ותיקים בעקבות לוחמים

ותיקי הגולן יצאו לטיול בעקבות לוחמי מלחמת יום עיפור. ראו את “עוז 77” באולפני אל-רום, ירדו לעמק הבכא עצמו וגם ביקרו בתל סאקי. לא קל


מאיר שרמן

לכל אחד מהטיולים, במסגרת “שביל הוותיקים”, יש נושא וכותרת שעל פיו מתנהל הטיול החודשי. הפעם, אנחנו בעקבות לוחמים במלחמת יום הכיפורים. אם כן, לקחתי אתי מנות קרב בטעם אישי: קרקרים עם קופסת טונה משומרת, אריזת קבנוס מעושן וקופסת תירס מתוק.

הטיול בעקבות לוחמים הביא אותנו בתחילת המסלול לקיבוץ אל-רום, להתכנסות באולם ההקרנות של אולפני הקיבוץ, לצפייה בסרט ”עוז 77”, שמספר את סיפורו של אביגדור קהלני, המפקד האגדי, שעליו נשען מיתוס הניצחון ביום כיפור של שנת 1973. סרט מעודכן בן שבע שנים בלבד, עשוי היטב ברוח התקופה, באורך עשרים דקות.

מוצב קטן, שהפך מקלט של חיילים שנסוגו והתקבצו בו. מוצב תל סאקי, שגם הוא נכבש ולוחמיו נהרגו, נפצעו ואחד מהם אף נלקח בשבי. ירוחם סיפר לנו במקום את סיפורם המופלא, את ניסיונות החילוץ ואת הישרדותם המופלאה של מקצת הלוחמים

לאחריו, יצאנו עם האוטובוס הצמוד שלנו, לעמק הבכא עצמו כשעל כיסא המדריך יושב ירוחם קנטמן, מקשת. זו הייתה רק ההתחלה. בעמק הבכא, קיבלנו תמונת מצב של יום כיפור שנת 1973. ירוחם בקיא בפרטים  של מהלכי הקרבות, עד לרזולוציה של הכרת סדרי הגודל של הכוחות הנלחמים ואפילו שמות המפקדים שאיישו את עמדות הפיקוד. הוא ציטט על פה מההקלטות של מערכת הקשר וצייר חצים על מפת הגולן. לו היה במקום שולחן חול היינו ממש מקבלים תדריך מלא… ותיקי הגולן יכלו בקלות להתחבר לשמות המקומות והמפקדים שהוזכרו. כולנו היינו בעלי שער שיבה ופנים עתירי קמטים ורבים מאתנו השתתפו בעצמם כחיילים במלחמה הקשה ההיא, מלחמת יום הכיפורים.

לא קל ללכת בעקבות לוחמים

אני עצמי הייתי חייל מילואים, קשר בחיל התותחנים. הייתי כבר בעל משפחה וחצי שנה הייתי עם הגדוד, אבל בבקעת הירדן. למרבה מזלי, חוסיין מלך ירדן נמנע מלהתערב וכך לא ירינו אפילו לא פגז אחד במהלך הקרבות.

אבל לרבים אחרים היה גורל אחר, גורל של לחימה אכזרית וקשה. ברמת הגולן נפלו חללים רבים וחלקים מהרמה אכן נכבשו בימי הלחימה הראשונים.

מעמק הבכא המשכנו לכיוון מרכז רמת הגולן, שם התעכבנו להתוודע לסיפורו של אתר גבורה אחר. מוצב קטן, שהיה בעצם רק נקודת תצפית והפך למוצב מקלט של חיילים שנסוגו והתקבצו בו. מוצב תל סאקי, שגם הוא נכבש ולוחמיו נהרגו, נפצעו ואחד מהם אף נלקח בשבי. ירוחם סיפר לנו במקום את סיפורם המופלא, את ניסיונות החילוץ ואת הישרדותם המופלאה של מקצת הלוחמים.

לא קל ללכת בעקבות לוחמים, הידיעה הכואבת שרבים מהם נפלו, רבים עוד יותר נפצעו ורכוש רב אבד לא הקלו עלינו ובכל זאת, זכרנו כי למרות הכול, ניצחנו. ניצחון של מעטים מול רבים. אולי קרוב למה שנאמר עוד מעט, עת נדליק את נרות החנוכה ונזכיר את ניצחון המקבים. בזכות האומץ, רוח ההקרבה והנחישות, קיבלנו את חיינו במתנה בבחינת ”במותם ציוו לנו את החיים”.

ישבנו לאכול בצוותא. חברים לטיול הציעו זה לזה מאפה בית, או רצועות ירק כבוש, שהכינו בבית. ירדנה, המרכזת, הציעה תה חם מתרמוסים שהביאה אתה ולמדנו להכיר משתתפים חדשים, בתקווה שהם יבואו גם לטיולים הבאים ואולי גם אתם?

הטיולים שלנו מתקיימים אחת לחודש בימי ראשון, כולם טיולים קלי-לכת, בסביבת חיינו הקרובה, תוך שאנו לומדים, מבלים יחד באוויר הגולן הפתוח לרוחות ומחכים לפעם הבאה.

המעוניינים ייצרו קשר עם ירדנה שוקרון – טל’ 0504004894.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?