האם נמצאה העיר האבודה?

התגלה רמז חדש לקיומה של העיר האבודה יוליאס, עירם של שלושת שליחיו של ישו. התגלית נחשפה בחפירות באתר בית הבק, הנמצא בשמורת הטבע “הבטיחה”, ליד גשר אריק


עם סיום עונת החפירות השנייה באתר בית הבק (אל עראג’), שנמצא ליד גשר אריק, בשפך הירדן לכנרת, בשמורת הטבע “בטיחה”, התגלו מספר רמזים חשובים, המחזקים את זיהויו של האתר כמקומה של העיר הרומית האבודה יוליאס, עירם של שלושת שליחי ישו הנוצרי. בעונת החפירות הנוכחית, התגלתה שכבה מהתקופה הרומית ובה חרסים ומטבעות מהמאות הראשונה עד השלישית לספירה. החפירה נעשתה על ידי מכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית, בניהולו של ד”ר מרדכי אביעם, ופרופ’ סטיב נוטלי, המנהל האקדמי של החפירה, מהקולג’ הנוצרי “נאיאק”, בניו יורק.

השכבה מהתקופה הרומית נמצאה בעומק של שני מטר מתחת לשכבה מהתקופה הביזנטית.

הארכיאולוג ד”ר מרדכי אביעם, ממכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית, במכללה האקדמית כנרת: “לא רק ששכבה כזו לא הייתה מוכרת באתר, אלא שחוקרים טענו כי האתר התקיים רק בתקופה הביזנטית ולכן הוא לא יכול להיות מועמד לזיהוייה של בקעת בית ציידא/יוליאס ההיסטורית. ההפתעה העיקרית שלנו הייתה, שבתחתית החפירה – בשטח מצומצם בשלב זה, התגלה קיר מבנה ולידו רצפת פסיפס וממצאים המאפיינים בית מרחץ. בית מרחץ בתקופה הרומית איננו מבנה נפוץ בכפרים ועל כן, יש בכך רמז חשוב לאפשרות, כי מתחת לפני השטח משתרעים שרידיה של העיר האבודה יוליאס, עירם של שלושת שליחי ישו, אשר לא זוהתה עד היום. מדובר בגילוי שיעורר עניין רב בקרב חוקרי הנצרות הקדומה, ההיסטוריונים של הברית החדשה וחוקרי ארץ ישראל, בכלל והגליל היהודי בימי הבית השני, בפרט.

ד”ר מרדכי אביעם: “אחד הממצאים היפים מהשכבה הזו הוא מטבע כסף, דינר, מימי הקיסר נירון, מהשנה 65-66 לספירה. ממש באותם ימים, בסוף שנת 66 לספירה, הגיע לגליל יוסף בן מתתיהו, שניהל קרב כנגד חיילים רומיים מצבאו של המלך אגריפס השני, בסמוך לבית ציידא”

“אחד הממצאים היפים מהשכבה הזו הוא מטבע כסף, דינר, מימי הקיסר נירון, מהשנה 65-66 לספירה. ממש באותם ימים, בסוף שנת 66 לספירה, הגיע לגליל יוסף בן מתתיהו, שניהל קרב כנגד חיילים רומיים מצבאו של המלך אגריפס השני, בסמוך לבית ציידא. בביצות שסביב העיר, מעד סוסו והוא נפצע. לדבריו, הוא הובל לכפר נחום הסמוכה, אל הרופא לטיפול”.

אודות בית ציידא/יוליאס

בראשית המאה הראשונה לספירה, מספר ההיסטוריון היהודי יוסף בן מתתיהו, ייסד המלך היהודי הורדוס פיליפוס, בנו של הורדוס הגדול, עיר חדשה במקום (או ליד) הכפר היהודי בית ציידא, וכך הוא אומר: “ופיליפוס… העניק לבית ציידא, כפר על יד ים גינוסר, מעמד של עיר בגלל המון תושביה ושאר חילה, וקרא לה יוליאס בשם יוליה בת הקיסר”, (“קדמוניות היהודים”, ספר 18:2).

היישוב בית ציידא נזכר בכמה מספרי הברית החדשה כמקום מושבם של לפחות שלושה משליחיו החשובים של ישו: פטרוס – בכיר השליחים, אנדראס ופיליפוס. מתוך חשיבות המקום לעולם הנוצרי, עסקו חוקרים רבים בזיהוי מקומו של היישוב. בארבעים השנים שעברו, בעקבות חפירות ארכיאולוגיות נרחבות וממושכות, הוצע לזהות את בית ציידא בתל שנמצא בפארק הירדן. בתל, נחשפו שני בתים מהמאות השנייה לפנה”ס ומהמאה הראשונה לספירה, אך לא היו כלל עדויות ליישוב גדול שיתאים ליוליאס וחידת זיהויו של האתר נותרה בעינה. זאת, למרות שהשלט על הכביש מפנה לאתר התיירות “בית ציידא” ובמקום הוכשרו שבילים ושלטים לצליינים…

תמונות אתר החפירות. צילום: זקרי וונג

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?