מתנדבים למען הטבע

ביום שלישי השבוע, הגיעו 30 תלמידי “הכוילל” ותיקי הגולן להתנדב בשמורת אחו נוב. החבר’ה נתנו עבודה, סיימו הרבה לפני הזמן שהוקצב והצליחו להכניס עוד שיעור לפני הצהריים. ‘שכויח!


ביום שלישי השבוע, במזג אוויר מושלם, התכנסו בחנייה של שמורת אחו נוב תריסר מלאכים מיישובי הגולן, שהגיעו להגן על הטבע. גיבורי הסיפור הם קבוצת בית המדרש האזורי של הגולן, או כמו שהם קוראים לעצמם –  “הכוילל”. זוהי קבוצה של 30 חבר’ה, ותיקי היישובים בדרום הגולן, מחיספין, נוב, רמת מגשימים ובני יהודה, המתכנסים שלוש פעמים בשבוע, ללימודים, סיורים, טיולים ופלפולים, בהנאה רבה. השבוע הסכימה החבורה העליזה לדחות מעט את לימודי התורה ולהגיע לבוקר של עבודה על שביל הטיול של שמורת אחו נוב.

שמורת הטבע אחו נוב, או בשמה הרשמי “אירוס ביצות נוב”, שוכנת בדרום הגולן, בין היישובים חיספין ונוב. בימים אלו, פורח בשמורה הנרקיס המצוי. במהלך חודש מרץ, יפרח בשמורה גם אירוס הביצות.

הכוילל, יחד עם הפקח האזורי של דרום הגולן, אמיר טל, הציבו בשטח עמודים וחיברו ביניהם חבל, לאורך השביל שאורכו קילומטר. לפני תחילת הפעילות ניתנה הערכה כי העבודה תיערך כשלוש שעות. אך לא ידענו כי עומדים לפנינו בחורים גולניים למהדרין ותוך שעה קלה השביל היה מחובלל, הנרקיסים היו מוגנים, המטיילים טיילו בהצלחה מבלי לפגוע בטבע והחבורה האמיצה אף הספיקה להכניס עוד שיעור לפני הצהריים.

היה זה מרשים ביותר לראות את קבוצת המתנדבים צועדת בשביל עם הלמניה וערמת עמודים, עובדים בשיתוף פעולה ובסדר מופתי, כשחלק מהמתנדבים אף הגדילו ואספו פסולת מהשטח, כולל בקבוקים אותם הם ממחזרים, כשכספי הפיקדון נמסרים לצדקה. זו הייתה חוויה מרוממת נפש לפגוש אנשים שכאלה, עם רוח גולנית אדירה.

אנחנו, תושבי הגולן, יכולים לעשות המון למען הטבע. אם זה בהתנדבות פעילה, אם זה בדיווח על מפגעים, הסבר למטיילים על טיול נכון ואפילו פתיחת עיניים פשוטה ותשומת לב לדברים שעלולים לפגוע בטבע שלנו.

פריחת הנרקיס המצוי, ולאחריה – אירוס הביצות, מושכת אל השמורה מבקרים רבים. אחו נוב הנו שמורה פתוחה ולא מסתובבים בה פקחים באופן קבוע. מטיילים רבים נוהגים לסטות מהשביל על מנת לתפוס זווית צילום, או להתקרב אל כל פרח. רמיסת הצמחים, פעם אחר פעם, מקשה ואף מונעת מהצמח להתפתח ולהשלים מחזור צמיחה וכך נגרם נזק גם לשנים הבאות. השביל עובר במרבית ריכוזי הפריחה של הנרקיס והאירוס ומאפשר למטיילים חווית טיול נוחה ומהנה. אנא הקפידו להישאר בשביל זה בלבד ונשמח שאף תאירו את עיניהם של מטיילים אחרים להוראה זו.

איך להגיע: נוסעים על כביש 98 ופונים אל כביש הגישה ליישוב חיספין. לאחר כ-20 מטר, מצד שמאל של הכביש ממוקמים החניון והכניסה אל השביל.

זה המקום להזכיר שקטיף פרחי בר מוגנים (כדוגמת הנרקיס ואירוס הביצות) הנו אסור בכל שטחי הארץ. בתוך שמורת טבע, אין לקטוף ואין לאסוף צמחים מוגנים וגם כאלה שאינם.

במידה שנתקלתם באירוע חריג, נשמח לקבל דיווח במוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3669*

 

נעמה מנספלד,

מרכז חינוך והסברה גולן, רשות הטבע והגנים

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?