טיולי חורף בגולן – התקופה היפה של הטיולים בגולן

מערכת השילוט החדשה של שביל הגולן שהושלמה בימים אלה, היא רק הדובדבן שבקצפת: עם עשרות מסלולים מסומנים להולכי רגל ולרוכבי אופניים, עם נחלים, מפלים, יערות ופארקים, בעונה של מזג אוויר מושלם לטיולים – שביל הגולן הוא פשוט מעצמה


עכשיו, כשהגולן חוזר להיות גולן, מותר לחזור אל כל האהבות הגדולות שלנו כאן.

אל כפרי הבזלת המתגלגלים במדרונות, יערות האלונים האדירים, אל השלכת הצוחקת במפלים. יודעי הגולן ממליצים: עזבו פוך ואח מבוערת וצאו דרומה, לאוצרות סוסיתא ותהומות נחל מיצר, לפכפוך עין-עקוב ולפריחות היפות בביר א-שגום.

וצפונה? על כך אומר ירוחם אחינו: “אל תעירו ואל תעוררו את האהבה עד שתחפץ: צפון הגולן עדיין נם את תרדמת החורף שלו ושומר את הפתעותיו לאחר כך, חכו בסבלנות, יהיה בסדר”.

קחו לעצמכם שבת זיוונית, זריחה או שקיעה מטורפת וצאו לגולן, בעקבות המלצות חמות של המבינים ואלה שחבוקים במדרונותיו ובגבהיו כל השנה.

 

שמוליק חזן: “זה הזמן למסלולים הדרומיים של שביל הגולן”

שמוליק חזן, מנהל מחלקת התיירות בגולן אומר בפתח הדברים כי: “זו התקופה היפה של הטיולים בגולן, הירוק שהוא עוטה, קצת זרימות, המלצתי עכשיו היא: רוצו לנחל מיצר, הוא מדהים היום! מחנים את המכונית באמפי-גולן, עוברים את הכביש, ויורדים רגלית דרך גדרת הבקר, לא לשכוח לסגור שערים”.

“זה הזמן למסלולים הדרומיים של שביל הגולן ואם אנחנו מדברים עליו, כדאי מאוד לסקור קבוצות שמטיילות סביב לשביל הגולן. אני אישית מנהל אחת מהן, אשר משתתפיה מהישובים כנף, אניעם, אורטל ורמות. הרעיון של הקבוצות הוא ללכת בשביל אחת לשבוע, שבועיים, זו היכרות עם הגולן ברגלים ויצירת חברותא עם אנשים מתוך היישובים.

שם הקבוצה שלנו ‘בשביל הגולן’, אנחנו מונים כ-20 חברים, מטיילים בשבתות זו השנה השלישית, הקשר בינינו הוא מחברות קודמת. אנחנו עושים מקטעים מהשביל לפי עונות השנה, לא לפי סדר כרונולוגי. עכשיו אנחנו מטיילים בדרום הגולן, אביב-קיץ – בצפונו. בעקבות הטיולים אנחנו יוצאים לעיתים גם לסופי שבוע חווייתיים באזורים אחרים, למשל היינו בסוף שבוע ארוך בירושלים.

“כמה זמן אורכת כל הליכה? כשלוש-ארבע שעות הליכה רגלית, עם הפסקות לקפה ועוגות או ארוחת בוקר. לפעמים עוצרים להשלים קלוריות במסעדה… הכל לפי הזמן של אותה שבת. על ההדרכות מופקדים אני ורינה נגילה, אורטל, היציאה הבאה היא לנחל עין גב וסוסיתא.

“כן, המחסומים של מע”צ שסגרו את הכניסות לכביש סוסיתא הוסרו, אפשר להגיע עם רכב פרטי עד לחניה (בזהירות… ד”ש) ולטפס רגלית אל האתר”.

 

חדש ומתחדש באתרים בגולן

מה מתחדש לאחרונה באתרים בגולן?

שמוליק חזן: “עין פיק קיבל שדרוג מדהים עם הנגשה למטיילים, הן למעין והן לבתים שהיו בסכנת התמוטטות, כן נעשה שחזור בכפר עצמו, מהיפים בגולן.

“להערכתי, בתוך כחודשיים מהיום האתר יפתח שוב למטיילים, באחריות מועצה אזורית גולן.

“כמו כן עושים כעת שיקום והנגשה לבית הכנסת דיר עזיז, סמוך למעין כנף – “מעין אשי”. העבודות מתבצעות על ידי רשות העתיקות ואנחנו מעריכים שבאביב בית הכנסת יונגש לציבור הרחב”.

 

לשוט בספינת הדגל – שביל הגולן

 

ישראל אשד, יוזם שביל הגולן ומתכננו, בעבר מנכ”ל עמותת התיירות גולן, מברך היום על המוגמר של יצירתו, עם השלמת מערכת השילוט של שביל הגולן, אותה הוא כתב ותכנן, בכל אחד מ-15 קטעיו.

“הקטעים היפים ביותר עכשיו הם בדרומו של השביל”, עונה אשד על הבקשה להמלצה חמה לימי שמש אלה. “קטע יפהפה ויחסית קשה להליכה הוא מאום אל-קנטיר עד נחל תאנה על כביש 789, כביש כורסי – גבעת יואב. קטע הליכה יותר קל הוא מגבעת יואב לאמפי-גולן או הקטע הקל ביותר – ממבוא חמה לעין תאופיק”.

 

כיצד מסייעת מערכת השילוט החדשה לצועדים?

“המערכת כוללת שלטים ראשיים שמוצבים בכניסות לשביל – בחרמון ובעין-תאופיק, בהם מפה של השביל כולו. בשביל עצמו שלטי ראש קטע בהם יש מפות של כל קטע, הסברים כלליים והוראות בטיחות. לאורך המסלול יש שלטי הכוונה לאתרים ולצמתים על השביל עצמו, ולאתרים וישובים בקרבת השביל. בכל השלטים מצוינים טווחים, כמו גם שלטי מידע ובהם מפות וצילומים לאתרים משמעותיים שנמצאים על השביל. אני מאוד גאה בשלטים האלה. בתצפיות הנוף בהן עובר השביל, יש שלטי תצפית – מעין כרטיס טווחים עם ציון שמות ומרחקים לאתרים שנשקפים מהן.”

 

הגבול קצת הומה עכשיו, לא מסוכן לצעוד בקטעים מסוימים?

“כשעולה המתיחות בקרבת הגבול נסגרים הקטעים מזרחה לכביש 98. אבל אז הולכים לצד הכביש וגם זה נפלא. באשר לשטחי האש – ההליכה לאורך השביל כולו אינה כרוכה בתיאום עם שום גורם. ניתן לישון בלילה בכל מקום בתוואי; באינטרנט ובפייסבוק יש רשימה של מקומות מומלצים ללינה. בענין זה אפשר להוסיף, כי לשביל הגולן אתר אינטרנט ופורום אותם אני מפעיל, רוב מטייליי השביל נכנסים אליהם, מקבלים תשובות לשאלותיהם ובשבועות הקרובים תראה אור מהדורה חדשה של הספר ‘שביל הגולן’ הפקה משותפת שלי ושל שקולניק.”

 

ועכשיו תכל’ס, היכן נצעד השבוע?

ירוחם קנטמן, מנהל מדרשת קשת יהונתן, מונה אחד לאחד את האתרים שכדאי שוב לפקוד.

נפתח בקסמי נחל מיצר?

קנטמן: “אין לו מזל, למסלול נחל מיצר, כי אנשים לא אוהבים לטייל שם בגלל הצורך בהקפצות בחזרה. כדאי להזכיר כי הוא מתעורר לראשונה לפני כל האתרים הצפוניים בגולן ומבטיח לנו אביב ארוך. לנחל יש מפנה דרומי – החלק הראשון שלו פונה דרומה, החלק השני מזרחה, כולו בדרום הגולן בגבהים של שלוש מאות מטר ומטה. השונות בצמחים שלו רבה, בגלל שהחלק העליון שלו בזלתי והתחתון גירני. עוד דבר אחד שעוזר לנחל הוא שלא תופסים את המים שלו. לכן בחורף ובאביב יש בו זרימת מים נאה וכדאי לקחת זאת בחשבון. בסופו של דבר יש ממתק נחמד שהוא מפל שאפשר בזהירות לרדת אליו וליהנות מזרימתו.”

 

מדוע אינך מזכיר את את יער האלונים האדיר במדרונות?

“כי אי אפשר להגיע אליו אלא אם נוסעים על דרך המערכת העליונה, ליתר בטחון מומלץ ארבע על ארבע. תיתכן בו בכל מקרה בעיה של עבירות כי תנאי הדרך משתנים ממכת גשם אחת למשנה. היער-פארק הזה של אלוני תבור, הוא יער שהגולן הצטיין בו בדורות הקודמים, יתכן שהיה גם במרכז הגולן, שהיה לו קצת יותר מזל מאשר במקומות אחרים והצליח להתחדש ולהתאושש. זהו יער פארק עם כל הצומח הים תיכוני, מרקפות, נרקיסים, כולם נמצאים שם וזה פחות מופרע שם מאשר ביער יהודיה.”

בונוסים לאתרים נוספים לטייל עכשיו?

“כל האזור מתחת לגבעת יואב. אפשר בהחלט לעשות, בהליכה או בנהיגה, את שביל הג’יפים היורד מגבעת יואב, לביר א-שגום, בדרך שיורדת לכביש 98. הוא ירוק, אזור נעים מאוד מבחינת מזג האוויר, חמים יותר ממקום אחר.

“מזמן כבר לא טיילו בנחל גילבון תחתון שהיה סגור יותר משנה, עכשיו פתחו אותו. נכנסים במסלול הרגיל של גילבון, במקום לחניון העליון המסומן באדום, מתחילים בחניון הכחול תחתון, יורדים למפל הגדול והולכים לבריכת הקצינים, מסיימים ליד גשר הפקק. פריחה מובטחת, מזג האויר טוב, מים וזרימות יש.

“אפשר גם לחזור לירדן ההררי, הוא כעת ממש בטובו. נכנסים במצד עתרת, יש שביל יפה להליכה ברגל ואפשר לחזור למצד. מתחילים בשביל סימון שחור, עוברים לאדום וחוזרים בחזרה.

והצפון? עדיין נם את תרדמת החורף שלו ושומר את הפתעותיו לאחר כך, חכו בסבלנות, יהיה בסדר, אל תעוררו את האהבה עד שתחפץ”.

זכות דיבור מיוחדת להולכי שביל הגולן

בני נפתלי, קצרין, עבר כבר את כל הפסגות הגבוהות בעולם, הימלאייה, קנדה, ארצות הברית, אבל ליבו מתרונן יותר מכל בשביל הגולן, אליו הוא משכים בארבע בבוקר של שבתות.

“אני הולך בניחותא, עושה מסלול ולפני שהמשפחה מתעוררת אני כבר חוזר. אני נוסע לשביל, כל פעם קטע אחר, אם הקטע ארוך עושה רק חצי, כדי לחזור למכונית.

את שואלת מה זה עושה לי לנפש? לראות כרכום קטן מציץ ומבשר לך שהקיץ נגמר זה מה שאי אפשר להסביר במילים. אני עוצר ומצלם כל פרח, כל כלנית ושולח לפאני זרי פרחים מהדרך בווטצאפ. יש כבר רקפות במקומות רבים, נרקיסים במקומות שהיו מוצפים, הטבע משתנה, ההרים מתחילים לקבל גוון ירוק, כמו נער בן שמונה עשרה שרק מתחיל להתגלח, כמו זיפי זקן בני יומם. מה עוד צריך לבקש?

“אני רואה את הזריחה, אני מסתכל מערבה ופעמים רבות רואה את קרני השמש שעוברות ומאירות גם פס של אור במערב, צריך לראות את זה כדי לחוות, צריך לאהוב את החיים, אי אפשר לשבת במשרד ולהסביר זאת. ואז אני רותם לטובתי את נעים זמירות ישראל שאמר ‘השמים מספרים כבוד אל ומעשיי ידיו מגיד הרקיע, יום ליום יביע אומר ולילה ללילה יחווה דעת’. אני בטוח שלזה הוא התכוון.

“ואני גם עושה את שביל ישראל עם אילן רייכין מקדמת צבי, אלי חזיזה משעל ומרקו אברבנל מקצרין. התחלנו אותו מהחרמון כדי לחבר את שביל הגולן עם שביל ישראל.

“כושר? כדי ללכת יש לי חדר כושר בבית, אבל השביל הוא כדי לחרוש את הארץ. בשביל הגולן עשיתי את הקטעים מהחרמון דרך עין זיון עד אלוני הבשן.

עכשיו, בעקבות תכנית וכתבה שלך אני רוצה להתחיל בשבת זאת בחמת גדר ולצעוד על ‘שביל אלי כהן’ ומישהו מקצרין מצטרף אליי. שמעתי את סיפור השביל, נרתמתי לעזור להם בשילוט ובסימון עם הטקרטורון שלי. אני אוהב דברים כאלה שאנשים עושים למען העם או גיבוריו.

אני צועד הרבה, העפלתי כבר למרומי פסגות העולם, אבל בשבילי הגולן ליבי מתרונן. זה גם יפה וזה גם שלנו”.

לצעוד עם משפחות מרום גולן

 

לפני קצת למעלה משנה התארגנו משפחות מרום גולן לטיול משותף בשביל הגולן, כאחת לחודש, עד כה השלימו שמונה מקטעים.

דורון שמיר, היוזם, המתאם, מארגן ומנחה את קבוצת מרום גולן: “התחלנו בחרמון, הגענו עכשיו לחרבת פרג’, סוף המקטע השמיני. בצורה זו או אחרת כבר לקחו חלק כל משפחות מרום גולן בטיולים הללו, הם פתוחים, על בסיס חופשי, יש כמה משפחות שליוו בכל המסלולים אך רבים שמגיעים למקטעים שונים.

“בדרך כלל הולכות ביחד כשמונה עד 14 משפחות, המסלול מותאם לכל המשפחה ולכן כל פעם צועדים במקטע אחד, קטנים ומבוגרים כאחד. כל אחד תורם לאורך הדרך תכנים מניסיונו, התברכנו באנשים שנמצאים בגולן מהתחלה ובהרבה נקודות מספרים כיצד היה זה במבט נוסטלגי; כולל מי שהיו בסקרים על הגולן, בהפגזות על הגולן, כל אחד תורם את חלקו.

“הטיול תמיד נפתח במעין ארוחת בוקר ומסתיים בצהרים בסביבות שתיים.

אני נותן מעט הדרכה, אך תמיד יש רבים עם ידע גדול, כל אחד בתחום – צומח, בעלי חיים, התיישבות, היסטוריה ושרשים, כל פעם מישהו נותן חלק בהתאם לקטע הספציפי שבו נמצאים.

אני יוזם ומארגן וגם מתעד, יש כבר שמונה סרטוני מסע באתר האינטרנט של מרום גולן שכל אחד מתאר את הקטע של המסלול”.

 

מסלולי הליכה בקצרין וסביבותיה

 

בטרם תקחו את המכונית, צאו אל הנופים בפתח ביתכם, קצרין מסלולים סביב לה, רק לגלות אותם מחדש. כדאי להזכיר בפתח את יופיין של טיילת חרמון וטיילת החצבים וכן את פארק הפסלים שהכניסה אליו בגב יקבי הגולן, 16 פסלים שהיום מקושטים באלפי רקפות, יש שילוט, אפשר להמשיך אל סינגל האופניים ואל מתקני הפארק בחורשות קצרין.

מסלול נפלא מיוחד הוא הליכה לעין פאחורה, אשר מימיו הצלולים זורמים לאיטם בין העצים, ויוצרים בריכה קטנה ורומנטית בצל עצי התאנה. עוד בימים עברו היו מגיעים תושבי קצרין העתיקה ותושבי הכפר הנטוש פח’ורה כדי למצוא מרגוע במעיין המבודד. כיום מתאים המקום לזוגות או לבודדים, המעוניינים לשבת בשקט עם הרגליים במים, להאזין לפכפוך המים הזורמים ולנוח. מדובר בהליכה מתונה בשביל רחב וחשוף לשמש, וחזרה באותה הדרך.

מסלול מרתק נוסף מוליך מקצרין לבריכות הזוויתן ואל המפל, מיועד למיטיבי לכת.

וכמובן – הסינגל לאופניים, מסלול מרתק שניתן גם לטייל במקטעיו, יש לו שתי נקודות יציאה, האחת בפארק מיקולוב והאחרת ביער קק”ל.

לעדנה מחודשת זוכה כבר שבועות רבים פארק מעיינות עדן ומעיין סלוקיה שבתוכו.

מסלול המטיילים בפארק מעיינות עדן הנו מעגלי ומתאים מאוד לטיולי משפחות עם ילדים קטנים, מסלול ההליכה עובר דרך בריכות קטנות ולא עמוקות, בשבילי בזלת מוסדרים, בין מפלונים קטנים לאורך הנחל ועד לאזור הנביעה של המעיין.

חלק ממי המעיין זורמים באופן טבעי ומתנקזים אל הבריכות וחלקם זורם ישירות אל מפעל “מי עדן”.

שביל החזרה עובר בסמוך למבנים ישנים מאבני בזלת, שרידיו של הכפר הסורי “קצביה”, כפר ששכן במקום עד שנת 1967 וניצל את מי המעיין.

כדאי לשים לב, הפארק מגודר ושעות הביקור בו הן 08:00-16:00 – הפארק נסגר בשעות אחר הצהרים והלילה.

את פירוט המסלולים ניתן למצוא באתר האינטרנט “לתור קצרין”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?