איך מוצאים את העסק המושלם עבורנו, את העיסוק שימצה את הכישורים שלנו, יכניס לנו כסף ויאפשר לנו להתפרנס ממה שאנחנו אוהבים ורוצים לעשות? טל איתן מציג את השלבים הראשונים שיעזרו לכם לגלות האם – וכיצד – תוכלו להפוך לעצמאים
רבים עוברים לגור בצפון בגלל איכות החיים, הנופים המרהיבים, חיי הקהילה התומכים, האווירה המיוחדת, השקט והטבע שנמצא בכל פינה. על הרקע הזה, היתרונות של יזמות בכלל, ובפריפריה בפרט, הם רבים. הראשון והחשוב מכולם, לדעתי, הוא היכולת שלנו להגשים את עצמנו ואת מכלול הכישרונות שלנו. זה לא פשוט, וזה בטח לא קל, אבל כאשר בונים עסק אנחנו יכולים ליצור אותו בדמותנו ולקיים את סגנון החיים שאנחנו בוחרים, החל בקביעת שעות וימי העבודה, חלוקת הזמן בין הבית/משפחה/ילדים/קריירה, ואפילו ההכנסה שנרצה. התוצאה היא חופש גדול יותר להיות מי שנועדנו להיות, למצות את הכישורים שלנו ולמצוא את האיזונים בין הדברים הבאמת חשובים.
אבל איך עושים את זה? איך מוצאים את העסק המושלם עבורנו, את העיסוק שיכניס לנו כסף ויאפשר לנו להתפרנס ממה שאנחנו אוהבים ורוצים לעשות?
ישנם אינספור עסקים שאפשר להקים בהשקעה יחסית קטנה ובמטרה "לבדוק את השטח". אם אין לכם ניסיון יזמי קודם, מוטב לעשות זאת בליווי מקצועי, אבל בהחלט אפשר לעשות לא מעט מהדברים בעצמכם, לפחות בהתחלה.
ישנם אינספור עסקים שאפשר להקים בהשקעה יחסית קטנה ובמטרה "לבדוק את השטח". אם אין לכם ניסיון יזמי קודם, מוטב לעשות זאת בליווי מקצועי, אבל בהחלט אפשר לעשות לא מעט מהדברים בעצמכם, לפחות בהתחלה
בטור הפעם אבקש להציג את עיקרי תהליך האפיון של העסק בתחילת דרכו, עוד לפני שלב הרעיון הגולמי. כמובן שאי-אפשר לכסות תהליך מורכב טכנית ורגשית בטור קצר כל כך, אבל הנקודות המובאות כאן בהחלט משרטטות את הדרך ואת החשיבה שצריכה להוביל אתכם בדרך לרעיון יותר מגובש וברור.
השלב הראשון יהיה לבחור את סוג העסק שאתם רוצים להקים – האם מתאים לכם להקים ולנהל עסק נותן שירותים (רואה חשבון, יועץ עסקי, מטפל אלטרנטיבי וכו') או עסק ממוקד מוצרים (חנויות צעצועים ובגדים, לדוגמה)? ואולי תרצו גם וגם, כמו מכון קוסמטיקה שמוכר גם מוצרי טיפוח או מוסך שמציע תיקון רכבים לצד מכירת חלפים, למשל?
כשמתחילים לתכנן עסק חדש יש לבחון את היכולות שלכם, הכישורים שלכם, וכמובן, הרצונות והשאיפות שלכם. במה אתם טובים? על אילו דברים אתם מקבלים הכי הרבה מחמאות מהאנשים סביבכם? האם אתם טובים במכירות פנים אל פנים, או דווקא אלופים בלשווק את עצמכם אונליין, ברשתות חברתיות? האם אתם כותבים טוב ומושכים קוראים רבים, או דווקא חזקים בעבודה עם הידיים? האם אתם רוצים לתת שירות – או ליצור, לעצב, לייצר – ולמכור מוצרים?
מהנקודה הזו כדאי לשבת מול דף חלק ופשוט "לזרוק" עליו את כל הדברים שאתם טובים בהם. בלי להתבייש ובלי להפעיל את הביקורת העצמית המיותרת. לאחר מכן, עברו על הרשימה והוציאו ממנה שלושה, ארבעה, חמישה דברים שבאמת מושכים אתכם ומעניינים אתכם, ושאותם אתם יודעים לעשות היטב. זו נקודת פתיחה מצוינת לשאלה הבאה, והיא – האם יש ביקוש למה שאני אוהב ורוצה לעשות?
שאלת הביקוש מהותית לכל עסק, אבל גם אם אין עדיין ביקוש – זה לא אומר שאין לעסק שלכם פוטנציאל. למעשה, מוצרים רבים נולדו כמענה לצורך מסוים, הרבה לפני שאנשים ידעו בכלל שהם זקוקים להם. עם זאת, בעיקר ליזמים חדשים כדאי להתחיל עם מוצר ושירות פשוטים ומוכרים, במקום להיכנס להרפתקה המורכבת של החדרת מוצר/שירות חדשני לשוק.
יחד עם שאלת הביקוש עולה גם שאלת הבידול, שגם היא משמעותית בעיקר בהיבט השיווקי. במילים פשוטות, זה המקום לשאול "במה המוצר/שירות שלי יוצא דופן לעומת מה שקיים כבר בשוק". במה העסק שלי אחר, שונה, נבדל מכל השחקנים האחרים בזירה. התשובות יכולות להיות מגוונות: הבידול יכול לנבוע מהמחיר, מאופי השירות, מאיכות המוצרים והשירותים, ואפילו מהאישיות שלכם, שבמידה רבה מכתיבה את מאפייני העסק וטיבו.
בסיום השלבים האלו תהיה בידיכם תמונה מעט יותר בהירה של העסק או הרעיון שלכם: מיפוי הכישורים, מענה לביקוש/צורך בשוק, ונקודות הבידול שהן המפתח לכל פעילות שיווק ומכירות שתעשו בעתיד. מכאן תוכלו לעשות את השלבים הבאים של כתיבת התוכנית העסקית והשיווקית, ולא חייבים לעשות זאת לבד: ניתן, ואף כדאי, להיעזר בשירותי הסיוע של מעוף – המעניקים תמיכה אינטנסיבית, אישית ואיכותית מאוד, ע"י צוות יועצים מקומי שנבחר בקפידה במחיר מסובסד, או ביועצ/ת פרטי/ת שיוכל לעזור לכם לעשות את הצעדים הבאים לקראת הפריצה לשוק והפיכתכם לעסק עצמאי בישראל.
טל איתן הוא יועץ ומלווה עסקי המעניק שירות במחיר מסובסד לתושבי הגולן דרך סניפי "מעוף". למידע נוסף, כתבות ומדריכים בקרו באתר שלו: www.taleitan.com או חפשו את הדף "כאן עובדים בכיף" בפייסבוק.