יש לו ציפורים בראש

הכר את החוקר – יש שני דברים שאי אפשר לפספס מהרגע הראשון שמדברים עם דר מוטי צרטר: המבטא האמריקני הכבד והברק בעיניים כשהוא מדבר על ציפורים, למשל, על יוני הירגזי


כמו הציפורים הנודדות השבות הביתה, גם מוטי הגיע ממעבר לים. הוא נולד בארצות הברית ועלה ארצה, בשנת 2000.

קצת על המסלול המקצועי

אני אורניתולוג, שזה חוקר ציפורים. למדתי לתואר שני ודוקטורט באוניברסיטת תל אביב וכיום חוקר במכון שמיר למחקרומרצה בכיר באוניברסיטת חיפה. למכון הגעתי בעקבות המלצתו של פרופעידו יצחקי, כיום סגן נשיא אוניברסיטת חיפה, שסיפר לי על המכון ואני מאוד שמח לעבוד כאן“.

אפשר לומר על מוטי שיש לוציפורים בראש“, בעיקר תנשמות וירגזים. אבל תחומי העניין שלו לא מסתכמים במעופפים בשר ודם, אלא גם במיני מרחפים אחרים.

תאר מה אתה עושה באזור, כולל הישגים מחקריים או יישומיים שלך בשנים האחרונות
אנחנו חוקרים את השימוש בתנשמות כמדבירות ביולוגיות של מכרסמים בחקלאות, כחלק מפרויקט בקרת מזיקים בחקלאות. בנוסף, אנו גם חוקרים עד כמה מועיל השימוש ברחפנים לניטור מספר המכרסמים וכמות הנזקים בחקלאות“.

לאחרונה, דובר בתקשורת על פלישתה של הציפורמיינה הודיתוהשתלטותה על הטבע הישראלי. אחד הסובלים מהפלישה ההודית הוא הירגזי המקומי. במקרה זה, מוטי לא רק חוקר אלא גם עוזר. במסגרת מיזםקן למשתכן“, פתח מוטי נגרייה. לא בונים בה מטבחים לדירות ארבעה חדרים, אלא תיבות עץ אותן תולים ברחבי הארץ. הזכאות לקבלת תיבה היא לציפור הירגזי בלבד. איך עושים את זה? איך מוודאים שהמיינה לא תפלוש גם לכאן? פשוט מאודפתח התיבה הוא קטן מדי עבור המיינה ומתאים לירגזי. כדי להעלות למודעות ולעודד את ההשתתפות (של בני אדם, לא של ירגזים) חרג מוטי ממנהגו לכתוב מאמרים מדעיים וכתב ספר ילדים ובו הגיבור, יוני הירגזי, מוצא לו בית חדש.

ציפורים אונליין קבוצת צרטר

אפשר לומר על מוטי שהוא נהנה לעוף על כנפי הדמיון, אבל יודע גם להוריד את החלומות אל קרקע המציאות. המיזם המלהיב ביותר שלו הוא המקבילה שלהאח הגדול“, לציפורים.

מוטי: ‘ציפורים אונליין קבוצת צרטרהוא מיזם מחקריחינוכיחברתי שלי, שמחבר מיליוני צופות וצופים מרחבי העולם אל חייהן המסתוריים, המגוונים והמרתקים של חיות הבר בישראלובמיוחד של העופות הדורסים

מוטי: “‘ציפורים אונליין קבוצת צרטרהוא מיזם מחקריחינוכיחברתי שלי, שמחבר מיליוני צופות וצופים מרחבי העולם אל חייהן המסתוריים, המגוונים והמרתקים של חיות הבר בישראלובמיוחד של העופות הדורסים. כדי לחקור את העופות הדורסים, הצבנו מצלמות שישדרו 24/7 ולאורך השנה כולה, בתוך קנים, תחנות האכלה, תחנות עצירה של ציפורים נודדות ובתי גידול שונים. המטרה הייתה לא רק לאסוף מידע, עבורנו החוקרים, אלא גם לשתף את הציבור“.

המצלמות השונות משדרות בשידור חי בערוץ היוטיוב, ‘ציפורים אונליין קבוצת צרטר‘, ערוץ שהפך לגדול ביותר בישראל שמשדר את חייהן של חיות הבר בשידור חי וזוכה למיליוני צפיות בחודש מכל רחבי העולם.

סביב הערוץ נוצרה קהילת מתנדבים, מיבשות שונות, שלוקחת חלק פעיל במחקר: עוקבת אחרי התנהגות החיות לאורך היום, מתעדת ומתריעה על רגעים יוצאי דופן. כך מצליחים החוקרים לזהות התנהגויות אצל העופות הדורסים וציפורים אחרות שלא היו ידועות לנו עד היום. צופי וצופות הערוץ מגיעים מארצות שונות בעולם, כמו ארהב, יפן, בריטניה, ברזיל, פקיסטן, גרמניה ועוד ובכך עוזר הערוץ גם להפוך את חיי הבר בישראל למוקד עניין ביןלאומי. מוזמנות ומוזמנים להיכנס ולצפות בשידורים החיים; תוכלו למצוא שם מריבות, ויכוחים, אהבות, חיים, מוות, חברויות ועוד הפתעות ויופי טבעי ופראילא נופל מנטפליקס“.

אם כבר הזכרנו תקשורת, אולי יצא לכם כבר להיתקל במוטי באחת מתכניות הטלוויזיה בערוץ זה או אחר, בתור מומחה אורח באולפן.

לסיכום, מהם החלומות ומהם האתגרים שבדרך?
אני רוצה לעזור לחקלאים לגדל יותר יבולים ובמקביל, לחנך את ילדינו להגן על חיות הבר. זה דורש הרבה יחסי ציבור וצוות חוקרים“.

לא קל למצוא באזור סטודנטים לתארים מתקדמים, אבל מוטי לא נותן לשום דבר לעצור אותו. “העבודה שלי היא התחביב שלי“, הוא אומר וכשעבודה, הנאה ומחקר נפגשים, גם השמים אינם הגבול.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?