טפסר משנה יאיר אלקיים – מפקדה החדש של תחנה אזורית כיבוי והצלה גליל-גולן

טפסר משנה יאיר אלקיים, מפקדה החדש של תחנה אזורית כיבוי והצלה גליל-גולן, אחראי כיום על תחנות קרית שמונה, חצור, צפת, קצרין, בני יהודה ומסעדה. בראיון שקיימנו עמו הוא מספר על ההיערכות המחודשת של שירותי הכיבוי וההצלה לעונת השריפות העומדת לפתחנו


טפסר משנה יאיר אלקיים מונה החודש למפקד תחנה אזורית כיבוי והצלה גליל-גולן, בד בבד עם כינון הרשות הלאומית לכבאות והצלה הכפופה למשרד לביטחון פנים ב-8 לפברואר השנה. אלקיים תופס את מקומו של דני חנניה, שמונה למפקד מחוז החוף – חיפה וחדרה ואפשר לנחש שהוא ימשיך להתקדם במעלות התפקידים בתחום כיבוי האש, אותם החל כנער ביותו בן 15.

את ההיכרות עם כיבוי האש עשה אלקיים כמתנדב בצופי אש בתחנת הכיבוי בקצרין, החל משנת 1984 ועד הגיוס לצה”ל כלוחם בחטיבת גולני. לאחר השחרור הוא התקבל לשירותי הכבאות, סיים בהצטיינות קורס לוחמי אש ושב לתחנת קצרין כלוחם אש, מתקדם בסולם הדרגות והתפקידים. בתום הכשרות שונות כמו קורס מפקדי צוותים, חומרים מסוכנים, חוקרי דליקות, מפקח מניעת דליקות והכשרות בחילוץ, הוא סיים קורס קציני כיבוי כמצטיין הקורס, ושב לתחנת קצרין כמפקד בין השנים 2001-2011, עד למינויו כסגן מפקד שירותי כבאות גליל עליון גולן ד’אז.

מעתה, כמפקד תחנה אזורית גליל-גולן, הממוקמת בתחנת קרית שמונה, נמצאות תחת פיקודו חמש תחנות נוספות: חצור, צפת, קצרין, בני יהודה ומסעדה.

יצוין כי תחנת גליל-גולן שייכת למחוז הצפון, אחד משבעה מחוזות בפיקודו של נציב כבאות והצלה. כרגע נמצא השירות כולו בשלב של בנייה ומעבר לעבודה במתכונת של שירותי מדינה. אלקיים מדגיש כי רוב העובדים בשירות היו שותפים לתהליכי הבנייה של המחוז הצפוני, בכללם כל מי שהיה לו יתרון יחסי ויכול היה לתרום מהידע, כולל מפקדים ולוחמים צעירים. אלקיים עצמו עמד בראש ועדה שבנתה את התפיסה המבצעית המחוזית, במסגרת זו אף בנה תפיסה חדשה לאזור שעליו הוא ממונה.

לרגל המינוי, ראיון רחב עם טפסר-משנה אלקיים על ההיערכות המחודשת של שירותי הכיבוי וההצלה ועונת השריפות העומדת לפתחנו, על תפיסות חדשות, הצטיידות והרחבת המערכת.

אלקיים: “בתפיסה האזורית החדשה שלי עומדת הנחת יסוד של קיצור זמני תגובת הצוותים שלנו, קיצור זמן הגעת קצין לזירת האירוע והגעת הציוד והאמצעים.

“על פי תפיסה זו חילקתי את האזור לשלושה אשכולות: הראשון – קרית שמונה וחצור, השני אזור צפת והשלישי – רמת הגולן. מרכז אשכול הגולן הוא קצרין – שתחת פיקודה עומדות תחנות מסעדה ובני יהודה. בכל אשכול בכל רגע נתון יהיו יותר צוותים שייתנו מענה. קצין שיאייש כל משמרת יגיע לזירת אירוע, ינהל ויפקד עליה. כן תהיה חלוקה חדשה של ציוד ואמצעים כדי שנוכל להגיע מהר יותר לזירות האירוע.

חשוב לציין, כי אנחנו לא עוסקים רק באש אלא בחילוץ במתארים שונים – ממים זורמים, מנחלים, מהמרחב האורבני ומתאונות דרכים ואנחנו מטפלים גם באירועים של חומרים מסוכנים שיצאו משליטה.

מבחינה ניהולית ומבחינת הקשר לאזרח, נבנה גם תחום בטיחות האש באשכולות וחולק לשלושה כאשר בכל אשכול יהיו מפקח או שניים שאף יתנו מענה ותשובות לאזרח.”

עדיין דרושים: מתנדבים, רכב משולב, מפקדי צוותים וכוח אדם

מה התחדש מבחינת ציוד ומשאבים בשנה האחרונה?

“בשנה האחרונה קיבלנו שישה רכבי כיבוי חדשים, התווספו 17 לוחמי אש בכל האזור, אך אנחנו עדיין נמצאים בחוסר של כוח אדם ויש מחסור במפקדי צוותים. אנחנו ממשיכים לפעול על מנת לקבל לוחמים נוספים ולהכשיר את הלוחמים שכבר כאן בתפקידים שונים.

חלק מהיעדים לעתיד הוא גם לקבל לוחמים חדשים, להתמקצע בתחום, להכשיר את הלוחמים שנמצאים בתפקידי פיקוד במקצוע וכמובן לקבל ציוד ואמצעים נוספים שחסרים לנו. חסר לנו רכב משולב, שמכבה שריפות ומסוגל לחלץ מגובה באמצעות סולם שמגיע ל-30 מטר. בנוסף חסרים רכבי כיבוי ייעודים כמו רכב אספקת מים, ואנחנו פועלים להשיג אותם.”

מה אתה רוצה לשנות ולחדש בתחום פיקודך?

“אני רוצה להגדיל את מערך המתנדבים באזור; למרות כל השינויים שעשינו בתפיסה המבצעית יש מקומות שאנחנו רוצים להגיע אליהם יותר מהר. במסגרת הבנייה שלנו נוסיף בעתיד תחנות לפי הצרכים שייקבעו כמו גם יחידות מתנדבים, בנוסף על השתיים הקיימות בבני יהודה ובמבואות חרמון. יחידות נוספות של מתנדבים יוכלו לקצר את זמן התגובה ולתת מענה מיידי עד להגעת הכוחות שלנו.

“בנוסף, חשוב לי לחזק את הקשר עם הקהילה, חשובה הבנת נושא בטיחות האש, לכן ניפגש יותר עם האזרחים במרחב. נתחיל את הנושא בגני הילדים, נהיה בכל גני הילדים באזור, נסביר לילדים את נושא הבטיחות באש, את תפקיד לוחמי האש. כך הילדים יהיו השגרירים שלנו בנושא בטיחות האש. כמובן, נגיע גם לבתי הספר, מוסדות ומפעלים, נחזק ונשפר את הקשר, במטרה שכך נוכל להציל יותר חיים.”

עד כמה מתקיים כאן שיתוף פעולה יעיל בתחום מניעת מגה שריפות?

“אנחנו ממשיכים בשיתוף פעולה עם כל מי שעוסק בתחום – משטרת ישראל, הצבא, רשות הטבע והגנים, הקק”ל, מחלקות הביטחון של הרשויות, הבוקרים וכל מי שעוסק בשריפות באזור. אנחנו נחזק את הקשר ונמשיך בבנייתו כמו שעשינו עד כה.

“כל הגורמים עומדים להיפגש בחודש מרץ בכנס היערכות ברמה מחוזית, במטרה לחזק את הקשר האישי, לבנות שפה משותפת ומענה מבצעי טוב יותר.”

אנחנו באזור של שמורות ענק, מדוע לא ייעשה יותר למניעת שריפות כתוצאה למנגלים ועישון בתוך השמורה, למשל?

“השותפים שלנו עושים המון למניעה. לא בכל מקום מותר להדליק אש, אך בסך הכל רוצים שלאנשים יהיה נעים להיות בשמורה, לכן מיעדים מקום מסודר ונקי מעשבייה שמותאם להדלקת אש. הרשות והקק”ל מקפידים על זה, עורכים סיורים בשטח ואוכפים את החוק. הגופים האלה עושים עבודה נפלאה, עובדים איתנו בשיתוף פעולה מלא ושומרים בקנאות על האזורים שלהם. נכון, דברים לעיתים יוצאים משליטה ואנחנו פועלים להקטין את כמות השריפות שפורצות כתוצאה מרשלנות של מטיילים.”

עד כמה הפכו השריפות בארץ למכשיר בידי פח”ע ועבריינים?

“מחקירת שריפות בשטחים פתוחים שביצענו נמצאו שריפות שהוצתו בכוונה, הצתה מכוונת לשריפת שטח. מה המניע אני לא יכול לומר, אלה שאלות למשטרה.”

 נערכים למניעת מגה-שריפות באזור מורכב של יערות, שטחים פתוחים ויישובים

אנחנו בפתח עונת השריפות, מה כוללת ההיערכות?

“בשיתוף עם כל הגורמים אנחנו נערכים לימים קיצוניים שבהם שריפה עלולה להפוך למגה-שריפה. לכן בימים כאלה אנחנו נערכים בצוותים מתוגברים, תצפיות, ואם פורצת שריפה לא מאפשרים לה לגדול.

“אנחנו באזור מאוד מורכב, בגליל יש יערות, בסביבתם יש יישובים ובסיסים צבאיים, גם בגולן יש שטחים פתוחים ויישובים בדרך, לכן עלינו לפעול מהר בכל שריפה שפורצת בטרם תגיע לאזור מיושב. בסך הכל יש לי לוחמים ומפקדי תחנות מאוד מאוד מקצועיים שמכירים את המשימה, עושים את זה באהבה, אני שמח שיש לי אותם.”

גם הם שמחים שיש להם אותך?…

“כן, הם שמחו מאוד שהתמניתי, כי גדלתי מתוך המערכת, אני לא מישהו מבחוץ, אני מכיר את הבעיות והצרכים ואפעל שסביבתם תהייה יותר טובה, שהם יבצעו את המשימה על הצד הטוב ביותר.”

מטוסי כיבוי היו מלקחי השריפה בכרמל, האם יפותח התחום בקרוב?

“חיל האויר מפעיל טייסת כיבוי בפיקוד סא”ל ר., שבעקבות השריפות התאהב בחבל ועבר לגור בגולן… המענה שיש לנו כרגע הם שבעה מטוסים בינוניים, כאשר עכשיו מתבצעת עבודת מטה שמיועדת להגדיל את הטייסת, כך שיהיה לה מענה מדורג של מטוסים גדולים ומסוקים. זאת, בהתאמה לצרכים של מדינת ישראל.

השבוע התקיים תרגיל ששילב שלושה תרחישים בגולן, במורדות הגולן ובגליל – בגילבון, בעין תינה וביער קדיתא והשתתפו בו ארבעה מטוסים. מטרת התרגיל היתה הן לחזק את הקשר עם הטייסת, והן למצוא פערים, לטפל בהם ולהתכונן לעונה.

“בסיום הדברים אני מבקש להודות לאלי מלכה, ראש המועצה האזורית גולן, שהיה יו”ר האיגוד בשנים האחרונות. הוא הגיע אלינו בתקופה מאוד קשה, כאשר האיגוד עמד על סף פשיטת רגל. בניהול המקצועי שלו הוא הוביל אותנו למקום טוב, אחר, זה שאנחנו נמצאים בו היום”.

בשעה טובה

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?