המדריך למפגש עם הנחש

הקיץ הגיע ושנת החורף של הנחשים מגיעה לקיצה. הם מתעוררים רעבים, עצבניים, בלוטות הארס שלהם מפוצצות מחומר שאף אחד לא רוצה לפגוש. המדריך השלם לדו-קיום עם הזוחל המסוכן


עונת הקיץ כבר החלה ובזמן שאתם מכינים את הילדים, התרמיל, בגדי הים וקרם ההגנה לטיולים ברחבי הארץ, גם נחשי ארצנו מתעוררים משנת החורף לטיולים ברחבי ישראל. לעתים, הטיול של הנחשים יכול להגיע לדלת ביתכם, לעבודה, או לסופרמרקט השכונתי, מתחת לבצל. מפגש מסוג זה יכול להיות לא נעים, מלחיץ ומסכן חיים. לכן, לפניכם, המדריך למפגש עם הנחש, שאגב יכול להיות ידידותי ולא ארסי.

יובל נדיבי, 29,  מבני יהודה, הוא מגדל מוכר בארץ בתחום הזוחלים. עד לא מזמן, אם הייתם מגיעים לבקר אותו בביתו, הייתם נתקלים בכניסה לבית באקווריומים גדולים עם נחשים מסוגים שונים, שגם זכו בעבר בתחרות יופי ארצית לנחשים. יובל גם מתנדב ומעביר פעילויות בבתי הספר, להגברת המודעות לנושא הזוחלים. ביקשנו ממנו לעשות לנו סדר בבלגן, לתת טיפים לזיהוי הנחש ואיך אפשר להישמר על מנת שנעבור, גם אנחנו וגם הנחש, את המפגש בשלום.

“נחשים חיים על הקרקע, על העצים, מרזבים בחורף. לרוב, הם משתלטים על מאורות של עכברים, או במחסן. גם כשנחש ישן שנת חורף, הוא קם מדי פעם לשתות מים. הנחשים אוהבים להיות בבית, לרוב מאחורי מכשירי חשמל כמו מקרר, כי שם יש חום ולחות”

איך התחלת להתעניין בנחשים?

יובל: “מגיל צעיר, אהבתי זוחלים. כילד, הייתי מחביא נחשים מחוץ לבית בסתר ואם היית פותחת את הארון בחדר שלי, יכולת למצוא גן חיות לזוחלים. עקרבים, לדוגמה, מאוד אהבתי לגדל. בגיל 23, קניתי את הנחש הראשון שלי. הוא היה ממש צעיר והלכתי עם חברה שלי, ענבר, שהיום היא אשתי ועם עוד חבר לחנות חיות, ראיתי את הנחש, קניתי אותו וכשהבאתי אותו לאוטו, ענבר צרחה ובכתה. הבאנו אותו הביתה והבטחתי לה שזה יהיה רק נחש אחד. בהמשך, כבר הגעתי למצב שיש לי 30 נחשים בבית, שגם התרבו אצלנו. חשוב לציין, שהנחשים שהיו לי הם נחשים מחו”ל. כיום, בארץ, אסור לגדל נחשים שהם ארץ ישראליים, אלא רק נחשי חנק, לא ארסיים, מסוגי פיתונים וזעמנים”.

נחש הכיש אותך פעם?

“כן, הרבה פעמים, אבל לא נחש ארסי. חשוב שידעו שההרגשה של הכשת נחש לא ארסי היא הרגשה של כאב מקומי קטן, רק בגלל הכאב של ההכשה, אין רעל. יש סימן של שתי דקירות ולא יותר מזה”.

איזה סוגי נחשים יש לנו בארץ שהם ידידותיים לסביבה ולא צריך לפחד מהם?

“יש את הזעמן השחור, שהוא לא ארסי ואת נחש המטבעות שגם הוא לא ארסי, אבל מאוד דומה לצפע. המון אנשים מתבלבלים וזה בעייתי, כי אנשים שלא רואים נחשים ביום-יום, נמצאים בהיסטריה מוחלטת כשהם רואים נחש וזה נגמר במעדר לראש של הנחש, שבסך הכול לא פוגע בבני אדם”.

איך מבדילים בין נחש המטבעות לצפע הארסי, שמאוד נפוץ בגולן?

“לצפע יש סטריפ על הגב בצורת זיגזג ונחש המטבעות הוא עם עיגולים שלא נוגעים אחד בשני. אצל הצפע, זה ממש פס אחד, שהולך בזיגזג וזה ממש ברור לעין. בנוסף, הצפע הוא בעל ראש בצורת משולש ולנחש המטבעות יש ראש בצורת אליפסה. המשולש אצל הצפע נובע מהלסת האחורית, שם ממוקמות בלוטת הארס בשתי הצדדים”.

מה הדין במידה שהרשויות יודעות על הריגת נחש?

“הנחש הוא חיה מוגנת בחוק והעונש יכול להגיע לקנס כספי ותיק פלילי על פגיעה במין מוגן”.

איך מתמודדים עם נחש בתוך הבית?

“עדיף לא להתעסק אתם ולא ולגעת בהם, אם לא יודעים ולא מכירים. יש  לקרוא ללוכד מוסמך, שמבין ויודע איך לגשת לנחש ואיך ללכוד אותו. אם הנחש נמצא בחדר, עדיף לסגור את הדלת ולא להתקרב למקום, עד שהלוכד מגיע. הכי חשוב – לא להרוג את הנחש ולא לקרוא לשכן, שלא מבין, כי ברוב המקרים, זה נגמר בהרג של הנחש ולצערי, אין אכיפה על זה”.

קמים עצבניים

במידה של הכשה – מה צריך לעשות?

יובל: “דבר ראשון וממש חשוב: לא לזוז מהר. כשנחש מכיש, הארס נכנס למחזור הדם של המוכש. ברגע שאת רצה, או נכנסת לפאניקה והדופק עולה, לחץ הדם עולה והארס מתפשט ליותר מקומות. צריך לנסות ללכת כמה שיותר לאט, להיכנס לאוטו, שמישהו אחר ינהג ולהגיע לבית חולים.

“חשוב, אם אפשר, לצלם את הנחש, על מנת שבבית חולים יהיו להם את כל הפרטים עליו וזה יכול לחסוך הרבה כאב ראש, גם לנפגע וגם לרופאים. בשום אופן, לא לנסות למצוץ את הארס, או לנסות להוציא את הארס. ברגע שהארס נכנס למחזור דם, הוא לא יצא בשיטות שאנשים מנסים. הפתרון היחיד הוא להגיע מהר לבית החולים הקרוב”.

מאיזה סוג נחשים אפשר להתעלם במפגש מחוץ לבית?

” נחש שחור ומטבעות מגנים על הבית מעכברים ומנחשים אחרים, גם ארסיים. הם מאוד טריטוריאליים לאזור שלהם והם לא מזיקים לבני אדם”.

האם יש סימנים מקדימים להימצאות /נחש נמצא בסביבה?

“מלבד ההשלה של העור, אין סימנים וגם כשרואים את נשל הנחש, זה לא מעיד על הימצאותו בסביבה. הנשל קל מאוד ועף ברוח. במידה שרואים את נשל הנחש בתוך הבית, רוב הסיכויים שהנחש בבית”.

קיימת דרך למנוע את ההתקרבות של הנחש לאזור הבית, או הגינה?

“אני לא שמעתי אף פעם על דרך שאפשר למנוע מנחש להגיע לאזור מסוים”.

באילו אזורים בבית ובגינה נחשים אוהבים לשהות?

“נחשים חיים על הקרקע, על העצים, בתוך בוידעמים, מרזבים בחורף. לרוב, הם משתלטים על מאורות של עכברים, או במחסן. גם כשנחש ישן שנת חורף, הוא קם מדי פעם לשתות מים. הנחשים אוהבים להיות בבית, לרוב מאחורי מכשירי חשמל כמו מקרר, כי שם יש חום ולחות. אפשר למצוא אותם גם בתוך נעליים ומגפיים, בתוך מזגנים, ברכב מתחת למכסה המנוע. נחש מרגיש חום גוף של בני אדם והולך לשם על מנת להתחמם”.

למה הנחשים מחפשים להתחמם?

“נחשים הם בעלי דם קר, זאת אומרת שטמפרטורת הגוף שלהם מושפעת מהסביבה, להבדיל מבן אדם, שיודע לשמור על חום הגוף, נחש לא יודע לשמור על חום גופו ויכול למות”.

מה צריך להסביר לילדים שנתקלים בנחש?

“דבר ראשון – לא להתקרב לנחש, לא לנסות לגעת בו. לקרוא מיד למבוגר, להגיד למבוגר איפה הנחש נראה ובאיזה צבע הוא, כדי לדעת מול איזה נחש אנחנו עומדים, אבל הכי חשוב – להתרחק”.

מה קורה לנחשים בתקופת הקיץ, שפתאום נתקלים בהם בכל מקום?

“חשוב לציין, שעכשיו זאת התקופה הכי מסוכנת של הנחשים. הם מתעוררים משנת החורף שלהם, בגלל שהם מרגישים שמתחיל להתחמם. הם יוצאים לחפש אוכל, אחרי שארבעה חודשים הם ישנו. הם מתעוררים רעבים, הם עצבניים, בלוטות הארס שלהם מתמלאות והן מפוצצות, זה כמו בלוטות רוק שמתחדשות. הנחשים מאוד תזזיתיים ומחפשים להתחמם. אצלנו, בגולן, יראו אותם לרוב על הכבישים, מנסים למצוא מקור חום. עדיין הימים חמים והלילות קרים”.

מה נחשים אוכלים בטבע?

“עכברים, סממיות, ציפורים”.

איזה פרט מעניין אתה יכול לספר לנו שאנשים לא יודעים?

“נחש לא מפסיק לגדול, לעובי ולרוחב, כל חייו, עד שהוא מת. הנחשים נעים בין הקטנים 40 ס”מ ועד הזעמן השחור, שמגיע עד ל-2.80 מטר. זה הנחש הכי ארוך בארץ”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?