דרך ישובי הגולן: מרום גולן – ממרום גילם

מרום גולן הוא הוותיק ביישובי הגולן, וללא ספק ניתן ללמוד המון מהתנהלותו בתחומי הקהילה וההרחבה. איילת הדר, מנהלת הקהילה במרום גולן, מספרת בראיון חגיגי איך ניתן לפעול ביחד לקידום וצמיחה בתרבות, חינוך ותהליכים אסטרטגיים


 היישוב הוותיק בגולן ציין לאחרונה 48 שנים, ואין מתאים ממנו לככב במדור היישובים של גיליון ראש השנה. מנהלת הקהילה במרום גולן, איילת הדר שעד לפני מספר חודשים ניהלה את ספריות הגולן, מספרת בראיון חגיגי איך ממשיכים להתקדם ולהתפתח בקיבוץ שיציין בקרוב את שנת היובל.

“הזיכרון הראשון שלי ממרום גולן הוא ציפקה הראל,” נזכרת איילת, “שניהלה ביד מקצועית ובוטחת את שכונת האלונים – ההרחבה. לפני שש שנים, הגענו אל ציפקה שקיבלה אותנו בחיוך ענק ובזרועות פתוחות. עמדנו יחד על כביש המערכת המשקיף אל השכונה בשלב א’ והוקסמנו מהשילוב והאיזון העדין של הבתים המשולבים בתוך יער האלונים, שנותר במלא הדרו. אהבנו את ההתחשבות בטבע, התרשמנו מיופיו וטיפוחו של היישוב ומקבלת הפנים החמה.”

אלו שינויים מרכזיים עבר הקיבוץ בשנים האחרונות?

“מרום גולן, היישוב הוותיק ביישובי הגולן, חגג בקיץ זה 48 שנה ועוד שנתיים יגיעו חגיגות היובל. בשנים האחרונות עברו על היישוב שינויים דמוגרפיים גדולים שהשפיעו לטובה על כל דפוסי החיים ביישוב. בשתים עשרה השנים האחרונות, הקיבוץ קלט משפחות רבות לחיקו והכפיל את מספרו. כיום היישוב מונה כ-700 תושבים והאוכלוסייה מגוונת. בתי הילדים הומים מתינוקות, מערכת החינוך הבלתי פורמאלית מונה כ-170 ילדים מכיתות א’-י”ב, המערכת תוססת ופעילה. יש לנו צעירים רבים שחוזרים מהצבא למשק ומשתלבים בענפים השונים. בשנים האחרונות, ישנה תופעה חיובית של בנים חוזרים – משפחות צעירות של בני הקיבוץ שנישאו וחיו בעיר הגדולה במשך מספר שנים, ועכשיו מגיעות בחזרה הביתה. הקהילה גדלה, הקליטה הייתה בשיאה וצמחנו להיות יישוב מוביל, המהווה דוגמא ומופת ליישובים רבים. עם קבלת ההחלטה על הקליטה, ותיקי הקיבוץ השכילו לקבל את המשפחות להרחבה בחיבוק חם ובנפש חפצה. אם היו מחלוקות, הם לובנו באופן מכובד ומכבד והיה מקום לכל אחד להביע את דעתו. במשך השנים, הגבולות בין ההרחבה לקיבוץ היטשטשו. כיום, כמעט ואי אפשר להבדיל מי מההרחבה ומי מהקיבוץ. אנו פועלים ביחד, כיד אחת, לטובת קידום וצמיחה מכל הבחינות: תרבות, חינוך ותהליכים אסטרטגיים. המעורבות של התושבים, רוח ההתנדבות והעזרה ההדדית, מורגשים בכל פינה ואנו גאים מאוד על הישגים אלו.”

כיצד מתנהלות המערכות הקהילתיות במרום גולן?

“המערכת המנהלתית-קהילתית של מרום גולן מתנהלת לרוב בעבודת צוות. שיתוף הפעולה בין מזכיר הקיבוץ – דורון לביני, כמנהלת הקהילה ושלומית – רכזת פרט וקהילה, השותפה לתהליכים הקהילתיים-חברתיים ומלווה את התושבים, יוצר שילוב של מענה שירותי כמעט בכל תחום. צוות המזכירות כולל גם את מרכזות החינוך ומזכירה טכנית. יש לנו ועד הנהלת האגודה השיתופית וועד הנהלת האגודה החקלאית השיתופית. ישנה מערכת חינוך לגיל הרך ומערכת ‘בלתי פורמאלי’. אלה שתי מערכות עם משאב אנושי גדול, שנוצרו מתוך תפיסה חינוכית רחבה ומערכתית. שתי המערכות פועלות במשך כל ימי השנה, למעט ימים בודדים. בין הצוותים החינוכיים מתקיים דיאלוג מתמשך הקשור בילדים, בהורים ובקהילה. אנו דוגלים בשיתוף, בהסברה ובכבוד הדדי ומשתדלים לטפל בסוגיות החינוך, על כל המשתמע מכך, בהקשבה וסובלנות. בתחום התרבות, אנו מקיימים אירועים משותפים בשמחה. ביחד, אנו מפיקים אירועי תרבות מרגשים ויצירתיים. ועדת התרבות שלנו מסורה לתפקידה ופועלת רבות לטובת חיבור הקהילה למסורות הקיימות וליצירת אירועים מקוריים. רוח ההתנדבות והיצירה מפעמת בתושבים והם תורמים מכישרונם ומיכולותיהם לחיזוק הקשר החברתי והתרבותי.”

אילו אתגרים מעסיקים אותך בימים אלו?

“אחד האתגרים המרכזיים העומדים לפני בשנים הקרובות הוא המשך פיתוח מערכת תרבות ותמיכה בוותיקים. אנו שוקדים על בניית מועדון ל’גיל השלישי’ בצפון הגולן, שיהווה מקום מפגש חם ומעניין לתושבים היוצאים ממעגל העבודה: אנשים חרוצים, בעלי תבונה וניסיון, שעדיין כוחם במותנם. כל אלה, יכולים לבא לידי ביטוי בסיוע בבתי הספר והגנים, בהקמת יוזמות עסקיות קטנות, בתרבות ובעצם, בכל דבר בקהילה. כל זאת נעשה בשיתוף פעולה מצוין עם מנהלת מחלקת הוותיקים ועם בעלי התפקידים המובילים במועצה האזורית גולן. אתגר נוסף הוא חיזוק הקשר של צעירי היישוב (מגיל צבא והלאה) לקיבוץ. אנו פועלים בכיוון זה בקשר עם הצעירים, בהכוונה, בהקשבה להלכי הרוח והרצונות, על ידי שיחות שאנו מקיימים עימם מפעם לפעם. השיחות מתמקדות בפתיחת סדנאות לניהול כלכלי ביתי נכון, סיוע בנושאים תעסוקתיים ועוד. השאיפה היא שהחבר’ה הצעירים שלנו, יתפסו עמדות בוועדות ביישוב כמו וועדת תכנון ובניה, וועדת תרבות, וועד הנהלה, חינוך, ביטחון ושיובילו מהלכים לקידום והעצמת היישוב.”

חוץ מהגיל השלישי והמשפחות הצעירות, גם הנוער והילדים לא נשארים מקופחים וזוכים למרב תשומת הלב ביישוב: “בחינוך הבלתי פורמאלי אנו מעסיקים שני מדבי”ם, שתי מדליקו”ת במשרות מלאות ורכזת חינוך. כמו כן, יש לנו ‘פורום חינוך’ פעיל ואכפתי שתורם רבות לקידום המערכת ו’פרלמנט הנוער’. בשנה הקרבה, הבאה עלינו לטובה, נרחיב את הפעילות: מועדונים פתוחים במשך כל השבוע ופעילויות ערכיות ומגוונות, חיזוק תנועת הנוער, חיזוק המנהיגות ומעורבות גדולה יותר בקהילה ובגולן בכלל. הילדים המתחנכים במערכת זו הינם חלק בלתי נפרד מהקהילה ולכן שאיפתנו היא להמשיך לקרב ולחבר את בני הנוער לכל דבר שקורה בקיבוץ ולקחת אחריות. למשל, שתהיה נציגות של בני הנוער בוועדת התרבות אמירתם חשובה. בגיל הרך, האתגר העומד לפנינו הוא לדאוג להמשך פתיחתם של עוד גנים ולהבטיח שנמשיך להוביל מערכת חינוך ערכית, איכותית ושמירה על הצביון החינוכי- הקיבוצי המיוחד.”

לאילו כיוונים את צופה שהקיבוץ יתפתח בשנים הקרובות?

“לגבי ההמשך והתפתחות היישוב בשנים הבאות, אני צופה שהיישוב ימשיך לגדול ולצמוח, עוד ועוד אנשים ייכנסו למעגל העשייה בתחומים השונים, תמשיך להיות מעורבות טובה וחיובית שתרחיב את מעגלי ההשתתפות והשותפות. אני שואפת שיוקמו מבני ציבור כמו מועדון יישובי גדול שיוכל להכיל את הקהילה המתפתחת, שיפוץ מועדון הנוער והקמת בית חם לוותיקים. אנשי מרום גולן הם אנשים שבליבם אהבה ומבינים מהי קהילתיות, רוח חברית ועזרה הדדית. שתהיה לכולם שנה מבורכת ופורייה!

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?