פארק קצרין – עוגן מרכזי לגולן

בימים אלה נמצא פארק קצרין העתיקה בתנופת פיתוח ושדרוג ללא הפסקה, בכוונה להפוך אותו לעוגן התיירותי המרכזי של הגולן. עם שער חדש, חנות מרשימה וגלריה יפהפייה, מבנים משוחזרים חדשים ועוד, הפארק נמצא בעיצומו של מהפך ממש


“בתוך שנה וחצי לכל היותר יהפוך פארק קצרין העתיקה לעוגן המרכזי של הגולן”, אומר השבוע אבינועם ברוייר, מנהל הפארק מזה שלוש שנים, עם פתיחת מבואת הכניסה החדשה לאתר, שהפכה לגלריה יפהפייה.

הגלריה הינה בבחינת סנונית ראשונה אשר מבשרת את המהפך האדיר שיעבור הפארק בשנה הקרובה, עם השקעה שכבר אושרה בהיקף של 4-6 מיליוני ש”ח.

ברוייר: “אנחנו בתהליך מאוד מתקדם, עליו עובד צוות התכנון בשיתוף עם החברה הממשלתית לתיירות. אנחנו הופכים את המקום לחווייתי מאד, מקום של בילוי ליום שלם. המוקדים העיקריים לפיתוח הם שחזור של שני בתים נוספים לפחות בתוך העתיקות וטיפול בתוכן. בנוסף להם תשוחזר גם חצר שותפים, שכן צורת הבנייה כאן בכפר ובכלל בעולם העתיק היא סביב חצרות. זהו מקום מפגש של התקרבות, עשיר בתוכן וגם במתחים ובקונפליקטים. בנוסף, נחליף את הסרטים במבנה החוויה התלמודית, נשקם את המעיין ונספר את סיפור חוני המעגל בעזרת מים רבים שיוזרמו באתר. כמכלול ייווצר כאן שיווק משמעותי מאוד שיביא מבקרים רבים.

“בנוסף לגלריה הצבנו גם שער חדש, שמהווה כניסה מרשימה לפארק ואנחנו כבר בתהליך העברת פריטים ארכיטקטוניים מהמחסן של מוזיאון הגולן אל הפארק.

“מוזיאון הגולן עצמו יעבור שדרוג בהשקעה של כ-800,000 ש”ח, מטעם פרויקט אתרי מורשת. בחללו המרכזי יוצב מיצג שיעשיר את חווית הביקור, ובמקביל אנחנו נכנסים לתכנון המוזיאון העתידי שיעבור לפארק קצרין.

“כך אנחנו פועלים היום בשלוש זרועות – האחת – פיתוח הפארק באופן מיידי ממש, השנייה – פיתוח ושדרוג חווית הביקור במוזיאון הקיים; השלישית – תכנון המוזיאון העתידי. השותפים שלנו הם אתרי מורשת, משרד ראש הממשלה, החמ”ת, רשות העתיקות, משרד התיירות והקק”ל.

אבינועם ברוייר, מנהל הפארק: “אנחנו רוצים לייצר כאן אפקט דומינו, כי יותר פשוט להביא כסף גדול למוזיאון כאשר רואים שהמקום זז. בשנתיים האחרונות אנחנו בעלייה יפה של מבקרים – 70,000 איש ביקרו השנה בפארק ובמוזיאון ואנחנו מתכוננים עכשיו לפסח”

“האתר נמצא בתנופה, אנחנו במומנטום שיורגש מאד, כשהפארק ישודרג והמוזיאון יעבור את השדרוג עד סוף 2016. אנחנו רוצים לייצר כאן אפקט דומינו, כי יותר פשוט להביא כסף גדול למוזיאון כאשר רואים שהמקום זז. בשנתיים האחרונות אנחנו בעלייה יפה של מבקרים – 10 אחוז נוספים מידי שנה, 70,000 איש ביקרו השנה בפארק ובמוזיאון ואנחנו מתכוננים עכשיו לפסח”.

אולם כניסה חדש ומרהיב

אירנה סמורודין, האחראית על החנות והקבלה בפארק ומעצבת הבגדים “התלמודיים”, אותם לובשים המדריכים בפארק, עדיין בונה את התצוגה בגלריה, ומגייסת את כל השכלתה הגבוהה בתחום, על מנת שכל פריט יזכה למרחב הראוי, וייחשף היטב לעיני הבודדים והקבוצות שעוברים כאן בכניסתם לאתר וביציאתם.

“כן, כאשר אנשים נכנסים הם רואים בשנייה הראשונה חנות מרשימה, יפה, נעימה ונוחה, ובה תצוגת מוצרים מהגולן ומקצרין”, מוסיף ברוייר. “יש גם מכונת קפה ואספרסו, אפשר לקנות משהו לאכול, לרכוש דברי אמנות, מזכרות ומוצרי מזון שמיוצרים כאן ונושאים תווית של לוגו האתר בדמות חיוואי.

“הגלריה הוקמה בתוך חלל של 100 מ”ר שנוצר לאחר שפתחנו ושברנו את קירות מבנה הכניסה והמשרדים. במרכזה הוקם הדלפק שדרכו עוברים המבקרים, אך הכל עדיין בהתהוות, עדיין יש להכניס ויטרינות נוספות ומוצרים, תוך חודש היא תהיה במצב הרצוי.”

נחזור לפיתוח הפארק, עד כמה זה באמת קורה?

“עובדים על כך ממש בימים אלה, התקציב קיים, הפרוגרמה, גם המתכננים, כל החוזים כבר סגורים בחמ”ת. להערכתי בתוך שנה וחצי הפרוייקט הזה יהיה גמור. הדרך פתוחה, כל מה שצריך הוא לסיים את התכנון.

לאחרונה ראינו פעילות גדולה של טיפול באקליפטוסים בפארק, יש בגולן רגישות גדולה לנושא, במה מדובר?

“מדובר בבטיחות. בשנה שעברה קרסו כאן ענפים, כל שלוש-ארבע שנים יש צורך בטיפול באקליפטוסים באתר. כל מה שנעשה הוא גיזום, חלילה לא כריתה ובתיאום עם קק”ל. העצים נראים קצת ערומים ומסכנים עכשיו, אך לא כרתנו אף עץ. הם יצמחו, ימשיכו לתת צל משמעותי והם יקרים לנו ולמבקרים.”

 אמנות בת 1500 שנה לילדים בני חמש

“הדבר שאנחנו מאוד גאים בו”, ממשיך ברוייר, “הוא פעילות עם קרן קרב, בשותפות עם שמעון גרינברג, רכז פעילויות הקרן בגולן, שהתחילה משנה זו בעשרה גני ילדים בקצרין ובגולן. מדובר בהבאת פעילות של אמנות קדומה מהפארק אל גני הילדים, במהלך עשרה מפגשים ובאחריות שרה גליקמן, רכזת החינוך בפארק. המשובים מצוינים, הילדים וההורים נהנים, בקרן קרב מאוד אוהבים את הפרויקט הזה ואנחנו כבר חושבים איך אנחנו מרחיבים אותו מהגולן לגליל.

שרה גליקמן, האחראית על הנושא, אומרת כי בקרן קרב חיפשו אמנות שעשויה להיות קצת יותר מעניינת מאשר זו הנעשית בהם היום. “הם ראו בנו משאב, נורא שמחנו, נעתרנו לרעיון שבו המוזיאון יוצא לגנים במשך חצי שנה ובסוף התהליך הם מגיעים לכאן, רואים את הכפר ששמעו עליו והוא קם לתחיה לנגד עיניהם,” אומרת גליקמן.

מה את מביאה להם בדיוק?

“לא אני אישית, אלא המדריכה מיטל שוגרמן מאבנ”י אית”ן. בתכנית מתחילים מעבודה בחומרים מאוד בראשיתיים כמו יצירת לבנים מבוץ וקש ואחריהם עבודה בחמר שהוא בוץ יותר מעודן ומזוכך, מלא חרסית, שבאמצעותו יוצרים נר שמן. כאן נפתח תהליך ההיכרות עם הכפר העתיק, הבית כאן לעומת הבית שם, הלימוד של מה הם כלים ומה הם חפצים וחיבור עם מסיבת חנוכה בגנים בשיתוף עם ההורים.

“לאחר מכן עברו הילדים לנושא הצבע במטבח, יצרו מנדלות נהדרות, בישלו אורז מתובל והגיעו לצבע באמנות. הם הכינו צבעים ממינרלים ומחומרי טבע אחרים, כמו קליפות, עלים ושורשים ואז הגיעו לנושא הצמר, ראו איך מטפלים בגוש צמר מדובלל עד שהוא הופך לבגד מפואר. הם הגיעו עד שלב הטווייה ובימים אלה ממש הם יוצרים לבד שאף אותו יצבעו. הכל נעשה מחומרים טבעיים, אנחנו מדייקים ולא חוסכים בעלויות ובשינוע. מכיוון שאינם יכולים ליצור כמות מספיקה של צמר, טווה עבורנו סופי מאניעם את מה שחסר על מנת שישמש כחומר עבור נול העץ שבו יארגו הילדים. הכל חייב להיות מאוד מאד מדויק, עד הנגיעה האחרונה. הם מקבלים הודות לכך חוויה מאוד שונה, יגיעו אלינו בעוד כשבועיים ואנחנו מאוד מתרגשים לקבל אותם לאחר חצי שנה שהם חיכו לכך. אנחנו מקוים שזה יגדל כי יש תגובות מאוד טובות מכולם, הילדים מאוד אוהבים את זה.”

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?