השבוע החל לפעול בקצרין מוקד החירום הרפואי

לא בכל יום יוצא לך לכתוב היסטוריה. ההתרגשות אכן אמתית: השבוע החל לפעול בקצרין מוקד החירום הרפואי של זוכת המכרז, חברת “ביקורופא”. רופא עד חצות, אחות עד הבוקר, תורנות כל השבת ורנטגן, יא-ראבי, רנטגן


 

“תקשיבי: יצא לי להקים לא מוקד אחד ולא שניים ורמת ההתלהבות שאני מקבל כאן מהאנשים, המועצה וגם מראש המועצה, ממנכ”לית המועצה – מדהימה אותי. מדהים יותר, שזה נראה לכם כמו נס”, אומר רן נחמיאס, סמנכ”ל תפעול חברת “ביקורופא”.

בתחילת השבוע, בסיור עם נחמיאס במרחביו של המוקד הרפואי שהוקם במכלול “לב קצרין”; בין מתקיני הציוד והמנקים, מהנדסים ומתקיני מערכות מחשוב ואלקטרוניקה, אני ממלמלת משפטים שמתחילים ומסתיימים במילה משיח.

הסמנכ”ל תוהה לפשר הקושי הקולקטיבי להאמין שמוקד החירום באמת נפתח אצלנו, הרגילים להשתמש בתפילות, כאשר חום התינוק הוא מעל 40 מעלות בצל ובדרך לבית החולים הלכו הברקסים.

כן, נא לרשום לעצמנו את התאריך – 1 במרץ 2017, ג’ באדר תשע”ז. זה היום בו נוסיף גם את הייאוש הזה לפרקי המיתולוגיה הגולנית וממנו והלאה, מותר לקבל התקפי לב וצירי לידה בכל שעות היממה.

שלא לדבר על חיילי צה”ל, שנשלחו בשבתות עד מיון החיילים הצפוני הקרוב – בית חולים 10 בחיפה.

שתחזינה עינינו: מוקד החירום הצפוני ביותר של חברת “ביקורופא” נפתח בקצרין ולא בשביל פצועים סוריים.

ביום רביעי השבוע, בשעה שבע בערב, התכנס צוות המוקד בקצרין להשקת המקום והרמת כוסית לחיים ודלתות הכניסה הכבדות נפתחו לראשונה לכול – תושבים, מטיילים, תיירים וחיילי צה”ל, לפחות לחמש השנים הבאות ברציפות, ככתוב במכרז ההפעלה בו זכתה חברת “ביקורופא”.

הפתיחה הרשמית תתקיים ב-14 לחודש מרץ, במעמד שר הבריאות יעקב ליצמן, ראשי המועצות גולן וקצרין, נציגי צה”ל וקופות החולים; עד אז, המקום כבר יפעל כשבועיים, בתוך המרחבים הגדולים והמאירים של מקלט מד”א לשעבר, שעבר שיפוץ עמוק, פונק בעיצוב חדשני, שילוט ואבזור בנימה פרחונית צוחקת, מסכי ענק מעידים על מערכות תקשורת חדשניות, איזה יופי!

המגיעים פוגשים עם כניסה את שעות הפעילות והאינטרקום, אותו תפתח אחות הלילה לפי קריאה. על פי המסוכם, המקום פועל בימי חול החל מ-19:00 עד 07:00 בבוקר. בימי שישי וערבי חג: החל מהשעה 14:00 ועד 07:00 ביום ראשון.

קהל היעד הם תושבים, מטיילים, תיירים וגם חיילי צה”ל, שירות שלא קיים בשום מוקד אחר במדינה, על פי הסדר שעות שנקבע עם שלטונות צה”ל.

הכניסה אל המוקד מתנהלת בסיוע מכונת מספרים, הרשמה אצל המזכירה, שמפנה אל התור לחדר האחות ובו שתי מיטות, כונניות ומכשור לטיפולים ובדיקות. זו מבצעת מדדים כמו לחץ דם, דופק, חום ואחרים; במידת הצורך, עורכים כאן גם עירויים, אינהלציות, תפירות והדבקות.

שני חדרי רופאים רחבי ידיים מצפים למטופל להמשך בדיקה ומתן הוראות טיפול בחדר האחיות ולאחר מכן – לקבלת מכתבי שחרור ומרשמים לתרופות.

ואז, בהמשך המסדרון… החדר שאליו פיללנו – חדר הרנטגן. ריק.

נוכח האכזבה, ממהר נחמיאס להבהיר, שהציוד כרגע בדרך, יגיע לארץ בימים הקרובים, יזכה לאישור משרד הבריאות, יותקן ואמור ויפעל מה-14 למרץ, כל ערב.

ממשיכים לצעוד במקום המרווח, שמשמש גם מקלט לפי כל תקן ונהנים לראות שיש כאן גם מחסן, שירותים, שירותי נכים וחדר צוות.

 חדר מיון קדמי

בתום הסיור, שמתנגש עם סיור המי-יודע-כמה של צוות ההנדסה של המועצה המקומית קצרין, אנחנו יושבים על כיסאות הממתינים במבואה של המרכז, עדיין ארוזים בפלסטיק.

סמנכ”ל התפעול הארצי של “ביקורופא” מתמודד היטב עם הנימה החשדנית של שאלותיי, אולי זו הסיבה שהוא מפגיש אותי קודם כול עם חיוכו הנעים של מנהל המרפאה.

נחמיאס: “תכירי את סעיד סאלח, מנהל המרפאה, פאראמדיק מפקיעין, שסיים לפני שנה וחצי שירות בצה”ל, אותו עשה במשך שלוש שנים בבית חולים השדה הישראלי לפצועים מסוריה. סאלח יהיה כאן כמעט כל יום וינהל את כל מה שקשור באדמיניסטרציה ופעילות המוקד.

“אנשי סגל נוספים כאן הם המנהל הרפואי של המקום, ד”ר ישי שחור, רופא ילדים ורופא בכיר במיון ילדים ברמב”ם. הוא ייתן כאן גם משמרות ויבצע את כל הניהול הרפואי – גיוס הרופאים, לוחות הזמנים שלהם, הבקרה הרפואית עליהם, ייעוץ רפואי טלפוני וקיום ישיבות. כמו כל המנהלים הרפואיים האזוריים, גם הוא כפוף למנהל הרפואי של החברה, ד”ר אילן גור”.

מי עוד בצוות במקום?

“אנחנו מאיישים את המקום לפי המכרז שיצא על ידי המועצות. המכרז מגדיר חמש שעות רופא, שנמצא בהתמחות רפואית או לפניה, עם טכנאי רנטגן, אחות ומזכירה רפואית, מ-19:00 ועד חצות.

בין 24:00 ל-07:00 בבוקר, מאיישת את המקום אחות, אשר מצוידת בפרוטוקול רפואי, המורה לה מה היא אמורה לעשות עם כל מקרה כאשר היא לבדה, במה היא מטפלת, במה עליה להתייעץ עם כונן ובאיזה מקרה היא מפנה למיון.

“בסוף השבוע, המוקד פועל באותה מתכונת: חמש שעות של רופא, טכנאי, מזכירה ואחות ולאחר מכן, האחות נשארת לבדה; החל מחמש וחצי אחר הצהריים של שבת ועד חצות – שוב יהיה כאן כל הצוות.

“השירות לחיילים ניתן על ידי רופא, בשעות שהוגדרו על ידי צה”ל ומפורטות בשלט הכניסה למקום”.

מה סוג הבדיקות שמתבצעות כאן?

“המוקד הוא מעין חדר מיון קטן – מיון קדמי. ניתן כאן כל מה שמוכר לך מבחינת צילום רנטגן, אינהלציות, עירויים, סדי גבס, תפירות, ספירת דם, שתן, אק”ג, שאת הפיענוח שלו מקבלים און-ליין מחברה חיצונית. מתבצעות כאן כל הבדיקות שנותן מקום כזה ואפילו יותר”.

האוכלוסיות הכבדות כאן ילדים וזקנים – מה ניתן בתחומים שלהם?

“מבחינת ילדים, היתרון כאן הוא שהמנהל הרפואי של המוקד וגם המנהל הרפואי שלו – שניהם רופאי ילדים. הם יכולים לתת ייעוץ רפואי בכל מה שקשור לילדים, אוכלוסייה שהרופאים טיפה חוששים ממנה. בכל מקרה של ילד, שהוא מעט מורכב, הרופאים במקום תמיד יתייעצו עם רופא ילדים בכיר”.

כשאמרת שיש כאן שני רופאים, מתי זה קורה בפועל?

“אלה תקנים שיפעלו לאחר שנלמד את ההתפלגות של המבקרים כאן, נראה מתי מגיעים יותר ופחות, יש לנו ניסיון בזה, הרי יש לנו 30 מרפאות בכל הארץ. אנחנו מניחים שיהיו שני רופאים במוצאי שבת, שכן אז מגיעים יותר חיילים. אנחנו נהיה ערוכים לכך, אפילו הקמנו חדר צוות שניתן להמיר אותו לחדר רופא שלישי, אם יהיה עומס שלא ציפינו לו”.

אחד המפגעים הגדולים כאן הן הכשות של נחשים, למי הציבור פונה – אליכם, מד”א, מיון, אולי תחזיקו כאן בכלל סרום?

“או קיי… טוב שציינת זאת, אדבר עם המנהל הרפואי ואבקש ממנו שיוציא פרוטוקולים כיצד להתנהג”.

רנטגן – היינו כחולמים

מה מבחינת תרופות?

‫נחמיאס: “אנחנו נותנים מרשמים ובלילה, מנה ראשונה, על מנת שיעברו את הלילה עם כדור או שניים, עד שייפתח בית המרקחת”.

רגע, הרי בגולן אין בתי מרקחת כוננים, אז מה עשינו? לקבל מרשם בקצרין ולנסוע לטבריה לבית מרקחת כונן? איפה ההיגיון?

“דיברתי על זה עם בית המרקחת ‘גולן פארם’ בקצרין והצעתי לו לפנות למועצה בנושא. עכשיו, כשיש מוקד רפואי ויש כאן שירותי רפואה דחופה, אולי כדאי לו להאריך את שעות הפעילות לפחות עד עשר בלילה ואולי כן לפתוח בשישי- שבת.

“גם אתם, התושבים, צריכים לפנות למועצה ולראות איך אפשר לרתום את בעלי בית המרקחת לזה. גם אנחנו נפנה למועצה, כדי שיהיה כאן גם בית מרקחת תורן”.

כמה עולה השירות במוקד?

“עלות השתתפות עצמית, לפי מה שהקופה המבטחת דורשת, בין 42-86 ש”ח לביקור, תלוי בקופה, או בתעריפי חברות הביטוח. ההשתתפות העצמית של התיירים גבוהה יותר. חיילים כמובן לא משלמים”.

מי מממן לנו את התענוג הזה?

“השותפים שהוציאו את מכרז ההפעלה הם המועצות – גולן וקצרין, משרד הבריאות וקופות החולים. כדאי להוסיף ששר הבריאות, ליצמן, סימן מספר מוקדים בארץ, כחלק מהתכנית שלו להנגשת שירותי הרפואה לפריפריה והקמת מוקדים לרפואה דחופה בפריפריה. העלות החודשית השוטפת של המוקד מתחלקת שווה בין שלושה גופים: המועצה, משרד הבריאות וקופות החולים”.

הצוות שמשפץ נראה מסור כל כך, במי מדובר?

“הקבלן המשפץ שזכה במכרז הוא עלי אלקיש. אנחנו מאוד מרוצים ממנו, הוא עושה עבודה טובה כמו שאפשר לראות. צריך להזכיר כי מנחם אריה, מהנדס המועצה, מאוד מעורב במה שקורה כאן”.

נסיים את הכתבה בהרחבה על שירותי הרנטגן במוקד?

“כאמור, הצוות כולל גם טכנאי, שמבצע את הצילום, שולח אותו לפיענוח לרופא כונן מרוחק – טראומאטולוג, אשר שולח את האבחון ‘און-ליין’ לרופא שיושב כאן וממשיך לפעול לפי הנחיותיו. הוא יכול למשל להתקין כאן סד גבס ולמחרת יגיע החולה להמשך טיפול אצל רופא קופת החולים”.

חיכינו לרנטגן כל כך הרבה שנים, ועכשיו הוא יפעל רק במתכונת חירום?

“מכון הרנטגן יופעל בערב ואם יהיה צורך, גם במשך היום, אך קופות החולים צריכות לפנות ולבקש זאת מאתנו. כעיקרון, זה פתרון קל, כי הכל נמצא כאן, צריך רק לסגור תנאים עם הקופות.

“אבל קודם כול – שיותקן החדר ואז אני מניח שתהיה דרישה כזאת. ההתייחסות שלנו לזה היא חיובית, בהחלט”.

“שחלום איני חולם ודמיון איני הוזה, שאמת המחזה, שראיתי במו עיניי…”, (ש. שלום, מתוך “שהחיינו”)

דניאלה שאול

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?