אלינה גור – אוריגמי, אמנות קיפולי הנייר

תערוכה חדשה במתנ”ס חספין: יצירות אוריגמי, אמנות קיפולי הנייר היפנית העתיקה מעשה ידיה של אלינה גור, ילידת אוקראינה, תושבת קצרין. בתערוכה יוצגו כרזות של מעל 40 כרטיסי ברכה לחגים ומועדים שכולם מתבססים על רעיון של קיפולי נייר


 

אלינה גור, ילידת אוקראינה, כבר 23 שנה בארץ ומאז 2003 היא תושבת קצרין. אלינה היא אם לשני בנים, מורה ומעצבת גרפית וכהגדרתה – חייה מתנהלים לפי לוח שנה עברי, חוגגת את חגי ישראל ומציינת את המועדים. כמקובל, היא משתדלת מדי שנה, לקראת החגים והמועדים לברך את קרוביה וחבריה, אבל כמו כולם, לא תמיד זוכרת ומקפידה. כנראה שזו הסיבה שהחליטה להקדיש את התערוכה החדשה שלה למועדי ישראל. התערוכה שנפתחה במוצ”ש האחרון במתנ”ס חספין, מציגה בעיקר קיפולי נייר וכרזות שאלינה יצרה במהלך השנים. לכבוד התערוכה המקורית והמיוחדת שתישאר מוצגת במקום מספר חודשים, אלינה מספרת מה סוד הקסם של קיפולי נייר.

קודם כל, מה המקור של אמנות האוריגמי ומשמעותה?

“מדובר באמנות קיפולי נייר יפנית עתיקה. מקור השם ‘אוריגמי’ בצירוף המילים היפניות “אוֹרִי” – קיפול ו-“קַאמִי” – פיסת נייר. במשך מאות שנים עסקו בו מעטים בלבד והוא היה למעשה חלק מפולחן דתי בתרבויות הסינית והיפנית. בסוף המאה ה- 19 הגיעה אמנות האוריגמי גם לעולם המערבי ומאמצע המאה ה- 20 קיבלה הכרה עולמית וההתעניינות בה גברה במהירות.”

איזה מקום תופס היום התחום הזה בעולם האמנות?

“היום האוריגמי הוא תחום יצירה עשיר עם מגוון כיווני התפתחות ויישומים בתחומי חיים שונים – מדע, טכנולוגיה, רפואה, הוראה וגם בעיצוב לאוריגמי יש מקום. ניתן למצוא פרטי עיצוב אופנה שמבוססים על אוריגמי, פרטי עיצוב פנים כמו אהילים, מנורות, כריות ומפות, כיסויי ספות ועוד. השימוש הנפוץ באוריגמי בתחום העיצוב הגרפי הוא בסמלים. דימוי של נייר מקופל מושך מעצבים רבים ותורם להעלאת רעיונות יצירתיים שקשה למצוא בדרכים אחרות. אני למשל, תמיד הייתי מקפלת כתחביב אבל לפני 5 שנים גיליתי ברשת המון דגמים שונים ומקוריים, התחלתי לנסות ונסחפתי חזק עד שלא הצלחתי להפסיק מאז.”

איך עלה בדעתך הרעיון לנושא תערוכה הזו?

“בעבר נהגתי לצייר ברכות ולשלוח אותן בדואר. אחר כך העברתי הודעות טקסט פשוטות בטלפון הסלולרי, עד שהמדיה המרכזית להעברתן היו הודעות דואר אלקטרוני. כשהתחלתי לעסוק באוריגמי בצורה אינטנסיבית, הברכות החלו להתבסס על דגמים מקופלים ואז גם החלטתי שאקפיד לציין כל מועד בשנה באמצעות רעיון מבוסס אוריגמי. מאז עברו כשלוש שנים בהן יצרתי מעל 40 כרטיסי ברכה לחגים ומועדים שונים, אותם הפכתי לכרזות בתערוכה זו. כמו להמון אמנים אחרים, גם לי האוריגמי שימש מקור השראה חזק ליצור ולהתחבר מחדש לכל מועד בלוח שנה הישראלי. אני ניגשת לכל משימה במחשבה רבה, חוקרת רעיונות, ציטוטים, מתקדמת בלימוד מדרשים ופסוקים ומחפשת חיבור לדגמים המקופלים.”

יש יצירה שהיא מורכבת במיוחד מבחינתך?

“בסך הכל, השוני ביניהן הוא שלאחת הרעיון בא בקלות והשנייה אחרי הרבה חיפושים. בכל אופן, דגם שהמצאתי מופיע באחת הברכות האחרונות שהכנתי לט”ו בשבט – הכנתי מן פיסול של פרצוף, לזכרו של אריאל שרון שנפטר לפני החג, אבל לא בטוחה אם זה יצא ממש דומה לו. לאחרונה, גם למדתי טכניקה חדשה חדשה שמתבססת על קיפול רטוב. באוריגמי, תמיד הקיפולים הם מאוד מדויקים וגיאומטריים, אז השיטה הרטובה מתאימה לפיסול בנייר, מה שמאפשר לי לפסל בו בלי שיתקמט. כך ניתן בעזרת קיפולים רכים ומעוגלים, ליצור פנים, חיות ועוד אלמנטים ריאליסטיים. את התוצאות ניתן לראות בתערוכה הנוכחית ואני מאוד מקווה שהמבקרים בתערוכה יהנו מהצפייה בה כפי שנהניתי בהכנתה.”

אם מישהו מהקוראים, מעוניין להצטרף לרשימת התפוצה של מקבלי הברכות לחג מאלינה, אפשר לפנות לכאן: egorigami@gmail.com

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?