על הקשר בין האדם לגשם ואיך לעבור את החורף בשלום

לאחר שבועות מספר של יובש, נכנסים אנו בסוף השבוע הקרוב, למערכת חורפית משמעותית ראשונה לשנה זו. זוהי הזדמנות לתהות יחד על הקשר בין האדם לגשם וגם להכין את עצמנו לעבור את החורף בשלום


“אמר ר’ יוחנן: ארבעה מפתחות שמורים ביד הקב”ה, ולא מסר אותן לבריה בעולם, ואלו הן: מפתח של גשמים, ומפתח של כלכלה, ומפתח של קברות [=של חיים ומוות], ומפתח של עקרות”, (מדרש תנחומא, פרשת ויצא, סימן ט”ז)

מקומם של החורף והגשם, בחייו של אדם, היה מאז ומתמיד משמעותי וחשוב מעין כמוהו, מן הצד האחד, אך גם מסוכן וראוי להערכות, מאידך. המקרא והמדרש מתארים את הגשם כסימבול להתנהגותו של האדם כלפי אלוהיו. כאשר קהילת האדם תנהג בדרך הישר, יבוא הגשם ויעניק ברכה על האדמה, אך כאשר האדם יסור מדרכו הטובה, ינהג בחוסר מוסר וצדק חברתי, תבוא עליו בצורת וייסגרו השמים. מפתחות השמים נמצאים בידי האל והוא (על פי התנהגותה של קהילת האדם), מחליט מתי לפתוח, או לסגור. המפתח אצל האל, אך מתן הגשם תלוי במעשה האדם.

התנהגותו של האדם היא הגורם המרכזי לבואו של גשם ברוך על הארץ. המפתח לשמים תלוי באחריות שלנו על סביבתנו, על היכולת להקשיב לאוויר, לאדמה, לעץ ולבעל חיים, כדי לשמר מרחב מאוזן, שיאפשר מציאות אקלימית אופטימלית ומתוך כך, יבואו גשם וברכה על פני האדמה

 

כניסתה של התבונה האנושית והתפתחות המדע שינו את התייחסות האדם למרחב החורף והעניקו מערכת היסק מדעית לעונה הקרה. תפיסה זו התחזקה בעשרות השנים האחרונות, כאשר נוצר קשר מסוים בין התנהגותה של קהילת האדם המודרנית ויחסה לסביבה ולטבע, לקיום מערכות גשם וחורף סדורות וברוכות. גם במקרים אלו, התנהגותו של האדם היא הגורם המרכזי לבואו של גשם ברוך על הארץ. המפתח לשמים תלוי באחריות שלנו על סביבתנו, על היכולת להקשיב לאוויר, לאדמה, לעץ ולבעל חיים, כדי לשמר מרחב מאוזן, שיאפשר מציאות אקלימית אופטימלית ומתוך כך, יבואו גשם וברכה על פני האדמה.

מיותר לציין, שכל הגישות למערכת היחסים בין התנהגות האדם לבואו של הגשם, אינן מטילות ספק, ולו לרגע, בחשיבותו של הגשם למרחב האנושי ובחיבור בין גשם לחיים, בין גשם לצמיחה, בין גשם לשפע ופרנסה. זאת, במיוחד כשאנו חיים בחברה הרואה בחקלאות, בפרי האדמה, ערך מוביל ומרכזי. החורף-הגשם מהווה ייסוד מרכזי ורכיב קריטי להתהוות וצמיחות החיים והקהילה, כאן בגולן.

הכול מתחיל בחינוך

חיבורו של האדם לחורף-לגשם נוכח גם באחריותו של האדם לשמור על המרחב האנושי מהסכנות העומדות בפניו, בעקבות מזג האוויר. כאן, החיבור מעצים שני מוקדי אחריות – האדם על עצמו, הקהילה והרשות על הפרטים בה. לצורך דיוק אחריותו של הפרט על עצמו ומקומה של הרשות בסיוע בשמירת המרחב, שוחחנו עם חיים אלמליח, מנהל תחום השירותים העירוניים במועצה המקומית קצרין. חיים, הציג את תהליך ההעברה של הידע והחינוך לאחריות מטעם הרשות אל הפרט – האזרח.

“הכול מתחיל בחינוך!”, טוען חיים ולכן, כלל בתי הספר קיבלו הדרכה על הכללים והדרכים לשמירת חייהם וגופם ועל האופן בו ראוי להכין את עצמם ואת ביתם לחורף.

הטיעון הוא שנושא שמירת החיים מתחיל בחינוך, מעמיד אותו כערך ולא רק כאוסף מעשי של פעולות לשמירה על חיי אדם. זוהי אחריות משותפת שלנו על עצמנו ושלנו על קהילתנו וילדינו.

למרות זאת, אין הכלל עומד לבדו, לכן חיים הציג מס’ כללים שיסייעו לנו לעבור את החורף בשלום. ראשית, לפני כניסתו של החורף (ממש בימים אלו), יש לפתוח מרזבים, להסיר ענפים המהווים סכנה בחצר ביתנו (הרשות דואגת למרחב הציבורי, אך במידה שהנכם מזהים ענפים או עצים מסוכנים, יש לפנות לרשות מיד). לגבי חימום הבית, יש לשים דגש וזהירות בשימושים השונים בקמינים ובחשמל. יש לזכור, לא להשאיר תנור דולק ללא השגחה, אש גלויה לצד בדים, או צמר. נקודה חשובה נוספת קשורה לחיבור בין חשמל למים. עלינו לזכור לכסות מוקדי חשמל הנמצאים מחוץ לבית ולהיזהר בשימוש בחשמל כאשר אנו רטובים, או יחפים. ברמה האזורית, יש להתריע בפני הרשות באופן מידי על חוטי חשמל חשופים, או עמודי חשמל רופפים. כמובן שיש לעקוב אחרי התרעות המועצות על אירועי מזג אוויר חריגים, שעליהם יצאו הודעות מסודרות באופן ספציפי.

 

מאחלים לכל קהילת הגולן וקצרין, חורף בריא, חמים ונעים וטל ומטר לרוב.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?