קורס ייחודי לבלניות ורבניות ברמת הגולן

בימים אלה הסתיים קורס ייחודי לבלניות ורבניות ברמת הגולן שנמשך ארבעה חודשים. הקורס שנוהל על-ידי עמותת “עדן”, התמקד בחיזוק כישורי התקשורת עם דגש על אמנות ההקשבה, והקניית כלים שיסייעו להן להעניק יחס מקצועי ורגיש בעת הצורך


 

דניאלה שאול 14.5.13


באמצע הקיץ, עת רוב טקסי הסיום של שנת הלימודים חלפו זה מכבר, התקיים על שפת האגם במדרשת הגולן לעת שקיעה, טקס חגיגי שונה לציון סיומו של קורס ייחודי לבלניות ורבניות ברמת הגולן.

הקורס התקיים במשך ארבעת החודשים האחרונים, ב-12 מפגשים בני שלוש וחצי שעות, בהשתתפות 16 בלניות ורבניות מיישובי הגולן, חילוניים ודתיים ומקצרין, אשר מסייעות ליותר מ-15,000 נשים ואורחות אשר טובלות מידי שנה במקוואות הגולן.

המיקוד של הקורס היה חיזוק כישורי התקשורת עם דגש על אמנות ההקשבה, הוא נוהל בידי עמותת “עדן”, בשיתוף עם המועצה דתית אזורית גולן ומיט”ר ונתמך גם על ידי

“Jewish Women’s Federation Of Metropolitan Chicago”.

היוזמה להביא את הקורס לרמת הגולן הינה של הרב אהרון אייזנטל, רב היישוב חיספין, שיחד עם המועצה הדתית האזורית גולן חיפש כדבריו במשך זמן רב תוכנית להעשרת העובדות בקודש. הרב איזנטל ציין, כי כששמע על הקורס של “עדן”, הרגיש שהוא מתאים לצרכי האזור כמו כפפה ליד, וכך יצא הקורס לדרך. זאת, מתוך הבנה, שהבלניות, וגם נשות רבנים, פוגשות נשים רבות בכלל ונשים במצוקה בפרט, אך לעתים קרובות אין בידן הכלים הנכונים שיסייעו להן להגיב תגובה מקצועית ורגישה.

מנחת הקורס והאחראית להפנמת החומר ועיבודו, היא חגית רודריגז גארסיא (נוב), עובדת סוציאלית ודוקטורנטית לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון, אשר מסיימת בימים אלה עבודת דוקטורט בנושא “חוויה פנימית של טהרת המשפחה בקרב נשים דתיות לאומיות מדורות שונים”.

המרצים בקורס היו מהשורה הראשונה בתחומים בהם עסק הקורס, ביניהם דבי גרוס, מנהלת מרכז הסיוע לתקיפה מינית, שדיברה על אלימות בכלל ואלימות בחברה הדתית; דסי רבינוביץ, סמנכ”לית ארגון “ניצה” הרצתה בתחום דכאון אחרי לידה, אסתר גור מירושלים, אשר מטפלת בפחד ממים ומסייעת במקוואות, הדגימה על עזרה במקוואות; הלל וויס מהאוניברסיטה העברית הציג את נושא הפרעות אישיות טורדניות; ליזי רובין, מטפלת זוגית ומינית, שוחחה על מיניות של בני אדם; ציפי ספיר, מומחית בתקשורת בינאישית העבירה סדנה מוצלחת ביותר ונתנה כלים של הקשבה; מרים דהאן דיברה על תקשורת בינאישית, מילולית וא-מילולית. תכנים נוספים בהם עסקו עוד משתתפות הקורס נסבו על אתגרי פוריות, בריאות השד, ליווי רוחני לאחר כריתת שד וחידוד של רגישויות.

רודריגז-גארסייא: “כל מפגש התחיל בדבר תורה, נמשך בהרצאה בנושא והסתיים בעיבוד התכנים שעלו, בהתמודדות אישית באמצעות שיחות ומשחקי תפקידים.

במוקד התוכנית עמדו קידום ערכים של כבוד הדדי לטובלת, סובלנות, הידברות ושפה משותפת, שהרי המפגש בין הבלנית לטובלת הינו רגע רגיש ועדין בפרטיות ובאינטימיות שבו. יתרה מכך, מתוך ההבנה כי בשל האופי המיוחד של טבילה, הבלנית עשויה להיחשף ולראות דברים שאיש זולתה לא יראה, לא פעם עשוי להיווצר מצב בו הטובלת תיפתח בפני הבלנית ותשתף אותה בחוויה אישית שעברה. ברור כי ברגע עדין ורגיש זה יכולה להיות הזדמנות לבלנית להושיט לאותה אישה עזרה, בין אם במילה טובה ובין אם בהפניה לגורמים מקצועיים.

“לכן משתתפות הקורס רכשו ידע נרחב וכלים מעשיים לתקשורת בין אישית ורגישות מוגברת גם לנושאים כמו אלימות במשפחה, זיהוי משברים, הפרעות התנהגות, ואחרים. במהלך ההכשרה ניתנו לבלניות כלים לזיהוי מקרים והפנייה לגורמים מקצועיים תוך שמירה על צניעותה ופרטיותה של הטובלת, בהענקת אוזן קשבת ויד מושטת לעזרה.

“מלבד הכנת הבלניות למשימה החשובה בפניה הן מוצבות, מטרת הקורס היתה גם ליצור קשר בין הבלניות השונות בגולן. המקצוע של הבלנית וגם של הרבנית הוא מאוד בודד, הן לבדן עם כל החוויות והדילמות. מעצם זה שתפקידה עוסק בתכנים מוצנעים ואינטימיים היא לא משתפת איש בחוויות שהיא חווה ורואה במקווה – וזה עלול ליצור קושי במגוון רבדים. לפעמים, גם לה קשה עם מקרה שהיא ראתה, אבל אין לה עם מי להתייעץ או את מי לשתף. לכן יצרנו פורום בו הנשים מחזקות זו את זו, חולקות חוויות ואף רוכשות כלים מקצועיים.”

 

ד”ר נעמי מרמון גרומט, יו”ר עמותת “עדן” ומייסדת הקורס, הוסיפה כי: “יחסה של הבלנית היא הגורם הכי משמעותי בחוויה של האישה במקווה. חשוב לנו לאפשר לבלנית להעניק לטובלת חוויה משמעותית וחיובית וכזאת שתדבר אליה אישית.

חשוב לא רק שבלנית תדע להטביל ללא חציצה, אלא גם כיצד לדבר אל הטובלת – מה להגיד ומתי לשתוק. החזון שלנו הוא שכל טובלת תחזור הביתה מאושרת ותרגיש שהבלנית הייתה שם לתמוך בה”, מסיימת ד”ר גרומט.

בסיום הקורס סוכם שיתקיימו מפגשי ריענון ותופק חוברת ובה כל התכנים שקשורים לנושא המקוואות, בכלל זה מידע, לוחות זמנים, טלפונים ונושאים שונים שמטרידים נשים. החוברות יונחו במקוואות לרשות ציבור הטובלות.

לקורס עזרו ותמכו – הרב אהרון איזנטל, אביטל פלכטמן מנהלת מיט”ר, אבי רביבו מהמועצה הדתית גולן, עליזה מהמועצה, מדרשת הגולן שאנשיה אירוחו מכל הלב, נעמי גרומט מרמון וליזי רובין שתכננה את הקורס.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?