שיא החום, שיא התיירות

עשרות אתרים ופעילויות חוגגים בימים אלה בגולן והמטיילים מגיעים בהמוניהם. מאזורי הקמפינג והחניונים החביבים על המגזר הדתי, דרך אירועי המוסיקה של “לילות ירח בגולן”, ועד לבריכות המים, המעיינות והנחלים, הירדן, חופי הכנרת, ובקצרה, כל זרזיף של מים


במג’רסה לא ראו עדיין עונה כזאת, בחרמון מתפתח ספורט מלהיב חדש, האיילים צימחו קרניים הדורות ומלמדים עיקרי נהיגה אדיבה, במדרשת הגולן תפוסת שיא, בדה-קרינה גם קריר וגם מתוק…

“אפשר לעשות כרגע מעין חצי-סיכום של עונת השיא בתיירות,” כך פותח שמוליק חזן, מנהל מחלקת התיירות במועצה האזורית גולן, כתבה המוקדשת למעט מתיירות הקיץ בגולן. “כמו בכל שנה בתקופה זו אנחנו מזהים המוני מטיילים, כאשר בשלב הראשון של שיא העונה מגיעים יותר מהמגזר הדתי חרדי, שמטיילים בקבוצות של משפחות גדולות.

המאפיין של המגזר הדתי והחרדי הוא שרובם לנים באזורי קמפינג או מחוץ לגולן והתפוסה בצימרים ובחדרים היא כמעט 90 אחוז כרגע. מבחינתנו זה בסדר אם כי שם מזהים יותר משפחות חילוניות וזוגות. יוצאות דופן מכלל זה הן הלינות במגזר הדתי, בחספין, נוב ואבנ”י אית”ן, בהם מתארחים ולנים חרדים בלבד.

המיקוד של כל המטיילים בתחילת אוגוסט הוא בעיקר בריכות, נחלים, בדרך כלל אתרים ללא תשלום בכניסה. אנחנו מזהים בתקופה זו הקמת אוהלים רבה, בחניונים מוסדרים ולא מוסדרים. באמצע אוגוסט מתחיל להגיע גם קהל אחר, משפחות חילוניות ו’כיפות סרוגות’. אנחנו מעריכים שהמגמה תימשך עד סוף החופש. הקהל שמגיע עכשיו משאיר יותר כסף באתרים ובמסעדות. כדאי להזכיר כאן את אירועי המוסיקה ‘לילות ירח בגולן’ כאשר יותר ויותר אנשים מזמינים לקראתם חדרים מראש ונשארים כבר לסוף שבוע.”

איפה הריכוזים הגדולים של המטיילים?

“במים, כל מעיין וכל בריכה, מהסלוקיה, בריכת אניעם, ‘עין מוקש’, המונים נקבצים סביב לכל זרזיף של מים.”

כיצד נערכים לשמירה על נקיון האתרים הפתוחים הללו?

“מתגברים את צוות התחזוקה שמסתובב באתרים בעונת השיא, הן מבחינת פינוי האשפה והן בתגבור ובטיפול בשירותים ניידים, באזורים שידועה בהם נוכחות מטיילים.”

מבט מדרום צפונה, אל כמה מריכוזי המטיילים הגדולים והפעילים בגולן.

מלאו אתרינו מטיילים, הנחלים הומים מתינוקות

טל ליוגנקי, ממלאת מקום מרכז חינוך והסברה גולן של מרחב גולן ברשות הטבע והגנים, מוסרת כי הרשות העמידה הקיץ תחנות הסברה בכניסה לאתרים האטרקטיביים בשטחים הפתוחים. מדובר במפעל הלבן בנחל אל על, בנחל גילבון מהצד של מפל דבורה, עין טינה והזאכי.

ליוגנקי: “המטיילים נמצאים בעיקר במקומות בהם יש מים, מבקרים רבים מאוד נכנסו גם לנחל זויתן ובשלב מסוים הם הופנו לאתרים אחרים, רבים היו בתל דן ובבניאס. רבים מטיילים לבריכת המשושים, כל המעיינות זוכים בקהל רב, ביניהם עין עלמיין, ג’וחדר, הסכר של אניעם לצד הכביש ועין מוקש.

במבצר נמרוד מתקיימים מידי יום סיורי עשישיות, כשלושה עד ארבע סיורים ביום, שמתחילים בשבע וחצי בערב, הסיור האחרון מתחיל בתשע ומסתיים בעשר וחצי.”

מדרשת הגולן: קבלת שבת ברוב עם מול האגם

בין האתרים הרבים שאימצו אל חיקם בחום את תיירות הלילה גם מדרשת הגולן, שמארחת סביב לנושאי תוכן.

עודד פורת, מנהל המדרשה מוסר כי הביקוש לנופש במדרשה הוא אדיר: “אנשים לא מחפשים בטן-גב, אלא רוצים להיות פעילים ולהכיר את הגולן. זה האידיאל שלנו,” אומר פורת.

פורת: “המתארחים אצלנו עמוסים בפעילות שמטרתה להכיר את הגולן ולסובב בו. יחד עם מדריכת הטיולים, אנחנו בונים תכנית מיוחדת, שכוללת סיורי יום, אחר הצהרים ולילה. אנחנו לוקחים אותם לסיור עששיות, סיורי ליל ירח בבית הכנסת העתיק בדיר עזיז ועין כנף ומגיעים גם לכפר העתיק בחושניה. שם אנחנו מחברים את האנשים לטבע, מלמדים אותם כיצד להקשיב לקולותיו שנשמעים כל כך יפה וגם לסיפורי הגולן, שזו חוויה אחרת.

בסופי השבוע אנחנו מציעים סיור לימי שישי וסיור עששיות במוצ”ש. בשבת עצמה אנחנו מפגישים את האורחים עם בית המדרש לתורה ולחיים של המדרשה, לשיעורים, שיחות והתוועדויות וגם היכרות עם חיי הישובים דרך סיור ברפתות, מפגש עם תושבים וכו’. כן, אפשר להגיע לרמת מגשימים ונוב דרך הטיילות שהושלמו.

החוויה המומלצת ביותר בשבת היא קבלת השבת שנערכת ברוב עם באמפי’ מול האגם. כאשר השמש ‘נופלת’ מול השמים מרגישים איך באמת מקבלים שבת באווירה גולנית מיוחדת.

בע”ה, בשבוע הקרוב נעשה פרויקט מיוחד, ‘משפחה נודדת’, בו אנחנו נותנים חוויה משפחתית מיוחדת בגולן דרך חיבור למים, התיישבות והיסטוריה, וטועמים קצת טבע בתנאים משופרים. אנחנו מסיימים במשחק משימות ענק לכל המשפחה בכל רחבי הגולן.

כדאי להוסיף כי המדרשה בתפוסה מלאה. אם היה כאן מקום כפול, היא היתה מלאה גם אז.”

מג’רסה בבטיחה: רבע מליון מבקרים

“בשבוע שעבר שברנו את כל השיאים!” מכריז ניסים מזיג, מנהל שמורות הבטיחה, כורסי והסוסיתא מטעם רשות הטבע והגנים.

“במג’רסה הגענו לממוצע שבועי של שלושת אלפים מטיילים ביום, ממש כמו לעבוד בבורסה. “בגלל כמות המטיילים הקבוצות מורשות להגיע רק עד עשר וחצי בבוקר, אחר כך מגיעות המשפחות, מהשעה 14:00 מאפשרים שוב לקבוצות להגיע.

השנה עשינו משהו מענין כאשר פתחנו את האתרים עד שבע בערב, מה שאפשר לקלוט יותר מטיילים בשעות בהן יותר נעים לטייל.”

המים אצלכם לא מתמעטים בקיץ?

מזיג: “המים ממשיכים לזרום בקביעות בשיעור של 52 קוב לשעה, הם נקיים מאוד ונבדקים אחת לשבועיים על ידי משרד הבריאות.

מבחינת המבקרים סביב לכנרת אנחנו הכי מלאים ואחת הסיבות לעלייה החדה במבקרים היא הכיכר שהוקמה בצומת מעלה גמלא, בידי רשות ניקוז כנרת וברשיון המועצה, היא שינתה את התמונה לחלוטין. זה הקפיץ את כמות המבקרים והאוטובוסים שבעבר לא רצו להיכנס. הודות לכיכר ושילוט נכון מגיעות עכשיו כמויות שלא הינו רגילים אליהן. לפי שיעור המבקרים כאן, אנחנו נגיע לרבע מליון מבקרים בחצי שנת הקיץ מאפריל עד לאוקטובר. דבר כזה לא היה עדיין.

ראוי להוסיף כי בכל אזור הבטיחה חמישה נחלים. המג’רסה, שפך נחל דליות שמגיע מכיוון גמלא, הוא הדרומי ביותר והמבוקש ביותר, עד כדי כך שגם בשגרה קבוצות חייבות לתאם את ביקורן מראש.”

פארק הירדן: המים של המדינה

הפעילות בפארק הירדן שוקקת בקיץ זה, כמו זרימות המים העזות בצל חורשותיו הגבוהות.

אבי ליברמן, מנהל פארק הירדן מטעם החברה הכלכלית אומר כי הפארק משופע במים שאנשים מחפשים אותם בעונה זו. הציבור הדתי שמגיע בעונה זו בהמוניו מטייל ונהנה כאן במסלולי טיול משגעים סביב ולאורך הירדן, בין בריכות שכשוך, תחנות קמח עתיקות, אמות מים. מסלולי הטיול כוללים גם השכרת אופנים וטיולי עששיות.

הפארק ערוך ללינות הן בחדרי קמפינג ומשטחי קבוצות, והן במדשאות מיוחדות לקבוצות שמזמינות מראש. מדי יום עוברים אותו עכשיו כ-3,000 איש, כ- 300 מהם נשארים ללינות שטח.

פארק קצרין – לחשים וקסמים לאור לפידים

“בהחלט רואים פעילות ערה של מבקרים בפארק קצרין בעונה הזאת לעומת העונה שעברה,” אומר אורן משולמי, מנכ”ל החברה הכלכלית קצרין. “כמו כן רואים גידול מבקרים במוזיאון קצרין ובסך הכל אפשר לציין את העונה כמאד מוצלחת מבחינת הפארק והמוזיאון יחד. מאוד מבוקשות היום על ידי התיירות המקומית פעילויות כמו דריכה בגת למשל.”

משולמי: “כמו כן התחלנו השנה בפארק קצרין בפעילות לילה שכוללת סיור לפידים בפארק, חוויה מדהימה לכל המשפחה, שמאירה את הפארק בצורה שונה וייחודית. היא מחברת את המבקרים לאופן בו חיו לפני 1700 שנה בקצרין. הסיור מלווה בסיפורי אגדות, קסמים ולחשים אותם מעבירים שחקנים לבושים בבגדי התקופה.

במקביל לכך, הפארק נערך במרץ לקראת עונת החגים שהיא גם עונת המסיק וכל עם ישראל מוזמן לבוא ולבקר”, מסיים משולמי.

דה קרינה: להמתיק את הקיץ

מה אפשר לבקש בימים לוהטים? שיהיה קריר, מרתק לילדים, קסום ובעיקר מתוק. השילוב האדיר הזה ניתן במפעל של דה-קרינה, כמעט כל מילת הסבר מיותרת.

ב”עולם השוקולד” בעין זיוון, עורכים מסע מרתק אל השוקולד, מקורות הקקאו, היסטוריה, תרבות. תעשיית השוקולד בצפיה בסרטון בן 8 דקות. כן מבקרים במפעל, מתפעלים מטכניקות יצירת שוקולד בעבודת יד, וטועמים ממעשיה ידיה של השוקלטיירית קרינה.

לכל המשפחה מוצע סיור חוויתי, ולילדים מוצעות סדנאות וערכת עבודה להתנסות ביציקת שוקולד נוזלי וציור בשוקולד חם. כן מוצעת סדנת שוקולד לחובבי שוקולד אמיתי, בה מתנסים בשלוש טכניקות שונות: מילוי של כוסית פרלין, הכנת דקורציות ועיצובים בשוקולד נוזלי, הכנת טראפלים אישיים הייחודים לבית דה קרינה.

במהלך הסיור מוזמנים הילדים לחפש גם את שודד הים אנטון דה קקאו שהיו לו אוצרות רבים, אבני חן, זהב, פנינים ויהלומים אך יותר מכל היה לו המון שוקולד! את תיבת האוצר שלו החביא דה-קקאו דווקא מאחורי הר אביטל והוא מגיע מפעם לפעם למפעל להמשיך ולהנות ממעט שוקולד… האם יזכו הילדים לביקורו דווקא ביום בואם למפעל?

משק לוי – יפים הלילות בין הדומדמניות

מי שרוצה להמשיך לטייל במיזוג אוויר טבעי וצונן שמלווה בטעימות עזות של פירות יער, נכנס כמובן בשערי “משק לוי, קטיף פירות יער” צפונה לשעל וגם נשאר לישון, כי מה יכול להיות טוב יותר מזה?

תיקי לוי: “המבקרים קוטפים אצלנו עכשיו פטל, שזיף אדום, ענבים בטעם מנגו, סברס דל קוצים, תאנה בריזלאית, דומדמניות, אוכלים כמה שרוצים ומשלמים לפי משקל של הפרי שאיתו יוצאים מהמטע.

בכניסה למטעים יש גם קמפינג, בחושות מבמבוק או אוהלים, הלינה על מזרונים על שמונחים על מחצלות. בקמפינג שירותים, מקלחות, פינת חי, פינת מנגל וארגז חול. אנחנו מקיימים גם טיולי ג’יפים וספארי לילה, בו מאירים באמצעות פרוז’קטורים וצופים בחיות בלילה. המסלול עובר בדלווה, יער אודם, דרבשיה, עין טינה, למעשה בכל הגולן, נמשך שעתיים או לפי דרישת הלקוח. בימים האחרונים אנחנו יוצאים מדי לילה.”

ביער האיילים: כאשר אתה מוותר, יש לך יותר

“עם ישראל חי, ממש כיף גדול” מתלהב אמיתי משה, בעל “יער האיילים” באודם, “מזג אוויר כאן מדהים, עד עשר בבוקר היום היינו עם בגדים ארוכים! אנשים מאוד נהנים ממזג האוויר והפעילויות המיוחדים אצלנו. אנחנו פותחים השנה מידי יום עד שמונה בערב, אנשים שבאו לשעה-שעתיים נשארים עד לערב; אנשים שבאו ללינה מבקשים להשאר עוד יומיים.

מה חדש אצל החיות? זה סוף עונת צימוח הקרניים החדשות אצל האיילים, הן מדהימות. האנשים מתפעלים גם מאטרקציות אחרות אבל במיוחד כדאי לספר כי בנינו כאן מסלול מכוניות ‘פדלים’ לילדים, על גשר, שנקרא ‘מסלול לנהיגה אדיבה בדרכים’.

זאת בגלל מה שקורה על כבישי המדינה. ראי, אנחנו מתגבשים בשעת אסון, אבל ביום-יום ליד רמזור אדום, מצפצפים לך, חותכים אותך, חוסמים חניה, אנשים מאוד לא נעימים.

לכן פתחנו כאן מסלול נהיגה אדיבה ולצידו שילוט עם משפטים מדהימים ומסר להורה שמנחה את הילד כמו ‘עזור לחלש’, ‘אני נהג רגוע שחושב גם על אחרים’ וכו’.

המסלול כולו באוויר, השלט שמקבל אותך בכניסה אליו אומר: ‘נתינה הוא מעשה בו אדם מוותר, במקום פחות – יש לו יותר’.”

טרק ל- 360 המעלות היפות במדינה

לא הרחק מקרני האיילים יוצאים ללא הרף טיולי הטבע והנוף ברנג’רים של “טריפ-טרק”, ליער אודם, לג’ובה גדולה, למרומי הר אודם, לתצפית 360 מעלות.

“הטיולים מלווים בהדרכה והסבר על הטבע, מידע למטיילים, העשרה והמון תוכן” אומרת אליס אלבז מצוות החברה.

“אלה טיולי ג’יפים באווירה מאוד ביתית, בצחוקים ובכיף ויש גם ספארי לילה, במהלכו הולכים וצופים בחיות בלילה, עושים מדורה וכולם נהנים.”

לעצור את הנשימה בחרמון, ולהחזיר אותה בקיאקים

פלא שיש כל כך הרבה מטיילים כאן, כאשר אפילו החרמון מתעורר בקיץ? לא רק מתעורר אלא חוזר למסלולי הסקי שעכשיו מרתקים לא פחות.

שאול אוחנה, מנהל אתר החרמון: “בשנתיים האחרונות הכנו מסלולי ‘סינגלים’ לאופני הרים על מסלולי הסקי, למיטיבי דווש ורכיבה בלבד. הרוכבים עולים עם הרכבלים, אשר להם מנגנון מיוחד לתליית האופנים כמו באירופה. כאשר הגיעו למעלה הם ‘טסים’ למטה, ברוך השם הכל בסדר עד כה. ביום אחד עושים את הספורט הזה בין ארבעה ל- 50 רוכבים. את מסלולי הסקי שיפרנו עם מערכת השקיה, הוספנו מקפצות, זה הפך לטרנד אמיתי.

הרוכבים מגיעים אלינו דרך אתרי אופניים, מנוער בגיל 16 ומעלה ועד למבוגרים. בשלב זה הספורט מתקיים כאן בימי שלישי עד שבת מתשע בבוקר עד ארבע, ויימשך עד אחרי החגים. אם תהיה דרישה נמשיך את זה.

מדי שנה מתמקדים בחרמון בעונה זו בסיורי הקיץ, כל יום יוצאים שני סיורים מודרכים באזור העליון של החרמון, בהדרכת בית ספר שדה גולן של החברה להגנת הטבע. כמו כן פעיל כאן הרכבל ומזחלות האקסטרים. באתר יש עד 250 מבקרים ליום, והכרטיס לחרמון משולב עם הקיאקים של קיבוץ הגושרים.”

(יש צילומים באתר של החרמון. ביי-פק אופניים).

עופו על זה, מחכים לכם באוויר

מי שבאמת חם לו קצת ומגע קוצי הגולן לא ממש חביב עליו, יכול לבחור בריחוף קריר יותר מגובה של 12,000 רגל ומעליו. באיילת השחר, שזה אמנם לא בגולן, אבל השאר כן נכון, הוקם מועדון צניחה חדש של  SkyKef שמטיס לנופים היפים בארץ ומשאיר חוויה בלתי נשכחת. לא עושים את זה לבד, אלא בלוויית מדריך בכיר שעבר מעל 1000 צניחות אשר ילווה את הצונח לכל החוויה.

“מפה נשאר רק לחייך.. והרבה” אומרים במועדון, “כי צניחה חופשית היא הדבר הכי טוב שתעשו בחיים. נקודה. יש בזה אדרנלין, ריגוש, אקסטרים, חוויה והבטיחות מובטחת.

המועדון שפועל כבר תשע שנים ועובד עם חברת התעופה “עיט”, עובד עם משרד הביטחון באופן שוטף ומדריך את מדריכי הצניחה הצבאית.

מתאים כמעט לכל גיל, החל מגיל 10, וזו המתנה הכי נפלאה לתת ליקר לכם במרחק נגיעה.

“רק ב SkyKef יש שני מטוסי צניחה חופשית ובאופן בלעדי הצניחה החופשית מתבצעת בקפיצה מהמטוס, חוויה שמכפילה את האדרנלין וכמובן הופכת את הצילום בצניחה לאטרקטיבי בהרבה. בקיצור – עופו על זה, אנחנו מחכים לכם באוויר,” מסיימים במועדון.

ועם כל עשרות האתרים והפעילויות שחוגגים בגולן ולא הזכרנו אותם/ן, הסליחה.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?