שבט הצופים בקצרין מתחיל את שנת הפעילות השלישית

שבט הצופים בקצרין מתחיל את שנת הפעילות השלישית שלו. היתרון שלו על פני שבטים ותיקים יותר הוא השילוב המלא שלו במסגרת המתנ”ס


במהלך חופשת חג הסוכות יצאו חניכי שבט הצופים של קצרין לטיול פתיחת שנה לאזור חצר כינרת. הטיול הזה נועד להכניס את החניכים החדשים שהצטרפו השנה לתוך ההוויה של השבט ושל תנועת הצופים. לטיול יצאו 83 חניכים, ובשבט מרוצים מכמות החניכים שיצאו. בשנה שעברה נרשמו כחניכים 100 חניכים, אך באופן קבוע הגיעו לפעולות רק 70 חניכים. השנה מספר הנרשמים דומה, 98, אך ההתייצבות לפעולות עד כה גבוהה יותר, 90 חניכים מגיעים באופן קבוע.

חברת המועצה המקומית, לילך שרייבר, הממלאת בהתנדבות את תפקיד ראש השבט, אומרת שיחסית לשבט שפעיל רק שנתיים, מספר החניכים שהצטרפו הוא הישג מרשים. “אין בקצרין מסורת של שבט צופים שפעיל הרבה שנים”, היא מסבירה. “אמנם הייתה תנועת נוער מקומית של המתנ”ס עוד לפני כן, אבל זה שונה כשמדובר בשבט, שהוא חלק מתנועת נוער ארצית גדולה”.

השוני הוא בכך שלשבט בקצרין יש כיום את הגב האירגוני של תנועת הצופים ואת המורשת החינוכית וההדרכתית של התנועה. אלה היו הסיבות לכך שהתקבלה החלטה במועצה המקומית להקים שבט שיהיה חלק מתנועת הצופים.

רק שבקצרין, בניגוד להרבה שבטים גדולים ומבוססים בערים אחרות בארץ, הוחלט על שילוב מלא של שבט הצופים במתנ”ס. השילוב הזה הוא נדיר, משום שתנועת הצופים הייתה פעילה במקומות רבים בארץ עוד לפני שהוקמו המתנ”סים ולמרות שהמתנ”סים מופקדים גם על פעילות הילדים והנוער, לא תמיד זה התחבר לפעילות של תנועות הנוער הוותיקות.

שרייבר: “קצרין היא יישוב קטן ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את הפיצול הזה. מראש, החלטנו שיהיה שילוב מלא של השבט עם המתנ”ס והמהלך מוכיח את עצמו. כשמתקיימת פעילות קהילתית מטעם המתנ”ס, החניכים של הצופים משתלבים בה. מכיוון שגם תנועת ‘בני עקיבא’ משולבת במתנ”ס, אפשר לקיים פעילויות משותפות לשתי התנועות”.

בחרנו נכון

עוד עניין ייחודי לשבט הצופים בקצרין הוא שאחת משתי הפעולות השבועיות מתקיימת בימי שישי בבוקר. זה הסדר שהחל השנה בעקבות הנהגת יום הלימודים הארוך בבית הספר “גמלא”. במצב החדש, אין לימודים ביום שישי, אלא פעילות במסגרת המתנ”ס וכך הזמן הפנוי בימי שישי מנוצל לפעולה בצופים.

לכל שבט צופים יש רכז בוגר והשבוע נכנסה לפעילות רכזת חדשה. למעשה השבט התנהל במשך כחודש ללא רכז בוגר ומי שלקחו על עצמם את האחריות הם הש”שינים, מתנדבי שנת השירות. אלה שישה צעירים שדחו את שירותם הצבאי ובאו להתנדב בקצרין. הם בוגרי תנועת הצופים ועל אף גילם הצעיר יחסית, יש באמתחתם כבר שלוש שנים של ניסיון בהדרכה.

אביב עוז, שהגיע מבאר יעקב, ריכז את השבט בחודש האחרון. מבחינתו, זה היה טבעי ללכת לשנת שירות.

“בצופים מחנכים לערכים של התנדבות ומעורבות חברתית, לכן היה ברור לי ששנת שירות זו הבחירה הנכונה מבחינתי. החלטתי להגיע לקצרין דווקא בגלל שרציתי ללכת לפריפריה ולא לשבט גדול ומבוסס במרכז הארץ.

“אנחנו נמצאים כאן מחודש אוגוסט ואני יכול כיום לומר שבחרנו נכון. אנחנו מרגישים שיש לנו פה גיבוי מלא מהמתנ”ס ומהמועצה המקומית וזה חשוב מאוד. האווירה כאן יותר משפחתית ויש פה גם אתגר גדול כי מדובר בשבט חדש יחסית”.

3 ימים בלי סלולאר

עבור ילדים שגדלים בעידן הפייסבוק והסמארטפונים, תנועת הצופים מייצגת משהו שונה לגמרי. לומדים שם שדאות, א”ש לילה, מקימים מבנים מקורות עץ וחבלים, יוצאים לטיולים ברחבי הארץ והשיא של הפעילות השנתית הוא ה”צפונבורי”, מחנה קיץ משותף לכל השבטים במחוז הצפון. מי שהתחנך לפני שנים רבות בתנועת הצופים זוכר את ה”ג’מבורי. אז היה זה מחנה כלל-ארצי וכיום המפעל מתפצל למחוזות.

עבור ההורים, אין זה עניין פשוט, שילד או ילדה בכיתה ד’ ייצאו מהבית לשלושה ימים בתנאי שדה. הימים האלה שונים משנים עברו. ההורים כיום יותר רגישים וחוששים והם רגילים גם שהילד זמין בטלפון הנייד. ב”צפונבורי” אין פלאפונים, כי אין היכן לטעון אותם ואי אפשר גם להיות אחראים לכך שהטלפון הנייד לא ילך לאיבוד. לכן החניכים מפקידים את הטלפון כשהם מגיעים למחנה.

אז איך בכל זאת ההורים יכולים להיות שקטים?

“אני מופקדת על הקשר בין ההורים לילדים”, אומרת שרייבר. “יש קבוצת ווטסאפ ואנחנו מעלים עדכונים ותמונות. אם ההורים צריכים מסיבה כלשהי ליצור קשר עם הילד או הילדה שלהם, זה נעשה דרכי. ההורים שותפים גם הם. ב’צפונבורי’ האחרון הגיעו בכל יום שלושה או ארבעה הורים ועזרו לבשל אוכל לילדים.

“כשיש לך ילדים בצופים, אתה נסחף בעניין הזה של ההתנדבות. כך גם אני הגעתי לזה. הילדים שלי הצטרפו לצופים והדביקו אותי בהתלהבות שלהם. הם כל הזמן סביב הפעילות של השבט וזה תורם להם המון. יש בצופים גם סוג של טקסיות. מדי החאקי, העניבות, המסדרים. למי שלא גדל בתוך זה, זה נראה קצת מוזר, או מוגזם, אבל יש לזה חשיבות, כי זה מחזק את ההזדהות של החניך עם התנועה ועם הערכים שלה”.

אביב עוז, שגדל בתנועה ועבר בה את כל השלבים, מוסיף: “התנועה מחנכת לערכים של התנדבות, חיי קבוצה ותרומה לקהילה. זו לא תנועה פוליטית והיא לא נמצאת תחת חסות של אף מפלגה, לכן לא משנה מהן הדעות הפוליטיות של ההורים, הם יכולים לשלוח את הילדים שלהם לצופים בלי שום חשש”.

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?