אבי זעירא: 20 שנה ל”מסבירן”, איש קצרין

צאו וראו כמה טובה צמחה לנו מהמאבק על הגולן: חיבה חוצה גבולות לגולן וקהילתו, כמה וכמה אהבות וחופות, התפיסה שהגולן חייב להסביר את עצמו רק בעצמו ובעצמנו. מאות מסבירים תפסו אז כל נוף, עד שיקירנו צלצר לורן ז”ל הגה את עמדות ההסברה הקוליות הראשונות – “מפתחות הגולן בידי העם”, מהנדס האלקטרוניקה אבי זעירא מקצרין יצר את המנגנון והמסבירים חזרו בשלום לרפת ולכרם.


“מפתחות הגולן” פרשו לגימלאות ואת מקומם תפסו ה”מסבירנים”, מוצרים מסחריים, אותם מפתח, משווק ומפעיל זעירא, ואשר פרוסים היום עד קצווי ארץ, המסרים משתנים בהתאם לנרטיב, רק הקונספט נותר בעינו.

20 שנה עברו, היום משיק זעירא את עמדת ההסברה ה-200 במחסום הטנקים ליד תאופיק מעל נופי חמת גדר, הירמוך ועמק הירדן, חלק מ”שביל אלי כהן בגולן”. מעין סגירת מעגל, בוודאי סיבה למסיבה ולכתבה.

ה”מסבירן” הינו עמדת הדרכה קולית, אשר בנויה ומותאמת לפעולה בתנאי שטח, מצטיינת בצריכת אנרגיה נמוכה אשר מקורה באנרגיה סולרית או רוח, עמידה לחלוטין בתנאי סביבה ואף וונדליזם.

ה”מסבירן” עשוי נירוסטה, הפיתוח והייצור על טהרת העבודה הגולנית, החל ממסגריית איקו צרפתי בקצרין אשר בונה את גוף המוצר; את האלקטרוניקה מספק רפאל צרויה, קצרין; התחקיר והקריינות נעשים בידי אבי זעירא ובת הזוג מרלה ואן-מטר מאפיק, הם מוקלטים באולפן “פאוזה” של יגאל אוחנה בכפר חרוב.

בני המשפחות אף הם מעורבים – רוויטל אריאל הבת משווקת ומתאמת, בועז הבן מתחזק בשטח, מרלה עוסקת בתחום האנגלית, גולן ואן-מטר מסייע בהתקנות.

“התפיסה המיוחדת בעמדות אלה”, אומר זעירא, “היא הפעלת חוש השמיעה, לצד הראייה. אם יצא אדם מביתו כדי לראות נופים, אל תטרידו אותו בשלטים, בכתובות ובשרטוטים. תנו לו מידע ושחררו את עיניו כדי לראות. לעיתים, לפי דרישת הלקוח, אני כן מציב פנורמות נופיות כדי להקל בזיהוי אלמנטים בשטח, אבל אפילו זה יוצר הפרעה. יש לנסות להוביל את האדם בנוף ולא להפריע לו.

“למשל, במוזיאון ארץ ישראל, בסוסיא ובמקומות רבים נוספים יש פסיפסים. אם מתארים לצופה פסיפס אין להפריע לו לראותו, יש לנסות להוביל אותו כך שלא יצטרך לנתק את המבט ולא יאבד את התמונה. אני מתכוון לשלב בתוך המערכת האלקטרונית מצביעי ליזר, ובלבד שאדם לא יוריד עיניו מהמראות”.

כיצד נבחרים התכנים שיישמעו בכל עמדה?

“המזמין מספק את חומרי הגלם, אנחנו מעבדים אותם לקריינות שתהיה מעניינת ונעימה לאוזן בעברית ואנגלית. אנחנו משתדלים שההסבר יארך כחמש דקות, במקרים קיצוניים יש חריגות. כמובן, חשוב להכניס אפקטים על מנת לעשות את הסיפור מעניין ולשלב בו ככל האפשר טקסטים והקלטות מקוריות.

“למשל, באנדרטה לאלי כהן בחמת גדר אני משמיע הקלטה, בה מעביר כהן תכנית של ‘שירים כבקשתך’ ברדיו דמשק. בעמדה במחסום הטנקים בתאופיק, משולב קטע של ראיון עם מדריכו של כהן מהמוסד. עמדה נוספת לאזכור אלי כהן תוצב בקרוב באליעד ויהיו עמדות נוספות ליד ‘שביל אלי כהן בגולן’, אותו יוצר גיל ברנר מקיבוץ מסד. בכל עמדת הסברה משובצים קטעי שירה, שירים ישנים ואהובים. בסליק במרחביה מושמע השיר ‘יד לפה שמור על פיך’. ליד הקבר של נעמי ורחל בכנרת משודרים ‘שם הרי גולן’, ‘חורשת האיקליפטוס’, ‘ואולי לא היו הדברים מעולם’, ‘לו יהי’. בעמדה של אלי כהן הכנסתי את ‘פגז אחרון’.”

עמדות ההסברה אינן רק תיירותיות, יש גם פוליטיקה?

“למשל עמדת ההסברה לאייבי נתן על חוף תל אביב, שהפכה לאתר פולחן לשמאלנים… במעין טקס הם מקפידים להפעיל אותה לפחות פעם אחת ביום, גם אם לא נמצא שם איש להקשיב לה, כתרומה למאבק הפוליטי להשמיע את קולו של אייבי נתן.

“לעומת זאת יש לי עמדות של ‘ימניים’. יש מתנחלים בשטחים, שרואים את כל גיבורי התנ”ך הולכים פיזית על הגבעות… בתחנת הסברה שהוקמה לזכרו של בן לבנת שנרצח בפיגוע, ה’מסבירן’ הוצב בתצפית נוף במקום פתוח לחלוטין מול שכם, משולב במשקפת ומתאר את סיפור האבות. הם לא ביקשו הסברה על שכם של היום…

“בשבת עמדתי בגן מיקולוב בקצרין. כאן אני מספר על המהר”ל מפראג, משמיע קריינות של דברים שאמר, שהגאולה תהיה מעשית, העם יחזור ויקים מדינה – דמות מרכזית ביהדות, שכבר מעלה את הרעיון של ציונות מעשית. היתה התפעלות גדולה, אנשים עומדים שם בשקט ומקשיבים. האתר שממנו אני מקבל הכי הרבה תגובות הוא במצודה בצפת, בו ערכתי דיאלוג ביני ובין רויטל ביתי, מעין שאלות תשובות אשר יוצרות הזדהות בין המקשיבים.”

כמפתח אנרגיית הרוח בגולן ובעלים של טורבינת רוח כאן, אולי תוכל לענות מדוע מיזם הרוח לא מקבל תאוצה, בקושי לגיטימציה, כאשר מדובר על אנרגיה ירוקה מובהקת?

“לא יהיה ניצול משמעותי של אנרגיית הרוח בגולן. יהיו פרויקטים ספורים, זה יקח עוד כמה שנים – בעמק הבכא, אבל אני לא לגמרי בטוח. הטורבינה שלי תוחלף בגדולה, וגם בעסניה כנראה יחליפו טורבינות. מעבר לזה לא יהיה פיתוח אנרגית רוח בגולן. הקשיים הביורוקרטים הם קשים מנשוא, היקף ההתנגדויות ואורך התהליך הופכים את הנושא לבלתי אפשרי. המעכב בעיקר הוא חיל האוויר שלא רוצה שום מכשולי טיסה ואליו מצטרף כל מי שיכול, גופי ‘הירוקים’ ולעיתים סתם פקידים.

לאחר שלושים שנה הנסיון המוכח אומר שהענין בלתי אפשרי.”

רגע, נפט כן עובד כאן ורוח לא?

“לנפט יש חוקים ספציפיים משלו שחוקקה המדינה מתוך רצון לפתח את חיפוש משאבי הנפט, אין למדינה רצון כל כך חזק בתחומים אחרים. לפעמים זה פשוט בירוקרטיה ‘פרופר’.

בנוסף, נושא הקרקע הוא בעיה במדינה, כדי לפתח צריך קרקע בשטחים פתוחים, המדינה לא נלהבת לתת קרקע. אז הולכים לשטחים חקלאיים, להם המדינה מוכנה לתת, אם אתה אדם פרטי – לא.

“אני נמצא לקראת סיום של פרויקט להקמת טורבינת ענק במקום הטורבינה שעומדת עכשיו בהר בני צפת, שליד אלוני הבשן, ואני לא מאמין שיהיו פרויקטים נוספים בתחום אנרגית הרוח בגולן”.

כמה ציוני דרך של ה”מסבירן”

פריסה של מעל 200 עמדות בכ-180 אתרים; הדרומי – דגל הדיו באילת, צפוני – הבניאס,

מזרחי – אנדרטת גד’ 405 בג’וחאדר, מערבי – מצפה גבולות.

הגבוה ביותר – הר בנטל – 1108 מ’, הנמוך ביותר – מפעלי ים המלח – 340-.

הוותיק ביותר – העמדה הראשונה מחוץ לגולן האריה השואג בתל חי.

החדש ביותר – עץ המוצצים – פארק המשפחה בכרמיאל.

ריבוי שפות – סטלה מאריס בחיפה – 4 שפות.

הסיפור המרגש ביותר – ענת לוי מספרת על בנה יוסי לוי ז”ל במצפה לשלום.

הסיפור הארוך ביותר – 12 דקות במשמר הירדן – סיפורם של מגיני המושבה במלחמת העצמאות.

הסיפור הכי הרואי – דב גרונר – ההתקפה על המשטרה הבריטית ברמת גן.

הכי מוזיקלי – סימפוניה לשירת הציפורים בפארק הגליל שבכרמיאל. יצירה מוסיקלית, תרומה של תזמורת סימפונית צרפתית ממץ, העיר התאומה של כרמיאל. באתר 21 עמדות, כל אחת משמיעה ציוץ של מין ציפור שונה, כולם מתחברים למוסיקה שנוצרה במיוחד ויוצרת סימפוניה קולית מדהימה.

הכי הרבה תגובות של מבקרים – המצודה בצפת.

הכי שמאלני – אייבי נתן בחוף גורדון – ת”א.

הכי מבוקר – הר בנטל.

הכי קצרין – גן מיקולוב ובית הכנסת העתיק.

40 תצפיות ברחבי ירושלים – כל תצפית עם משקפת, מסבירן ופנורמה.

יתרונות המסבירן: קלות הפעלה – לחיצת כפתור. אמינות גבוהה, הסבר קולי משחרר את העיניים לתצפית, חוויה חברתית – האזנה משותפת. תוספות קוליות – אפקטים, הקלטות ומוסיקה משפרים את החוויה וההבנה. עמידות בתנאי סביבה ומזג האוויר.

פיתוחים: משקפת משולבת בהדרכה קולית. פנורמה נופית עם הסבר קולי. פנורמה עם נוריות להנגשת אלמנטים בנוף.

בקרוב: מצביעי לייזר מסונכרנים עם ההסבר להדגשת נקודות באובייקט המתואר.

קטעי קריינות מתוך עמדת ההסברה לזכרו של סרן יוסי לוי, אשר מוצבת במצפה לשלום, המושמעים בקולה של האם ענת לוי

…זהו סיפורו של בן, אח, חבר, מפקד – אהוב צעיר. בחור חכם, שאהב את הארץ ואת הבריות, האמין בצדקת הדרך …..הארץ הקשה!

יוסי אהב את הגולן, את הכינרת הפרוסה למרגלותינו, את הטבע הפראי, את השלווה. הוא ידע, בתפיסתו הבוגרת, להעריך את איכות החיים כאן.

פנים מסותתות, מביעות עוצמה אדירה, עיניים כהות ועמוקות, אך גם שובבות. והחיוך – חיוך ביישני, בלתי נשכח, חיוך שכבש רבות ורבים!

בחודשים שבין הפרידה מסיירת מטכ”ל לתחילת קורס קצינים – יוסי בנה יש מאין ובמו ידיו בית בשכונה החדשה בבני יהודה. בנה בית מאבני בזלת, שתל צמחים באדמה. הוא לא הספיק להתגורר בבית שבנה. הוא לא הספיק ליהנות מהפריחה הראשונה של העצים והבצלים ששתל.

…יוסי אהב לחיות ועשה זאת בעוצמה. השאפתנות הבלתי מוגבלת שלו – להגיע תמיד לטוב ביותר בכל תחום – עיצבה עבורו עולם עשיר ואיכותי; עולם של אתגרים ולמידה ללא גבולות; עולם חסר פשרות, ולעיתים נוקשה.

…ב-24 בדצמבר 1996, בשעה אחת בצהרים, בדרך חזרה הביתה לאחר פעולה מוצלחת, כ-3 ק”מ מגבול הצפון, בכפר מרכבה שבלבנון – הופעל מטען צד כנגד הכח. יוסי, שצעד בראש הכוח המבצעי של יחידת אגוז, נהרג במקום.

גרנו אז בקיבוץ כפר חרוב, וקיבלנו את ההצעה הנדיבה של החברים להנציח את יוסי במקום הקסום הזה – מצפה לשלום.

…יוסי לא הספיק בחייו הקצרים לנסוע לחו”ל. הוא לא הספיק ללמוד באוניברסיטה. הוא לא הספיק להקים משפחה. אך בדרכו שלו, התמימה והפשוטה, הוא הספיק להגן על הארץ שלנו – ושילם את המחיר היקר ביותר.

את חכמתו לקח אתו, את גופו עטפה האדמה, ולנו נשארו ערכים להנציח ולהעביר לדורות הבאים: אהבת החיים, אהבת הארץ, אהבת המשפחה, עזרה הדדית, צנעה ואומץ לב – כל שהשאיר לנו אהובנו; כל שמרחף כאן, סביב הפינה הזו.

הצמחים מסביב נבחרו בקפידה. לכל אחד מהם זיכרון ייחודי לו, וכולם כאחד – לזכרו של אהוב צעיר – סרן יוסי לוי שלנו”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?