ארכיון הגולן עובר למשכנו החדש

בימים אלה נערך ארכיון הגולן שהיה פזור שנים רבות בכל רחבי קצרין במשכנו החדש בקומת הקרקע של המכון לחקר הגולן, בין בתי הספר ‘גמלא’ ו’נופי גולן’, מרכז פסג”ה ומכללת ‘אוהלו’. בארכיון אולם תצוגה וכנסים, מגנזה, וספרייה שתעמוד לרשות הקהל הרחב


 

טיפין טיפין, נצבר גם לנו עבר.

ארבעים ושש שנים בגולן רשמו כבר כל כך הרבה היסטוריה, עד שכל קומת הקרקע בהיכלו החדש של המכון לחקר הגולן מוקדשת לגוף שמכנס אותה – ארכיון הגולן.

שנים רבות היה הארכיון פזור בכל רחבי קצרין, כל מלה שנכתבה על הגולן ובתוכו נאספה במיכלי קרטון שפוזרו בדירות ובמבני תעשיה. היום הגיעו מאות המיכלים אל משכן הקבע שלהם, עדיין מחכים להצבתם, אך עכשיו לפחות אפשר לנשום לרווחה ולומר שהגיעו אל המנוחה ואל הנחלה.

טובה מנדל, (מרום גולן) מנהלת הארכיון, סובבת בהיכל החדש המשתרע על פני כ-500 מ”ר במעין אנחת רווחה. לאחר שנים רבות זוכה סוף סוף העבר שנכתב במו ידינו לאכסניה תקנית, ממוזגת, “ממש לפי הספר – כיצד לבנות ארכיון”, היא אומרת בחיוך.

“המטרה היא שהארכיון ישכון בתוך סוג של קריית חינוך” אומרת מנדל, “בין מוסדות חינוך כמו בתי הספר ‘גמלא’ ו’נופי גולן’, מרכז פסג”ה, מכללת ‘אוהלו’ וספרייתה. מיקום כזה מאפשר גישה נוחה לתלמידים וסטודנטים להגיע לארכיון ולהשתמש באוצרות הספונים בו, המכילים כל מה שקשור לגולן, ליישובים, לרשויות ולמחקר שמתבצע כאן ובכל תחום.

“קומת הקרקע של המכון, שבתוכה מתרווח הארכיון, חולקה לאגפים, כאשר בפתחה אולם תצוגה וכנסים. באולם זה ייערכו מפגשים בנושאים מתוך הארכיון ויועמדו תצוגות מתחלפות של חומרים שנאצרו כאן. לצד אולם התצוגה, מתנוססת מפה מפורטת של הגולן שמתנשאת אל קומתו העליונה של המשכן, לגובה של למעלה מחמשה מטרים, מעשה ידיו של חגי לוטן, תושב קצרין.

“אולמו המרכזי של הארכיון הינו ספרייה, המשמשת אף כחדר קריאה ועבודה לקהל הרחב ומכילה את כל הספרות שעוסקת בגולן; כולל מחקרים בכל התחומים, שבוצעו במסגרת המכון לחקר הגולן ומוסדות מחקר אחרים.

לרשות המבקרים והחוקרים יוצבו באולם זה עמדות מחשב ועבודה, תינתן אפשרות לסרוק את החומר, לקבלו כמדיה דיגיטלית והכל בשירות ללא תשלום.

הספרייה שקיימת היום כבר עשירה במידע, הודות לכך שנצבר כבר מאז 1967 וכולל חומרים ותכניות שאספו הרשויות בגולן בשקידה והעבירו אלינו.

“בתוך הספרייה תיקי מידע רבים בכל נושאי הגולן, כולל אוסף גדול מאוד של קטעי עיתונות, רדיו וטלוויזיה, שמגיעים אלינו מידי יום ביומו ובתוך כחודש יהיו בפורמט דיגיטלי.

“אנחנו מתכוונים להשלים את האוסף ולהגיע לכל מחקר ולכל חומר כתוב על הגולן, שנמצא במאגר הביבליוגרפי של אוניברסיטת חיפה.

“אולמות נוספים משמשים לגניזה לצמיתות ומצוידים בארונות ”קומפקטוסים’, שמאפשרים ניצול מרבי של המרחב.

יש להוסיף, כי המגנזה מנוהלת במקצועיות על-ידי אלי אברמוביץ מכפר חרוב שמסיים השנה את לימודי הארכיונאות.

בכניסתו האחורית של משכן הארכיון חדרי קליטה וחיטוי לכל החומר שמובא לשמירה כאן, לצידו חדר מדיה לאחסון כל הצילומים והחומרים האודיו-ויזואלים, מפות וכרזות שקשורות לאזור. בחדר זה נמצא גם ציוד המאפשר דיגיטציה של שקופיות, דברי דפוס וסרטי וידיאו.

“לבד מכל מה שנאסף ברשויות וביישובים ומגופים כמו ועד יישובי הגולן ומור”ג, מכיל האוסף גם ארכיונים אישיים שהועברו לארכיון, של משפחת פדה, שריג, הגיאולוג דורון מור וכן תיקים אישיים של תושבים פעילים.

בארכיון גם אוסף תצלומים ענק כבר מאז שנת 1967, חלקו הגדול כבר מופיע באתר המכון ואנחנו מאפשרים היום גם העברת חומר סרוק באמצעות הדואר האלקטרוני.

“אני מבקשת מכאן להעביר בקשה אישית לכל מי שאסף מסמכים ופריטים ארכיונים ותוהה אם להשליכם… להעבירם אלינו. מדובר בתצלומים, קטעי מדיה, סרטי 8 מ”מ, וידיאו וקלטות שמע. כל החומר יעבור דיגיטציה ויוחזר לבעליו”.

 

לצוות הארכיון הצטרפה כמתנדבת הילה שפע מקצרין. המעבר למבנה החדש מצריך היערכות ועבודה רבה וזקוק למתנדבים נוספים, שיתקבלו בברכה”, מסיימת מנדל.

כתבות שיכולות לעניין אותך

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?