“אשרי העם יודעי תרועה”

קול השופר הוא השפה שבה הנשמה מדברת עם בוראה. זהו קוד מוצפן ופנימי, בינינו לבין הקב”ה, לשון שהשטן אינו מבין ומכיר ולכן אינו יכול לקטרג


הרב יוסף לוי , קצרין

“היום הרת עולם…” – ראש השנה אינו כשאר החגים שיש להם קשר לאירוע מסוים בתולדות עם ישראל, כדוגמת פסח, חג שבו יצאנו ממצרים, או חג השבועות, שבו קיבלנו את התורה. ראש השנה הוא יום הולדתו של האדם הראשון. האדם אינו סתם עוד יצור החי בעולם היצירה. האדם הוא יצירה מיוחדת, הוא תכלית הבריאה.

מצוות היום בראש השנה היא לשמוע קול שופר. בשופר טמון סוד נשמתו של האדם. בראש השנה, הקב”ה נפח באדם נשמת חיים והפך אותו מבובת עפר ליצור חי, מדבר, אדם. בראש השנה, אנחנו, באותה נשימה, נושפים בשופר ועושים אותו אדון-מלך. נשיפה זו מיוחדת לאדם ולבוראו. על ידי הנשיפה מתקיים דו-שיח בין הקב”ה ועם ישראל, בין המנשים והמונשם. שפה מיוחדת שרק הנשמה מסוגלת לפרשה.

בשכל האנושי, קשה לנו להבין את שפת השופר ואת הניואנסים הדקים והעמוקים שמחיים את הנשמה על ידי קול זה. משל למה הדבר דומה: לחייל שסיים משמרת והוא הולך לאוהל החיילים, כדי להעיר את הבא בתור. כשהוא קורא “משה”, רק משה מתעורר וכי האם רק משה שמע את הקול? כן! כל השאר שמעו קול שלא נגע בנשמתם ולכן לא התעוררו. רק נשמתו של משה, שקשורה לשמו, שמעה והיא מעוררת אותו.

במעמד הר סיני, כאשר הקב”ה רוצה להעביר לנו מסר עמוק ונצחי, שיהיה טבוע בנו, הוא עושה זאת על ידי קול השופר: “וקול השופר הולך וחזק מאוד משה ידבר והאלוקים יעננו בקול” – בקול שופר. בקול השופר הזה, נפתחו ליבותיהם של ישראל

 

זו הסיבה שהרמב”ם אומר שתקיעת שופר גזרת הכתוב היא, כלומר, זו מצווה שמעל להבנתנו. אך יש רמז למצווה בפסוק “עורו ישנים מתרדמתכם”. כלומר, האדם, בשומעו את קול השופר, נשמתו מתעוררת, מזכירה לו את היותו צלם אלוקים, מזכירה לו את ייעודו בעולם. כשם שבזמן מלחמה, מושמעת ברדיו סיסמה ורק חייל שקשור לסיסמה יודע מה המשמעות שלה והיא מניעה אותו לפעולה.

קול השופר הוא שפת הנשמה. על כן, דוד המלך, בסיימו את ספר תהילים כשנגמרות המילים והזמירות, הוא חותם: “הללו את ה’ בקול שופר… כל הנשמה תהלל י-ה הללוי-ה”.

השכל לא מבין שפה זו, אבל בנשמתנו טבועה ההבנה והשייכות לקול השופר ועל כן נאמר עלינו: “אשרי העם יודעי תרועה” – יש לנו ידיעה פנימית מה משמעותו של צליל זה.

במעמד הר סיני, כאשר הקב”ה רוצה להעביר לנו מסר עמוק ונצחי, שיהיה טבוע בנו, הוא עושה זאת על ידי קול השופר: “וקול השופר הולך וחזק מאוד משה ידבר והאלוקים יעננו בקול” – בקול שופר. בקול השופר הזה, נפתחו ליבותיהם של ישראל ואמרו כולם “נעשה ונשמע”. בקול השופר, הקב”ה נטע בנו שוב את הרוח האלוקית מגן עדן – “וחיי עולם נטע בתוכנו”.

בכל שמיעה של קול השופר, הקב”ה מטעין אותנו שוב בחיות הראשונית של האדם הראשון . זו הסיבה שהשטן מתבלבל ולא יכול לקטרג עלינו. וכי לשטן יש בעיה ללמוד את הקולות של תשר”ת תש”ת תר”ת ? אלא השטן יודע את שפת הדיבור, אך אינו קורא מחשבות. הוא אינו בוחן כליות ולב, אינו יודע את שפת הנשמה, את שפת השופר, את התעוררות הלב, את תשובת הלב.

אשרינו שיש לנו קוד מוצפן בינינו לבין בוראנו, שבו אנחנו שבים אליו, אל עצמינו. בערוץ זה, אנחנו שבים אליו בעבותות של אהבה: “הביאני המלך חדריו…”. אנו שבים אל הנקודה הראשונית, אנו נזכרים שאנו מונשמים על ידי האלוקים. יש בנו צלם אלוקים וזה מחייב אותנו. ראש השנה הוא יום הזיכרון, למה? להזכיר לנו שאנו נזר הבריאה, חלק אלו-ה ממעל.

שנה טובה ומבורכת.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?