אבטחת הנשרים

למרות שהוצגו בפניהן אמצעי אבטחה מוכחים לשמירה על שלום הנשרים באזור החווה, ממשיכות הרט”ג והחברה להגנת הטבע בקמפיין האימים שלהן. הסיפור האמתי


אלי זיו, קשת

חברים ותושבים יקרים,

בימים אלה, מתנהל קמפיין אגרסיבי כנגד חוות “רוח בראשית”, שמטרתו גיוס התנגדויות לאישור הפרויקט בוועדת התכנון הלאומית. הקמפיין מובל על ידי רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, אשר משקיעות בו משאבים עצומים.

מצאנו לנכון לפנות אליכם ישירות כדי להשמיע את קולנו. אנו, יישובי הגולן, האנשים מאחורי חזון הפקת אנרגיה מרוח, יזמנו הקמת טורבינות רוח בגולן. חברנו ליזם פרטי, חברת “אנלייט”, בעקבות ניסיון חיובי שהיה לנו אתו מפרויקטים סולאריים ומתוך אמון ביכולות החברה ואנשיה. כאשר התקבל אישור מערכת הביטחון, שאפשר את קידומו ומימושו, קידמנו ביחד את הפרויקט.

פרויקט ייצור חשמל נקי הולם את ערכינו ואת דרך חיינו. תמיד היינו חלוצים ופורצי דרך ואנחנו חייבים להישאר כאלה, כדי להמשיך ולצמוח. הפרויקט ישמש עוגן כלכלי יציב, שיאזן את אתגרי התנודתיות בתיירות ובחקלאות, מנוע צמיחה משמעותי ומנוף כלכלי לפיתוח תשתיות ותעסוקה. מדובר בהשקעה חסרת תקדים במונחי האזור, של כמיליארד ש”ח.

חוות הרוח משתלבות בצורה מיטבית במרחב החקלאי, אינן צורכות קרקע ומים ומאפשרות המשך עיבוד חקלאי בקרקע, במקביל. תובנה זו מתחדדת מול ארבע שנות הבצורת האחרונות, והחמישית שבפתח, שמאיימות על המשך החקלאות בגולן, המשענת העיקרית שעליה מתבססים היישובים.

חוות “רוח בראשית” משלבת תכנון סביבתי ברמה העולמית הגבוהה ביותר. כבני הגולן ותושביו, שמגדלים כאן את ילדינו ונכדינו, לא היינו מסתפקים בפחות.

אבטחת הדורסים
  • החווה ממוקמת במרחק של כשניים וחצי קילומטר מהיישוב הקרוב ביותר, פי חמישה מהמרחק המינימלי המומלץ על ידי משרדי הבריאות והגנת הסביבה.
  • כל קווי החשמל יוטמנו בקרקע – ללא תקדים בישראל ותרומה אדירה לסביבה ולציפורים.
  • מדובר בפרויקט האנרגיה המתחדשת הגדול בישראל. בשורה אמתית למשק החשמל ולמאבק בזיהום האוויר – תרומה משמעותית לבריאות הציבור ואיכות האוויר בישראל.
  • גם מתנגדי הפרויקט מסכימים לטיעונים הללו. מבחינתם קיים קושי אחד מרכזי: החשש לפגיעה באוכלוסיית הנשרים, אשר נמצאת בשנים האחרונות בדעיכה, מסיבות שכמובן אינן נובעות מאנרגיית רוח. אנחנו השתכנענו מעבר לכל ספק, כי גם לחשש זה נמצא פתרון יעיל ומוכח.
  • לפי הערכת רשות הטבע והגנים עצמה, הפגיעה החזויה היא ל-1-2 נשרים בשנה (ללא אמצעי הגנה) לאוכלוסיית הנשרים הקיימת ברמת הגולן. הערכות היזם, המתבססות, בין היתר, על חוות דעת של מומחה בינ”ל בתחום הערכת הסיכון, היא לפגיעה בפרט בודד, אחת לכמה שנים. זאת, ללא נקיטת אמצעים נוספים. כולנו יודעים כי זה כאין וכאפס לעומת פגיעות אחרות באוכלוסיית הנשרים מגורמים שונים.
  • למרות זאת, הוחלט ליישם תכנית למשטר הפעלה, שתקטין גם סיכון זה במידה ניכרת. תכנית זו הוצגה לנו וכוללת:
    1. מערך גילוי, זיהוי והדממה, מבוסס מכ”מ ומשולב צָפָּרִים, לאורך כל ימות השנה. מכ”מ ייעודי זה מסוגל לזהות מעוף של נשר בודד ממרחק של יותר משמונה קילומטר, לחשב סיכון פגיעה על בסיס נתוני מסלול ולעצור טורבינה/ות בתוך שניות. מדובר בפתרון מוכח שעובד בהצלחה, מזה מספר שנים, בפרויקטים שונים בעולם ובמקומות רגישים, עם כמות גדולה מאוד של נשרים. התוצאות הן מוכחות, עם 0 פגיעות בנשרים ורחמים.

הבאנו לארץ את המומחה מפורטוגל, שפיתח את הנושא והצגנו לו את נתוני התנהלות הנשרים באזור, נתונים שקיבלנו מהרט”ג והחברה להגנת הטבע. המומחה קבע שאין כל בעיה ליישם את השיטה הנ”ל בטורבינות בגולן ולהגיע ל-0 פגיעות בנשרים. היצענו לרט”ג לממן אדם שלהם, שייסע לפורטוגל ללמוד את הנושא. קיבלנו תשובה שלילית.                                                                                                                                            לעניין זה, גם רשות הטבע והגנים מסכימה שהפתרון עובד ומוכח, אך טוענת שיישומו בחוות רוח “בראשית” לא יהיה כלכלי ליזם. היזמים וחברת “אנלייט” מוכנים להתחייב לעבוד בשיטה הנ”ל, כולל המשמעות הכלכלית של עצירת הטורבינות, כשנוצר סיכון לנשרים. יצוין כי החוות בפורטוגל, שעובדות בשיטה הנ”ל, מאוד כלכליות.

  1. אמצעים נוספים: סילוק מהיר של פגרים ופסולת המשמשים מוקד משיכה לדורסים ואוכלי נבלות (נשרים), מיקום תחנות האכלה הרחק מהחווה ועוד.
הצעד הנכון

לצערנו, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים שוב פועלות בדרך של מלחמת חורמה  חסרת פשרות מול חוות “רוח בראשית”, במקום לקיים הידברות עם היזמים והחברה.

הקמפיין האגרסיבי, הפטרונות המוסרנית והיעדר הנכונות לשיתוף פעולה בפרויקט כה חיוני מעידים על אדישות לצרכי היישובים, לקשיים ולאתגרים עמם אנו מתמודדים (כמו השפעת הבצורת על כושר ההתפרנסות מחקלאות) ואין לקבל גישה כזו.

הגולן על נופיו הוא כור מחצבתנו, בו גדלנו ובו אנו חיים. הנוף, החי (כולל הנשרים) והצומח יקרים ללבנו ואנו משוכנעים כי הקמת “רוח בראשית”, באופן בו תוכננה ובשילוב הפתרון המוצע, היא הצעד הנכון, שנותן פתרון לשני הצדדים.

בכבוד רב,

אלי זיו, שלמה גלעד, דני רוטשטיין, יהודה וינברג, גל גפני, בנצי דיל, ישי סוקר , ידידיה פייסט, משה חביב, אלון קולט

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?