חג הביכורים באתרי הקטיף העצמי ברמת הגולן

הדובדבן ופירות היער הם ללא ספק ראשית פרי האדמה שנתברכה בו ארץ הגולן. בימים אלה הפירות מבשילים, ואתרי הקטיף העצמי הראשונים נפתחים לקראת חג השבועות. מסע ממשק לוי בשעל, דרך בוסתן הפרי בעין זיוון, ועד לקטיף עצמי באודם ובאל-רום, הצעת שביל


“וְעַתָּה, הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת-רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-נָתַתָּה לִּי, ה’;'” (שמות ל”ו)

מהו ראשית פרי האדמה שנתברכה בו ארץ הגולן? מי מהמינים כאן ראוי באמת להנפה בחג, בטנא של ערבה חבוטה ככתוב, ולא נקנה כמנהג מקומותינו במרכול הקרוב?

הזיתים אך זה פרחו, הרימונים הנצו, התפוחים בחנטה, התאנה עדיין בחלומות פז והחיטה כבר נקצרה, אז מי?

כן, יש אחד שכבר הקיץ, לחייו סמוקות מאודם בוהק, אחיו השרועים כבר צובעים אשכולות בסגול עומם, והוא הוא “ראשית פרי האדמה” האמיתי שלנו, ואיזו ברכה!

הדובדבן ופירות היער כבר עומדים בפתח, כבר מחכים לטנאים של כל העולים לרגל אלינו בחודשים הקרובים. ככל הנראה, הם ביכורי הארץ הצפונית שנתברכנו בה וטוב שכך עשינו.

לרגל החג, לרגל פריצת הרגיעה מחדש ועד הודעה חדשה, מזמינים אתרי הקטיף העצמי בצפון הגולן את תושבי הגולן להגיע. הפירות כבר מבשילים, האתרים הראשונים נפתחים בחג שבועות ובשבועות האחרונים של מאי, הפרי לא רק יפה להלל אלא גם יפה לבריאותנו, מאד.

משק לוי בשעל: פותחים בערב חג השבועות

אתר הקטיף העצמי הראשון לפתיחת שעריו למבקרים, בערב שבועות ממש, יהיה משק לוי הותיק בשעל, בבעלות תיקי ורוני.

כמו כל חקלאי, גם אצל רוני, כאשר מדובר על מצבו של “ראשית פרי האדמה” הפרטי שלו, מנשבות דרך קו הטלפון עוצמות רגש, כאילו שבבני ביתו עסקינן. אלא שהשנה המצב באמת לא פשוט, עד כמה לא פשוט? אפשר יהיה לראות בתווי המחיר שבקופות.

רוני לוי: “זו שנה בעייתית לדובדבן, לפני שנה היה עודף פרי, העצים נחלשו מאד, לכן היבול השנה מאוד נמוך, יש מעט פרי שאינו באיכות מאוד גבוהה, כ-10 אחוזים מהיבול הרגיל לעונה והמחיר יהיה מאוד גבוה. זו רמת קטסטרופה, קשה להאמין אך זו עובדה. להגביר יצור? אי אפשר, הרי זה לא מפעל.

“בנוסף, מודיעים ברדיו שהגולן לא בטוח ואנשים במרכז חוששים שבאמת לא בטוח. אנחנו אומרים להם שלא השתנה דבר, אבל הם נבהלים מהודעות ראשי הביטחון.

“ככלל, ההתעוררות של כל הדברים לא טובה השנה, היו חודשיים חמים, שגרמו לבלבול רציני בכל המטעים והתעוררו מאוד לא טוב.

“אבל אתר הקטיף העצמי שלנו ייפתח כאמור בחג. לא כל הפירות מבשילים ביחד, אלא הדרגתית. בתחילת העונה יהיו לנו פטל, דובדבן ותותי עץ ובהמשך העונה יכנסו פירות הדובדבן הקוריאני, דומדמניות, שיזף, סברס ואחרים.

לבד מהקטיף העצמי, אנחנו מציעים לאנשים קמפינג, טיולי ג’יפים והדרכות למעוניינים עם מדריך מוסמך.”

בוסתן הפרי בעין זיוון יפתח בסוף מאי, חגיגה ממש

אלכס קודיש כמעט מתפרץ אל ביתי דרך קו הטלפון כאשר הוא נשאל אם המצב לא יבריח מבקרים מהאתר היפהפה של עין זיוון: “אין שום בעיה ביטחונית בצפון הגולן! את שומעת? השורה האחרונה של ‘הפינק ליידי’ נמצאת 12 מטרים מגדר המערכת, אני שם, אף פעם לא קרה שהצבא אמר לי לא להגיע, המצב רגוע כתמיד”.

ב”בוסתן הגולן” אתר קטיף העצמי הגדול בגולן, שעוברים אותו בסוף שבוע של קיץ קרוב ל-10,000 איש, כבר חוזרים בעוד כשבועיים ללהיט של האתר – הטיול המסורתי בגבול סוריה-ישראל, על גבי שתי עגלות שכל אחת מכילה 20 איש.

“השנה זה יהיה להיט לראות כמה הגבול שקט” אומר קודיש שמנהל הן את האתר והן את מטע עין זיוון. “תוך כדי תנועה לגבול אני מרשה להם לקטוף גם מהמטע המסחרי. הטרקטורים נוסעים, המבקרים קוטפים בשורות ואחר כך הולכים לראות את מעבר התפוחים לסוריה שמתחולל ממש בימים אלה, כי תושבי הגולן הדרוזים החליטו להעביר את כל התפוחים שלהם כולם לסוריה. מלחמה לא מלחמה, זה ימשך גם בחודש הבא, נראה את זה לאורחים של האתר, זה יהיה להיט.”

מה קרה במטעי הדובדבן השנה?

“בשנה שעברה כל המגדלים השאירו המון פרי על העצים, המחירים היו מאוד נמוכים, אם זה יקרה רק פעם בשלושים שנה אסכים לחתום על זה.

“המימד של הסירוגיות שהינו דבר לא שגרתי בדובדבן, ממש פגע קשה השנה והיה גם חוסר במנות קור. בנוסף ואירועי החמסינים האחרונים בחנטה שקרו ממש בעת החנטה, לה דרושים תנאים אופטימליים, לא עזרו לנו והדובדבן נפגע. לדעתי יש השנה 30-40 אחוז מהיבול. כל יבול הדובדבן בארץ לפני שנה הסתכם ב- 6,000 טון, השנה מדברים על 1,500 טון. בעין זיוון, מגדל הדובדבנים הגדול בארץ, בסך הכל יהיו 120 טון דובדבן על 140 דונם. המחירים כמובן יהיו גבוהים, אך חקלאי צריך להיות אופטימי ולהסתכל גם על חצי הכוס המלאה, דהיינו, בשנה הבאה היבולים יהיו רגילים.”

ומה קורה באתר הקטיף העצמי בפתח העונה?

“דווקא באתר הקטיף העצמי בבוסתן הגולן, באופן הכי מצחיק, יש דובדבנים. המוני ישראל חייבים לבוא כי שמרנו להם את הדובדבנים בקטיף העצמי.

האתר ייפתח לתחילת קטיף הדובדבן ותותי העץ בסוף מאי, חגיגה ממש. אנחנו ממשיכים לפירות יער שיבשילו אחרי שבועיים שלושה, לקראת 20 ליוני.”


יש חידושים?

“כן, הכנסנו משהו חדש – נקטרינה בטעם מנגו. זה נראה טוב מאוד וזה הולך להיות להיט, הוא מבשיל באמצע יוני יחד עם הפטל והאוסנה. זו השנה השנייה שלו בקטיף, הוא נותן יבולים אדירים והולך להיות להיט, כאשר המקומות היחידים בו הוא נמצא בישראל הם אצלנו ואצל מגדל אחד במטולה.

“הפטל והאוסנה נראים מצוין השנה. בבוסתן קוטפים גם אגסים אסיינים, להיט משוגע כבר עשר שנים, שנקטף בתחילת אוגוסט ונראה טוב. בפעם הראשונה, לשמחתי, יש לנו קטיף מאוד מאוד קטן של אוכמניות ובשנה הבאה יהיו יותר. הנקטרינות והאפרסקים מכל הסוגים נראים מצוין ויש לנו אגס אדום באוגוסט. בנוסף הכנסנו המון אטרקציות חדשות, פעילות לילדים, פינת חי, חליבה אישית של עיזים, הכנת לבנה במקום ולקיחת התוצרת הביתה. יש המון פונים, סוסים, וכל מה שאפשר לדעת ולעשות על פני 100 דונם. אסור כמובן לשכוח כי באתר בית קפה מהיפים בארץ תחת עצי הדובדבן.

אבל… עם כל הכבוד לדובדבן, במטעים המסחריים ה’לחם’ שלנו הוא התפוח, כעת הוא בשלב חנטה, נראה על פניו בסדר, אם יישאר ככה אהיה המאושר באדם”.

קטיף עצמי של דובדבנים ופירות יער באודם, נוח גם לקטנים ולמבוגרים

לשאת סלסלה, לשוח לאיטנו על המדרונות הצוננים של הר אודם, לטעום פירות של יערות רחוקים, להפליג בהרהורים פילוסופיים נוגים על יופיים של מעשי הבריאה… ממש כך קורה כאשר מחליטים להיות תיירים מן השורה בגולן, ונכנסים בשערים המוצלים של קטיף דובדבנים ופירות יער באודם.

האתר בבעלות משותפת של בועז רפופורט, גדי מונצש ורוני יוסף חברי המושב, והוא ייפתח בתחילת יוני בקטיף דובדבן מתוק, פטל אדום ושחור – האוסנות, דומדמניות אדומות, תות עץ וענבים בטעם מנגו. ביולי מתחילים כאן עם אוכמניות, חזרזר, ודומדמניות שחורות. בסוף יולי קוטפים תפוחים ושזיפים, בספטמבר – תאנים ברזילאיות ואפרסקים.

רפופורט: “בפתח אתר הקטיף בית קפה מאוד נחמד, תחת הגפן וחנות קטנה שנפתחת ביוני, ובה אנו מוכרים את הריבות, ליקרים והיין שאני מייצר. בשאר ימות השנה הם נמכרים בצומת ווסט והכל מתחת למותג ‘קטיף עצמי אודם’. אני מייצר עשרות סוגי ריבות ומרקחות בית מפירות המקום, מכל מה שחי בשטח.

“האתר ממוקם על מורדות הר אודם עצמו, מגיעים אלינו ישר משער היישוב. השטח הזה מיועד אך ורק לקטיף עצמי, הוא מאוד נוח להליכה, העצים מאוד נמוכים, מתאים גם לילדים קטנים וגם לגילאים מבוגרים. השיחים, למרות הירידה העונתית בפרי, כבר מלאים פרי, לא יהיה חסר, נקווה”.

חוות הסוס והדובדבן באודם, יופי בגבהים

הרחקנו עד אודם? ראינו באלו נופים מדובר? כדאי לייעד זמן נוסף לרכיבה עצמית על סוסים של “חוות הסוס והדובדבן”, בבעלות שמעון מזרחי.

מזרחי: “האתר ייפתח בתחילת יוני. יש לנו דובדבנים, פירות יער, אוסנה ופטל, תות עץ וצמחים להכנת חליטות במקום.

“לאתר הקטיף העצמי צמודה חוות סוסים ויוצאים טיולים מודרכים למרומי הר הגעש אודם, לגובה של 1200 מטר, שממנו תצפיות יפהפיות לעמק החולה, לבנון, סוריה ואפשר להשקיף לעיתים על התקפות צבא סוריה על המורדים. לילדים החל מגיל תשע מאפשרים רכיבה עצמית, בליווי מדריכים. טיולים רכובים נוספים שלנו יוצרים לג’ובה הגדולה, לזעורה, לברכת רם.”


גם אני יכולה לרכוב?

“כל אחד יכול לרכוב, כי לפני הטיול מקבלים הדרכה איך לרכוב. לכל השוהים אצלנו אנחנו מאפשרים שתייה חופשית של תה צמחים, תה וקפה, מים קרים, ללא תשלום נוסף.”

קטיף עצמי אל-רום, בוטיק באויר הפתוח

דודי מורד, רכז תיירות באל-רום, מתכונן לפתוח את קטיף הדובדבן באתר בתחילת יוני, אך הדבר תלוי כמובן בתנאי מזג האוויר.

מורד: “קטיף עצמי אלרום הוא קטיף בוטיק, יש לנו מטע בן שמונה דונם בעמק הבכא, עם שמונה זנים של דובדבנים שונים – דובדבן חמוץ בשם חיוס, סטלה, בינג, רנייר – הזן הצהוב-אדום, זן בשם לפינס, סוויטה ארט, וואן. זו חוויה חקלאית איכותית בחיק הטבע, במטע יחסית קטן, בו הזנים מבשילים בזה אחר זה. השיטה אצלנו היא אכול כפי יכולתך, ללא הגבלה. אנחנו מוכרים אריזה ריקה, והמבקרים ממלאים אותה כרצונם. ניתן גם לקנות פירות יער מסוג פטל ואוכמניות (אך לא לקטוף). בספטמבר מתקיים כאן גם קטיף תפוח, לקבוצות בלבד, 20 איש ומעלה. מסביב פינות ישיבה מוצלות, ערסלים, אפשר לסעוד ארוחות בוקר בנחת, עם תצפית נהדרת לעבר הגבול עם סוריה ולחרמון שהוא ממש מולנו ומיזוג אוויר חופשי ובחינם. המטע נמצא 1,065 מטרים מעל פני הים, ונהנה מכל התנאים הסביבתיים שנותנים איכות יותר גבוהה של פרי כמו מנות קור, שלגים, מים זכים.

“תקופת הקטיף נמשכת בין שלושה שבועות לחודש, האתר פתוח בכל ימות השבוע, במקום קפיטריה, חנות לממכר תוצרת הגולן, סיידר אל-רום, שתיה קלה, דבש ושמן זית ויינות הגולן.

אני מזמין את הציבור לחוויה חקלאית במקום שהיה פעם עמק הבכא והפך לעמק הברכה. אני מאחל לכל התיירנים שעוסקים בחקלאות – שתהיה לנו שנה טובה מבחינת שקט בטחוני ומברך את כולם בשנה בהחלט שופעת ומהנה”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?