת העבודה, לאישה יש כוח לשנות. אנחנו לפני חנוכה, הנס של חנוכה נעשה על ידי אישה, יהודית, ובזכותה נשים לא עושות מלאכה חצי שעה לאחר הדלקת הנרות, כי על ידן נעשה הנס.”

מה את מעמידה על סדר היום שלך?

“באמת קידום האישה הדתית בעולם המודרני, שהינו חיוני. אפשר להוסיף שהסיכוי להעביר החלטות בכיוון זה הוא אפשרי, כי יש גברים במועצה הדתית שחושבים כמוני”.

בשעה טובה!

מועצה דתית חדשה בקצרין

ביום חמישי האחרון נבחרה מועצה דתית חדשה לקצרין. יו”ר המועצה הדתית הנכנס הינו דרור אלקיים, 32, בן ותושב קצרין, נשוי לנטע, גם היא בת קצרין, השניים הורים לארבע בנות. אלקיים הינו בעל תואר ראשון בכלכלה וניהול ותואר שני במנהל עסקים, בעל משרד לייעוץ כלכלי וייעוץ משכנתאות בקצרין, בעבר גזבר של מושב רמת מגשימים.

המועצה הדתית החדשה מונה חמישה חברים, לבד מאלקיים מכהנים בה גם דנה אלמלם, ניסים כליפא שנבחר לגזבר המועצה הדתית, יעקב שחר ורון קהתי.

יצוין כי דרור הוא בנם של מאיר ושולה אלקיים, האב מאיר היה אף הוא בעבר יו”ר המועצה הדתית קצרין.”

עם סיום תפקידו של זפרני

המועצה הדתית קצרין ידעה למקם עצמה בצומת מרכזי בקרב הקהילה שאותה היא משרתת, אולי מפני שעשתה זאת בדרך שעליה נאמר במשלי, “וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם”. ללא ספק, ליו”ר המועצה מזה 12 שנים, דויד זפרני, חלק ניכר בהישג חשוב זה, ביישוב שרוב תושביו חילוניים.

עם בחירתה של מועצה דתית חדשה, מסיים זפרני את כהונתו, מבט לאחור סוקר מגוון רחב וחשוב של הישגים ראויים לציון.

“עם סיום תפקידי הרגשתי צורך לכתוב מכתב אישי לכל אחד משותפיי במועצה הדתית”, אומר זפרני השבוע. “ציינתי עד כמה טובה הייתה העבודה, עד כמה ביצעו השותפים עבודות מעבר להגדרת תפקידם וציינתי בכמה מלים מה הספקנו לעשות.

“דבר ראשון היה לייצב את המקום מבחינת חובות. היינו צריכים להחזיר את אמון הספקים למועצה הדתית ולהסדיר את הנושא עם מס הכנסה וביטוח לאומי.

במהלך כהונתי במועצה הדתית עשינו עירוב חדש לקצרין, בנינו מקווה חדש לנשים, הגברים עברו למקווה הישן של הנשים ששופץ בתקציב שדאגנו לקבלו.

“בבית העלמין של קצרין הושקעו מיליוני שקלים בבניית רחבת הספדים, חדר טהרה, שירותים; בכל שנה זכינו בתקציב פיתוח לגידור, ריצוף, כל אחד יכול לראות את הנראות שלנו במקום. אנשי משרד הדתות אף ציינו, שזה אחד מבתי העלמין היפים ביותר בארץ שהם מבקרים בו.

“אנחנו גם מטפלים בחלקת קברות של נכרים, בסמוך, גם היא יפה ומטופחת ביותר.

משרדי המועצה הדתית עברו למקום מרווח ונעים לטובת התושבים והעובדים. כמו כן נבנה במרכז התורני אולם אירועים אשר יכול להכיל עד 180 איש, הוא צויד בריהוט ומיועד לאירועים קטנים כמו בר מצווה או בת מצווה, ברית מילה, שבתות חתן. המקום ניתן לתושבים בעלויות מינימליות המיועדות לתחזוקת המקום.

אנחנו גם שותפים בכמה גמ”חים, כמו השאלת ציוד רפואי במרכז התורני, יש לנו גמ”ח של בתי אבלים – הכולל את כל הציוד ליושבי שבעה.

בחג ה-30 של קצרין זכינו להכניס ספר תורה, דאגנו לעשרות פעילויות למבוגרים וילדים ובבתי הספר ‘גמלא’ ו’דרכי נועם’.

“כמובן שכל הזמן דאגנו לניהול תקין תוך שקיפות של הדוחות הכספיים. בשנה האחרונה, למרות דברים שגויים שנכתבו, המשכנו לתת שירות מצוין לתושבים וזכינו בשני פרסים חשובים: פרס השר למועצות דתיות מצטיינות, כאשר יחד עם התעודה קיבלנו 200,000 ש”ח ופרס מקווה מצטיין בחמישה כוכבי יופי של המועצה לישראל יפה והתחייבות כספית שישקיעו בשיפוצו.

“אני מברך את ידידי דרור אלקיים עם כניסתו לתפקיד היו”ר, אני מסייע לו בהשתלבות כמה שיותר מהר בתפקיד, כי נדרש ידע רב על מנת להיכנס בצורה נוחה וטובה לתפקיד.”

ולאן פניך עתה?

“אני ממשיך לנהל פרויקטים ב’כינר’, עבודה שעשיתי בשילוב עם הפעילות במועצה הדתית קצרין”.

דרך צלחה ותודה, לדויד, שכל דרכיו – נועם.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?