והיה כי תקרינה… רעידות אדמה

עד כמה באמת ניתן להיות מוכנים אם חלילה תשוב האדמה ותרעש? בעקבות חמש רעידות האדמה שהתרחשו באזורנו בחודש שעבר, מעדכנים קציני הביטחון בשתי המועצות הגולניות באשר להיערכות לתרחישים אפשריים של רעידות אדמה


חמש רעידות אדמה התרחשו בשבוע אחד, ממש על סף ביתנו, בחודש שעבר. כמו תמרורי אזהרה נושנים, מרוצף הגולן כולו בתזכורות לתוצאותיה של רעידת האדמה שפגעה בארץ ישראל וסביבתה באמצע המאה השמינית לספירה וגרמה להרס של בית שאן, טבריה, כפר נחום וההתיישבות הפורחת בגולן באותה תקופה.


עד כמה באמת ניתן להיות מוכנים אם חלילה תשוב האדמה ותרעש?

שתי המועצות כאן ערוכות מכבר לקדם מצבי חירום, הרעידות האחרונות הביאו לרענון ובדיקות חוזרות של תקינות מבני ציבור ותשובות לציבור שעלול להפגע.

אורי קלנר, סגן ראש המועצה האזורית גולן, המחזיק בין שאר תפקידיו גם ב”תיק ביטחון והכנות לחירום במועצה,” אומר כי המועצה האזורית מתכוננת לרעידות בשלושה תחומים:

“התחום הראשון הוא תחום הצלת החיים”, אומר קלנר, “ואף הוא כולל שני ערוצים. הערוץ הראשון הוא חילוץ מהריסות והשני הוא רפואה. חילוץ מהריסות מתבסס בעיקרו על פי תרחישי ייחוס והערכה של הגולן, באשר לשיעור הנזק שעליו ידווח צוות מתוך היישוב. אם חס וחלילה יהיה אירוע יותר משמעותי, יגיעו למקום אנשי צוות חילוץ מהריסות של יחידת חילוץ גולן. מבחינת התחום הרפואי – כל היישובים, כמו גם מד”א וכוחות צה”ל נערכים לתת מענה רפואי לאירועים מסוג זה. 30 אנשי צוות החילוץ מהריסות של יחידת חילוץ גולן בפיקודו של דודיק וסרמן מנאות גולן, עברו לפני שנה קורס ‘מחלץ שתיים’, ויש להדגיש כי אנחנו אחת הרשויות היחידות שיש לה צוות כזה.

“תחום שני הוא החזרת החיים למסלולם. השלב הראשון בו הינו פתיחת צירי התנועה, פתיחת גשרי הירדן והקשר של הגולן החוצה אל הגליל. השלב השני הוא אפשרות למתן מזון ואמצעי קיום לתושבים. כל התהליך נבנה במסגרת ‘תיק אב לחירום לרעידת אדמה למועצה’ ועל בסיסו חולקו תפקידים באופן אוטומטי. זאת, כי לפי התרחיש ייווצר קושי ליצור קשר עם אנשים בעת רעידת אדמה. לכן הוגדר לכל בעל תפקיד במועצה ‘תפקיד אוטומטי’ לשעת חירום ורעידת אדמה. מסגרת תפקידים כזאת נועדה לרכז את המידע, לתת מענה ופתרונות ללא תקשורת.

“התחום השלישי הוא הקשר שלנו לגורמים ארציים – הצבא, המשטרה, מד”א וכיבוי אש. בכל התחום הזה נערכו פגישות בין הגורמים וחולקו תחומי אחריות באופן אוטומטי בין כל הגורמים. כך לדוגמה הצבא אחראי לפתוח את גשרי הירדן באופן אוטומטי”.

לרגל המצב החריג, אלו פעולות נעשו במועצה?

“נערכו שתי ישיבות, האחת כדי לרענן את ההפעלה האוטומטית, והשנייה ישיבה חיצונית עם כל גורמי הסיוע – מד”א, צה”ל, כיבוי אש וארגוני מתנדבים, כדי לוודא את חלוקת האחריות בשעת רעידת אדמה.”

האם המבנים בגולן ערוכים לקדם אירועים בסדר גודל כזה?

“באופן יחסי ולעומת שאר האזורים, הבנייה כאן היא בסיכון נמוך, בהיותה בנייה ביטחונית כפי שנבנה בעבר בגולן. המבנים שהוקמו משנות התשעים ואילך הינם בתקן מחמיר ועם ממ”ד – חדר ביטחון, שאף מחזק את הבית.

“הבנייה החד קומתית האופיינית ליישובי המועצה האזורית, גם היא מוסיפה מאוד לעמידות מפני הנזק. בתי הספר ומוסדות הציבור כאן נבנו בתקן מחמיר, ואמורים לעמוד ברעידת אדמה.

יש לציין כי כל מוסדות החינוך בגולן, כולל בתי ילדים, תרגלו התגוננות בפני רעידת אדמה.

“אפשר לסכם ולאמר, כי המועצה האזורית גולן ערוכה ומוכנה, כולל צוות ייחודי מחילוץ מהריסות”.

איציק פרשה, קצין הביטחון במועצה המקומית קצרין, מוסר כי ההערכות בתחום זה היא אזורית, משמע המועצה המקומית קצרין פועלת בשיתוף פעולה מלא עם המועצה האזורית וכל גורמי הביטחון. לכן, בישיבת התיאום כחלק מההערכות הכוללת, שהתקיימה לאחרונה בגולן, הוא השתתף כנציג המועצה המקומית קצרין.

במקביל, מוסיף פרשה כי בכל מוסדות החינוך בקצרין בוצעו תרגילים לרעידת אדמה. לפני כשלושה חודשים ביצעו כ-30 מתנדבים מצוות חוסן יישובי בקצרין הכשרה לחילוץ קל מהריסות והוסמכו בידי פיקוד העורף כמוסמכים לחילוץ קל מהריסות.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?