מוזאון עתיקות הגולן: “הרוח שבבזלת”

מוזאון קצרין

מוזאון עתיקות הגולן,  בקצרין, עומד לשנות את פניו. תחת הכותרת “הרוח שבבזלת”, תשתנה התצוגה הסטטית והמבקרים יקבלו השראה מחוויה דינמית, השואבת, למשל, מסיפור דניאל בגוב האריות


מוזאון עתיקות הגולן ממוקם בין המתנ”ס ובין בית התרבות של קצרין והוא הוקם בשנת 1981, כדי לספר את סיפורה של רמת הגולן בעת העתיקה. עיקר הממצאים הארכיאולוגיים בגולן קשורים לבתי כנסת. עשרות בתי תפילה עתיקים התגלו באזור, מאז חזרה רמת הגולן לידיים יהודיות, בתום מלחמת ששת הימים. מיד לאחר המלחמה, נערך “סקר החירום” ברמה והוחל בחשיפת הממצאים וההיסטוריה של חבל ארץ מרתק זה.

“ההיסטוריה של היישוב היהודי בגולן אינה כתובה במקורות, כנראה משום שלא היה בגולן רצף של יישוב יהודי”, אומרת לנו אוצרת המוזאון מאז שנת 2005, יעל שטרסברג. “יחד עם זאת, ברור וידוע שהייתה בגולן נוכחות יהודית רבה מאוד. בחפירות הארכיאולוגיות שנערכו, ונערכות עדיין, ברמת הגולן, נחשפו ונתגלו ממצאים רבים הנושאים סמלים יהודיים וכאמור, בתי כנסת רבים”.

מנהל המוזאון, אבינועם ברויאר: “המוזאון שלנו אינו מוזאון קר ומנוכר, אשר מוצף בשלטי ‘נא לא לגעת!’, אלא  מוזאון יחסית קטן, ‘גולני’ באופיו, שהתצוגה בו מזמינה אנשים לגעת ולחוש את ההיסטוריה של הגולן. מטרת השינוי שאנו מובילים כעת היא להנגיש עוד יותר את המקום”

חלק מן הממצאים הועברו אל המוזאון. מדובר בעיקר בשרידים מבתי כנסת ועדויות לחיי היום-יום של היהודים באזור. מאז פתיחת המוזאון, בשנת 1981, הייתה התצוגה בו כמעט ללא שינוי, אולם בינואר 2019, צפוי המקום לשנות את פניו ולקבל חיים חדשים. כותרת ההתחדשות, כפי שמוביל אותה מנהל המוזאון, אבינועם ברויאר, היא: “הרוח בבזלת”.

אבינועם, נצר למשפחה מפורסמת ומפוארת של יוצאי גרמניה, מנהל את המוזאון ואת פארק קצרין, בשש השנים האחרונות. הוא פתח בקמפיין של גיוס משרדים וגופים שונים בארץ, ביניהם משרד התרבות, כדי ליצור את השינוי המיוחל במוזאון של קצרין.

אבינועם: “המוזאון שלנו אינו מוזאון קר ומנוכר, אשר מוצף בשלטי ‘נא לא לגעת!’, אלא מוזאון יחסית קטן, ‘גולני’ באופיו, שהתצוגה בו מזמינה אנשים לגעת ולחוש את ההיסטוריה של הגולן. מטרת השינוי שאנו מובילים כעת היא להנגיש עוד יותר את המקום לאנשים ונשים, מבוגרים, פנסיונרים, צעירים… לכל שכבות החברה, במטרה להפוך את הביקור במוזאון לחוויה לימודית שמתאימה ושמדברת אל כולם”.

דניאל בגוב האריות

על מנת ליצור את החוויה, בחרו אבינועם ויעל לספר את סיפורו של היישוב היהודי דרך מעשה “דניאל בגוב האריות”. הנביא דניאל היה אהוב מאוד על מלך בבל. יחד עם זאת, הוא נשאר נאמן לאלוקים ולתורת ישראל וסירב להשתחוות לאלילים הבבליים. אויביו של דניאל, אשר קינאו בו ובהצלחתו בחצר המלוכה, הסיתו את לבו של המלך נגד דניאל ובהתאם לחוקי הממלכה, שאותו מלך עצמו חוקק, נאלץ המלך להוציא את דניאל להורג, על ידי השלכתו אל גוב האריות. הנביא מספר כיצד קם המלך בבוקר שלמחרת, פנה לברר אם דניאל עדיין חי וגילה לשמחתו שדניאל ניצל.

בבית הכנסת העתיק שבעין נשוט, נתגלתה אבן, עליה חרוטה דמותו של דניאל, המתפלל לכיוון ירושלים. אגב, מכאן מקור ההלכה הקובעת שכל יהודי יפנה אל מקום המקדש, בכל פעם שיעמוד בתפילה מול בורא עולם.

אבינועם: “האבן הזאת, עם החריטה של דניאל עליה, נתנה לנו את הרעיון לשנות את התצוגה במוזאון ולהפוך את רעיון ‘הרוח בבזלת’ לרעיון המרכזי, סביבו נספר את סיפור היישוב היהודי בגולן. החריטות על האבנים מספרות על רוחו של היהודי, על נאמנותו לארץ ישראל ולאלוקי ישראל ואת המסר הזה נעביר אל ציבור המבקרים באמצעות התצוגה החדשה במוזאון”.

“מה שאנו מחדשים הוא בעיקר אופי התצוגה, ולאו דווקא ממצאים”, אומרת יעל. “המוצגים הנמצאים כעת במוזאון הם מהממים ביופיים. מה שאנחנו עומדים לעשות זה לסדר ולארגן את הכול מחדש, באופן שיעביר את המסר של ‘הרוח בבזלת’ ויעלה השראה חדשה בלבם של המבקרים. אנו מקווים לגרום לאנשים שיבואו לכאן להבין יותר וללמוד יותר על ההיסטוריה של הגולן, מבלי שיצטרכו לעמוד וסתם לקרוא את השלטים על הקירות. הממצאים בגולן הם מיוחדים ואסתטיים ואנו רוצים להדגיש זאת באמצעות תצוגה חיה ודינמית”.

פארק קצרין ומוזאון עתיקות הגולן הם סיפור של הצלחה בלתי רגילה. עשרות בודדות של אנשים ביקרו במקומות אלו לפני כעשור, אולם השנה, עמד מספר הבמקרים על יותר ממאה ועשרים אלף. גם ביקור תצוגת “סיפורי התנ”ך” בפארק, במהלך חול המועד סוכות הקרוב, מעיד על הפופולריות הרבה שצברו אתרי ההיסטוריה בגולן, בשנים האחרונות. אין ספק כי הציבור בארץ לומד להעריך את חשיבותה של רמת הגולן, לא רק מן הבחינה האסטרטגית וההגנה על ארץ ישראל, אלא גם במובן הערכי והרוחני של האזור. יעל ואבינועם, המובילים בהצלחה רבה את הפעילות במוזאון ובפארק, מקווים ומאמינים שקהל מבקרים רב ועצום יבואו לחוות את “הרוח בבזלת” ויצאו מן הביקור מלאי השראה.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?