ספירת הצבאים השנתית בדרום הגולן

ינואר הגיע ואתו, זמן הספירה השנתית של צבאי דרום הגולן. השנה נספרו 381 צבאים, לעומת 320 צבאים בשנה שעברה ו-311 בשנת 2016. המגמה מראה על עלייה


נעמה מנספלד מרכז חינוך והסברה גולן רשות הטבע והגנים

בשני האחרון, רגע לפני שעלתה השמש, התמלאה חניית הגן הלאומי כורסי בעשרות פקחים ועובדי רשות נרגשים. הסיבה: ספירת הצבאים השנתית של דרום הגולן. בכל שנה, בינואר, מתכנסים אקולוגים, פקחים ועובדי מרחב גולן לסקר ייחודי ומרגש, בו נספרים צבאי דרום הגולן, מצומת דליות ועד שיפולי אל-חמה.

המשתתפים מתחלקים לעשרה צוותים, עולים על טנדרים, חמושים במשקפות, טלסקופים ומצלמות ונעמדים בנקודות תצפית שולטות. רחוק מספיק כדי לא להפריע להלך החיים הטבעי של חיות הבר, קרוב מספיק כדי להבחין בהתרגשות בצבאים מקפצים, אבל לא רק! עופות דורסים במעופם ביקרו אותנו, שיירת חזירי בר שהתעוררה ועלתה מהוואדי, תן סקרן ונוף גולני מוריק ומרגש.

שיטת המחקר של ספירת הצבאים מבוססת על חזרה, שנה אחר שנה (כבר משנות השמונים!), לאותן נקודות תצפית בדרום הגולן – מצומת דליות, דרומה עד ליער מבוא חמה, בסה”כ 200 קמ”ר. הסוקרים מציינים אם הפרטים שנצפו הנם זכרים, נקבות, עופרים, או פרט בלתי מזוהה, במקרים בהם טווח התצפית רחוק מאוד. הסוקרים מצוידים במכשירי קשר, כך שניתן למנוע ספירה כפולה של אותו צבי.

בסוף היום, נבדקים דפי הספירה. כל אזור, בהשוואה מול מספריו בשנה הקודמת. כך ניתן לראות אם יש עלייה, או ירידה, באחד האזורים, דבר שיש לבדוק את גורמיו. לבסוף, מסכמים את כל דפי הספירה ובודקים את המספר של השנה לעומת אשתקד. מטרת הספירה איננה לתת מספר מדויק, מכיוון שהדבר בלתי אפשרי, לעולם לא נוכל לראות כל צבי וצבי, אלו שבדיוק ירדו לאחת הוואדיות, אלו ששוכבים נמוך מאחורי קבוצת שיחים. מטרת הספירה להציג מגמה.

אצל הצבי הארץ ישראלי, קל להבחין בין הזכר לנקבה. הזכרים הם בעלי קרניים גדולות, המתארכות כלפי מעלה והן משמשות בעיקר למאבקים בינם לבין עצמם. לעומתם, הנקבות הן בעלות קרניים דקות, שלעתים נשברות ולכן עלולות להיות בטבע צביות חסרות קרניים. גם אופן ההתנהגות שונה. הזכרים הבוגרים מסתובבים בגפם, או בעדרי רווקים, בעוד הנקבות שוהות בעדרים. בספירה האחרונה, ראינו הרבה עדרי נקבות, עם זכר אחד, כנראה הזכר הטריטוריאלי, הצבי החזק שסילק מאזורו זכרים אחרים.

עונת ההמלטה של הצבי חלה באביב. צביה תמליט עופר אחד בשנה ותחזור אתו לעדר. לעתים, נוכל לראות עופר בודד, אך אל דאגה! האם תמיד נמצאת באזור בקרבת מקום, לכן אין לגעת בעופר ואין לאסוף אותו, מכיוון שהצבאים רגישים מאוד לריחות זרים ואמו עלולה להפסיק ולטפל בו.

מגמת עלייה יציבה

השנה נספרו 381 צבאים, לעומת 320 צבאים בשנה שעברה ו-311 בשנת 2016. מספר הצבאים בדרום הגולן נמצא במגמת עלייה יציבה, בשנים האחרונות. לפני שש שנים, החל פרויקט הסניטציה, אשר מטרתו להוריד את עליית מספרי הטורפים, על ידי סילוק מזון זמין שמקורו בפעילות האדם מהשטח. סקרים וספירות של חיות הבר נערכים לכל אורך השנה, הנתונים מעובדים וניתן לראות כי יש ירידה במספרי התנים בשטחים הפתוחים ובעקבות כך, עלייה במספרי הצבאים.

הסכנות האורבות לצבאים בדרום הגולן הם הציידים הבלתי חוקיים, תאונות דרכים בחציית כבישים, מחלות, טורפים טבעיים וגם הפיתוח והגידור שלעתים, מונעים מהצבאים תנועה במרחב, מכניסים אותם לעקה וגורמים לבעיות גנטיות, כאשר אוכלוסייה קטנה כלואה ומתרבה בתוך עצמה. בעניין זה, פועלים רבות בגולן, לאפשר מעבר צבאים במסדרונות אקולוגיים, מעברים בין שטחים פתוחים ללא גדרות, עם כמה שפחות תשתיות ודרכים. נמשיך לנטר ולשמור על הצבאים, בברכת, עלה והתרבה!

*ראיתם חיית בר פצועה? התקשרו למוקד רשות הטבע והגנים *3639, שלוחה 3.

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?