עמוד ההיכלית של אום אל קנאטיר הועבר מהמוזאון

העמוד הוחזר לאתר, אך בינתיים לא נמצא לו מקום והוא מאוחסן במכולה, בשעה שהוא חסר עד מאוד בתערוכה שנבנתה סביבו במוזאון הגולן


לעיתון “שישי בגולן” הגיעה תלונה מתושב קצרין, על הוצאת עמוד ההיכלית מאום אל קנאטיר, ממוזאון הגולן והעברתו לאתר אום אל קנאטיר. בדבריו, טוען הקורא, שהעמוד היה מרכז התצוגה במוזאון ועקב יופיו וערכו הנדיר, היווה אבן שואבת חיונית ביותר למבקרי המוזאון, שמטבעו אינו סוחף תיירות מובהק.

עם חשיפת הממצאים המדהימים, בחפירות אום אל קנאטיר, הובא עמוד ההיכלית למוזאון הגולן בקצרין והוחלט לבנות סביב לו תצוגה מיוחדת, שתוכננה זמן רב, עוצבה וגרמה לשינוי כל חללו המרכזי של המוזאון. קטלוגים וכרזות רחוב הופקו בהתאם והתערוכה נפתחה בטקס רב-רושם. מאז ועד לאחרונה, היה העמוד מרכז התצוגה במוזאון, עורר סביבו עניין עצום וסייע מאוד בהעברת המסר של הקשר ההדוק עם העבר היהודי המפואר של הגולן. בסוכות, השנה, נלקח העמוד מהמוזאון והועבר לאתר אום אל קנאטיר, על מנת להציג אותו למבקרי האתר.

באתר אום אל קנאטיר, מטפלות המועצה האזורית גולן ורשות העתיקות ומשיחות עם נוגעים בדבר, נודע כי אין בכוונת המועצה האזורית גולן להחזיר את העמוד למקומו במוזאון וכי העברתו נעשתה בהסכמת המועצה המקומית קצרין והמוזאון עצמו. ככל שידוע כרגע, אין באתר אום אל קנאטיר מקום ראוי להציג את העמוד וכך הוא מוחזק, יחד עם עמוד ההיכלית השני שנחשף באתר, בתוך מכולה.

סביר להניח שיארך עוד זמן רב, עד שיימצא מקום ראוי להציג את העמוד באתר עצמו. באותו זמן, נשאר מוזאון הגולן, אמנם עם ממצאי יקרי ערך אחרים שהיו בו מקודם, אך היהלום שבכתר – עמוד ההיכלית, נלקח ממנו.

למרות שהעברת העמוד מהמוזאון זכתה להסכמות כל הצדדים ואישורים כדין, נראה למתלונן, שהאינטרס הציבורי של תושבי קצרין ומבקרי האתרים בקצרין נפגע כך קשות.

הוא מוסיף ומבהיר, שבמשך כל השנים, מאז הקמתו בשנת 1987, היווה המוזאון כתובת יחידה ובית מרכזי לעתיקות הגולן וחיזק את מעמדה של קצרין כמרכז תרבותי, אזורי ומחקרי, בגולן ובצפון כולו.

הוצאת הממצא החשוב ביותר מהמוזאון והעברתו מקצרין פוגעת במרכזיות המוזאון ובמעמדה של קצרין ועלולה חלילה למנוע שנים רבות מהציבור שאינו מאורגן בקבוצות לחזות ביופיו של עמוד ההיכלית ואחיו התאום.

בפניית “שישי בגולן” לדוברת רשות העתיקות, היא נתבקשה לענות לסוגיה זו ולשאלות המגולמות בנאמר, כמו מעמד המוזאון ומרכזיותו, זכות הציבור כולו לראות את הממצא הנדיר, שאפשרית רק במוזאון, בזבוז משאבים ציבוריים בהעמדת תערוכה על כל הנובע מכך ופירוקה לאחר תקופה של כשנתיים. כמו כן, נתבקשה הדוברת להשיב – מתי צפוי העמוד להיות מוצג שוב לעיני הציבור הרחב, בהתחשב בהתקדמות העבודות באתר אום אל קנאטיר.

תשובת רשות העתיקות לפניית “שישי בגולן” בעניין עמוד ההיכלית:

1. הממצאים מאום אל קנאטיר הושאלו באופן זמני למוזאון הגולן, תוך הבטחה להחזירם לאתר, לכשיבשילו התנאים. המוזאון היה מודע לכך. מדיניות רשות העתיקות היא להחזיר את הממצאים לתצוגה באתרם במידה שהדבר מתאפשר. כך לאחרונה, למשל, נפתח מוזאון במצדה וחלק מהממצאים הוחזרו לתצוגה שם.

2. רק שני ממצאים שהתגלו באום אל קנאטיר מוחזרים לאתר והשאר נשארים במוזאון להמשך תצוגה.

3. התצוגה הייתה יפה לשעתה ומאז עברו שנים והיא התיישנה. טוב יעשה המוזאון אם יחדש את התצוגה. לאחרונה, החזירה רשות העתיקות ממצאים רבים למוזאון הגולן, שהושאלו בשעתו על ידי המוזאון לתצוגה במקום אחר ובימים אלה, המוזאון מכשיר אותם לתצוגה. כך שממצאים לא חסרים בגולן, יש רק להציגם.

4. מועצה אזורית גולן קיבלה על עצמה את מימון השחזור של ההיכלית באתר ועבודה זו נעשית בימים אלה. המועצה מממנת את השמירה באום אל קנאטיר ופתיחת האתר לביקור הציבור הרחב, תוך דאגה לשלום הממצאים.

5. בשחזור ההיכלית יהיה כתוב שחלק מהחלקים המקוריים כגון תבליט הנשר מוצגים במוזאון וכך ביקור באתר יהווה טריגר לביקור במוזאון ולהפך.

6. מצ”ב שחזור ההיכלית.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?