אמברוסיה מכונסת – הסכנה החדשה של הטבע בגולן

האמברוסיה היא מין פולש, שמשתלט על שטחים רבים בארץ, מתחילת שנות ה-90′. עמיד בפני כריתה ושריפות. מתרבה במהירות, מזיק לחקלאות, לנוי ו-20% מהאוכלוסייה אלרגיים אליו


ניהול טבע בשנות האלפיים אינו דבר פשוט בכלל. האוכלוסייה גדלה מאוד, הצרכים האנושיים גדלו אתה, כבישים ודרכי תחבורה התפתחו וכעת, ניתן להגיע לכל פינה בעולם וגם להביא עמך חזרה מינים שונים ומשונים של בעלי חיים וצמחי בר, בכוונה, או בשוגג. מיני חי או צומח העוברים ממקומם הטבעי למקום חדש ומתפשטים בו במהירות נקראים מינים פולשים. השפעת המינים הפולשים על הטבע העולמי היא הרסנית ותופעה זו הינה הגורם השני בחשיבותו להכחדת מינים בעולם.

רשות הטבע והגנים הקימה צוות מיוחד, שינסה לעמוד בפרץ המינים הפולשים, המאיימים על הטבע הארץישראלי. רבים מכירים את מיני בעלי החיים הפולשים, העופות מיינה הודית ודררה, הנוטרייהמכרסם דרום אמריקני, שהתפשט בנחלי הצפון, עכבר הבית, צוצלות וצבגון אדום אוזן. מינים רבים של צמחים פולשים הגיעו לארץ בדרכים שונות והתאקלמו במדינה החמה והקטנה שלנו. חלקם כבר בני בית, כמו הצבר, שהגיע ממקסיקו, אך יש מינים רבים שאיננו מעוניינים שיטעו שורשים בישראל, פשוט מכיוון שלאחר התפשטותם, לא יהיה מקום עוד למינים המקומיים והאהובים על כולנו.

סוגי הצמחים העמידים הם הסוגים המדאיגים ביותר. צמחים ששורדים כריתה, שריפה וריסוסים הם צמחים שישתלטו ללא שום בעיה על מיני צמחים מקומיים, יתפסו להם את מקורות המים, האוויר, אור השמש ולמעשהאת מקומם בטבע

מינים פולשים כמו אזדרכת, שיטה מכחילה וקיקיון נפוצים אצלנו בגולן. ההשפעה שלהם על הצומח והנוף הנה הרסנית, עד חשש כי בעוד כמה שנים אלו יהיו מיני הצומח היחידים שיצמחו בבתי גידול רבים בצפונה של המדינה, אם יישארו ללא טיפול. המינים הפולשים מגיעים לארצנו באניות, משלוחי תערובת, תיקי מטיילים ודרכים עקלקלות אחרות. זרע אחד שמבסס עצמו באדמה, יתרבה ויפיץ את זרעיו לכל עבר.

סוגי הצמחים העמידים הם הסוגים המדאיגים ביותר. צמחים ששורדים כריתה, שריפה וריסוסים הם צמחים שישתלטו ללא שום בעיה על מיני צמחים מקומיים, יתפסו להם את מקורות המים, האוויר, אור השמש ולמעשהאת מקומם בטבע.

המין הפולש החדש שמאיים על עתיד הצומח של הגולן הנו האמברוסיה. 3 מינים שונים של הסוג הזה, שמקורו בדרום ארצות הברית ומרכז אמריקה, התגלו לאחרונה בגולן על ידי פקחי רשות הטבע והגנים. מיד עם גילוי קיומה של האמברוסיה, הגיעו במהירות כל פקחי הגולן לאזור, יחד עם צוות המינים הפולשים ושני יועצים: דר טוביה יעקובי, יועץ החקלאות של הצוות ודר זאן מארק דופורדרור, היועץ האקולוגי ומומחה עולמי לבעיית המינים הפולשים. ההנחה היא כי כל עוד לא יחוסל כל שריד של הצמח, תשתלט האמברוסיה על הטבע הגולני כולו. החדשות הטובות: המין הפולש התגלה בשלבי ההתפשטות הראשוניים וכבר עכשיו הוא מטופל ומנוטר. החדשות הממשטובות: ברגע שכולנו, כתושבי הגולן, נפתח עיניים למינים שאינם מקומיים, נוכל להציל ביחד את הנוף האהוב שלנו.

האמברוסיה המכונסת התגלתה לראשונה בשנות ה-90′ המוקדמות, באזור שכם והתפשטה במהירות דרך ערוצי הנחלים מערבה לאזור עמק חפר, שם התבססה היטב ועברה לחוף הכרמל, בקעת הירדן וכעת, אצלנו בגולן. לאמברוסיה יש גמישות אקולוגית, ריבוי והפצה מהירים, גם דרך הרוח, צימוח מהיר ומערכת שורשים גדולה, כולל יכולת להתמודד עם תנאי גידול משתנים. הצמח עמיד בפני כריתה, או שריפה. מהזרע, הצמח מתפתח לקנה שורש ואז לאסופת שורשים, שמתפתחת לסבך של אמברוסיה. אין אפשרות לעקור, מכיוון שאסופת השורשים רוחשת מתחת לפני השטח. הזרעים של האמברוסיה קטנים  ודמויי קוצים, והוא מופץ ביעילות תוך היתפסות בפרוותם של בעלי החיים הבאים עימו במגע. מפיץ יעיל נוסף לאמברוסיה הוא האדםכלים חקלאיים וציוד הנדסי הפועלים בשטחים מכוסי אמברוסיה ומועברים לשטחים נקיים ללא ניקויים, העברת אדמה המכילה זרעים או חלקי צמח או הבאת שתילים ממשתלות נגועות בצמח הפיצה את האמברוסיה למאות מוקדים בארץ.

מעבר לאסון האקולוגי, המתבטא בעיקר בפגיעה בבתי גידול לחים, מביאה עמה האמברוסיה בשורה קשה לתושבים. כ-20 אחוז מהאוכלוסייה אלרגיים לצמח, דבר המתבטא בצריבה בעיניים ופגיעה בעור. בנוסף לנזקים שנסקרו פה, היא משתלטת על צדי דרכים, פוגעת בפארקים וגינות ציבוריות וצומחת במהירות בשטחי גדש, מטעים ופרדסים.

מה ניתן לעשות? בעת גילוי צמח החשוד כאמברוסיה בשטח, יש לקרוא לפקחים שעוברים הכשרות תכופות בטיפול הנכון ביותר באותו מין פולש. פקחי רשות הטבע והגנים בגולן וצוות המינים הפולשים של הרשות פועלים מזה שבועיים למיגור האמברוסיה. עזרת הקהילה הגולנית בתצפיות של הצמח תביא ללא ספק להצלחת המבצע ולכך שהטבע הגולני שלנויישאר גולני.

לכל היתקלות במין פולש, או חשש לכזה, מוזמנים לשלוח מייל mh.golan@npa.org.il  ונשלח פקח לשטח.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?